Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina

Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin vielä suomalaisten Z-sukupolveen kuuluvien kuluttajien näkemyksistä liittyen l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aarnivuo, Pauliina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76756
_version_ 1826225715583909888
author Aarnivuo, Pauliina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aarnivuo, Pauliina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aarnivuo, Pauliina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aarnivuo, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin vielä suomalaisten Z-sukupolveen kuuluvien kuluttajien näkemyksistä liittyen lifestyle-vaikuttajien uskottavuuteen. Tämän tutkielman tarkoituksena oli saada uutta tietoa siitä, millaisista piirteistä lifestyle-vaikuttajan uskottavuus muodostuu ja siitä, minkälainen merkitys kaupallisella yhteistyöllä on lifestyle-vaikuttajan uskottavuuteen. Toisena tarkoituksena oli selvittää, minkälainen lifestyle-vaikuttajien ruokasisältö koetaan uskottavaksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla yhteensä seitsemältä Z-sukupolveen kuuluvalta naiskuluttajalta. Tulosten mukaan Z-sukupolveen kuuluvien haastateltujen mielestä lifestyle-vaikuttajan uskottavuus muodostuu pääasiassa aitoudesta, asiantuntijuudesta, fiksuudesta ja vastuullisuudesta. Tutkimus osoitti myös, että kaupallinen yhteistyö koetaan osaksi vaikuttajan työtä, eikä sen siten lähtökohtaisesti koeta heikentävän vaikuttajan uskottavuutta. Vaikuttajan uskottavuuden kannalta kaupallisia yhteistöitä on silti tehtävä harkiten. Kaupallista sisältöä ei tule julkaista tiheään ja kaupallisen yhteistyön on sovittava vaikuttajan profiiliin tai aihealueeseen. Lisäksi vaikuttajan tulee näyttää mainostamansa hyödykkeen käyttöä profiilissaan ja antaa siitä seuraajilleen rehellinen mielipide. Tuloksista ilmeni myös, että haastatellut kuluttajat suhtautuvat kriittisesti lifestyle-vaikuttajien jakamaan ruokasisältöön. Ruokavaliosuosituksia ja ravitsemusvinkkejä otetaan vastaan ja pidetään uskottavina vain, jos vaikuttajaa pidetään uskottavana. Uskottavuus muodostuu tällöin ennen kaikkea asiantuntijuudesta, samankaltaisuudesta ja viehättävyydestä. Sen sijaan lifestyle-vaikuttajien uskottavuudella ei koeta olevan merkitystä ruokasisällön uskottavuuteen silloin, kun tällaista sisältöä pidetään viihteellisenä.
first_indexed 2021-06-21T20:01:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reinikainen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aarnivuo, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-21T10:53:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-21T10:53:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on n\u00e4hty elintarvikealalla,\nja yritykset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4tkin t\u00e4llaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin viel\u00e4 suomalaisten Z-sukupolveen kuuluvien kuluttajien n\u00e4kemyksist\u00e4 liittyen lifestyle-vaikuttajien uskottavuuteen. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli saada uutta tietoa siit\u00e4, millaisista piirteist\u00e4 lifestyle-vaikuttajan uskottavuus muodostuu ja siit\u00e4, mink\u00e4lainen merkitys kaupallisella yhteisty\u00f6ll\u00e4 on lifestyle-vaikuttajan uskottavuuteen. Toisena \ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4lainen lifestyle-vaikuttajien ruokasis\u00e4lt\u00f6 koetaan uskottavaksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla yhteens\u00e4 seitsem\u00e4lt\u00e4 Z-sukupolveen kuuluvalta \nnaiskuluttajalta. \n\nTulosten mukaan Z-sukupolveen kuuluvien haastateltujen mielest\u00e4 lifestyle-vaikuttajan uskottavuus muodostuu p\u00e4\u00e4asiassa aitoudesta, asiantuntijuudesta, fiksuudesta ja vastuullisuudesta. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 kaupallinen \nyhteisty\u00f6 koetaan osaksi vaikuttajan ty\u00f6t\u00e4, eik\u00e4 sen siten l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti koeta \nheikent\u00e4v\u00e4n vaikuttajan uskottavuutta. Vaikuttajan uskottavuuden kannalta \nkaupallisia yhteist\u00f6it\u00e4 on silti teht\u00e4v\u00e4 harkiten. Kaupallista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ei tule julkaista tihe\u00e4\u00e4n ja kaupallisen yhteisty\u00f6n on sovittava vaikuttajan profiiliin tai aihealueeseen. Lis\u00e4ksi vaikuttajan tulee n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mainostamansa hy\u00f6dykkeen \nk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 profiilissaan ja antaa siit\u00e4 seuraajilleen rehellinen mielipide.\n\nTuloksista ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 haastatellut kuluttajat suhtautuvat kriittisesti\nlifestyle-vaikuttajien jakamaan ruokasis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Ruokavaliosuosituksia ja ravitsemusvinkkej\u00e4 otetaan vastaan ja pidet\u00e4\u00e4n uskottavina vain, jos vaikuttajaa pidet\u00e4\u00e4n uskottavana. Uskottavuus muodostuu t\u00e4ll\u00f6in ennen kaikkea asiantuntijuudesta, samankaltaisuudesta ja vieh\u00e4tt\u00e4vyydest\u00e4. Sen sijaan lifestyle-vaikuttajien uskottavuudella ei koeta olevan merkityst\u00e4 ruokasis\u00e4ll\u00f6n uskottavuuteen silloin, kun t\u00e4llaista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n viihteellisen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-21T10:53:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-21T10:53:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lifestyle-vaikuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruokasis\u00e4lt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Z-sukupolven k\u00e4sityksi\u00e4 lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106213949", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "z-sukupolvi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76756
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba7d5847-f775-44e5-bd69-4ccb3d944d4e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106213949.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aarnivuo, Pauliina Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina lifestyle-vaikuttaja ruokasisältö Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 z-sukupolvi sosiaalinen media uskottavuus
title Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
title_full Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
title_fullStr Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
title_full_unstemmed Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
title_short Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
title_sort z sukupolven käsityksiä lifestyle vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
title_txtP Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
topic lifestyle-vaikuttaja ruokasisältö Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 z-sukupolvi sosiaalinen media uskottavuus
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen lifestyle-vaikuttaja ruokasisältö sosiaalinen media uskottavuus z-sukupolvi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76756 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106213949
work_keys_str_mv AT aarnivuopauliina zsukupolvenkäsityksiälifestylevaikuttajienuskottavuudestaruokavaikuttajina