Summary: | Digitaaliset innovaatiokeskittymät (DIH) ovat usean organisaation muodostamia ekosysteemejä, joiden tehtävänä on auttaa erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä hyödyntämään uusia digitaalisia teknologioita tuotekehityksessään. Alueellisesti toimivat hubit tyypillisesti keskittyvät tiettyyn teknologiseen erikoisosaamiseen, kuten tekoälyyn tai robotiikkaan, tuoden yhteen alan asiantuntijoita, tutkimuslaitoksia sekä rahoittajia. Innovaatiokeskittymät tarjoavat yrityksille testiympäristöjä tuotekehitykseen ja pilotointiin, erilaisia rahoitusmalleja, koulutuspalveluja sekä pääsyn laajaan asiantuntijaverkostoon. Käsitteenä Digital Innovation Hub on suhteellisen uusi, jonka vuoksi määritelmä ei ole vakiintunut teollisuudessa ja pk-yritysten keskuudessa. Samanaikaisesti Euroopan komissio aikoo rahoittaa jatkossa jäsenmaidensa DIH verkostoa tukeakseen pk-sektorin digitalisaatiota. Tämän vuoksi tutkimuksen aiheena on DIH:en organisaatioidentiteetti ja sen vaikutukset brändiin.
Pro gradu tutkielmassa sovelletaan Hatch ja Schultzin (2008) kehittämää auditointimallia suomalaiseen digitaalisen innovaatiokeskittymään. Mallin hypoteesi perustuu olettamukseen, jonka mukaan vahva organisaatioidentiteetti perustuu strategisen vision, organisaatiokulttuurin sekä organisaation sidosryhmien mielikuvien väliseen johdonmukaisuuteen. Näiden osa-alueiden välinen vahvuus heijastuu myös brändin vahvuutena; mitä organisaatio edustaa, tekee ja viestii. Pro gradun tutkimuskysymykset ovat: Kuinka tutkia digitaalisen innovaatiokeskuksen organisaatioidentiteettiä ja, kuinka johdon vision, organisaatiokulttuurin sekä ulkoisten sidosryhmien välisiä epäjohdonmukaisuuksia voidaan identifioida viestinnän tehostamiseen.
Digital Innovation Hubs (DIHs) are multi-organisational ecosystems designed to support especially small and medium-sized enterprises (SMEs) to uptake digital technologies across Europe. These regional one-stop-shops are ecosystems of organisations and experts around specific technological competence. DIHs offer companies, especially SMEs, a variety of services that support companies to test new technologies, funding resources, training services, and access to a network of experts. As the concept of DIH is fairly new, the European Commission will continue to support financially these hubs in member states. One challenge is that DIHs are not widely recognized within the industry, and little research has been done on the organisational identity and branding of Digital Innovation Hubs.
The model developed by Hatch and Schultz (2008) suggests that strong identity and thus more effective branding are likely to occur when an organisation has alignment between the managements’ strategic vision, organisational culture, and image of external stakeholders. These three areas are seen as the building blocks of organisational identity, what the organisation is, does, and says. This thesis attempts to test this theory following research questions: How to examine the Organisational Identity of a Digital Innovation Hub, and secondly, can potential misalignments between vision, culture, and image be useful to improve Digital Innovation Hubs communication efforts
|