Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen eroja erään Suomessa toimivan yrityksen markkinointiviestinnässä Facebookissa ja VKontaktessa suomalaisille ja venäläisille kuluttajille. Tutkimuksen kohteena on erityisesti erot kielenkäytössä eri kulttuurikonteksteissa. Tutkimuksessa tarkastelen niin näitä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sahlberg, Muusa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:rus
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76750
_version_ 1826225804751667200
author Sahlberg, Muusa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sahlberg, Muusa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sahlberg, Muusa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sahlberg, Muusa
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen eroja erään Suomessa toimivan yrityksen markkinointiviestinnässä Facebookissa ja VKontaktessa suomalaisille ja venäläisille kuluttajille. Tutkimuksen kohteena on erityisesti erot kielenkäytössä eri kulttuurikonteksteissa. Tutkimuksessa tarkastelen niin näitä kielellisiä eroja, kuin myös syitä niiden takana. Lisäksi pohdin, millaista brändi-imagoa yritys rakentaa sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Tutkimuksesta tekee ajankohtaisen se, että yritykset etsivät jatkuvasti uusia mahdollisuuksia kehittää markkinointiaan sekä laajentaa liiketoimintaansa uusille alueille. Uusien asiakkaiden etsiminen kotimaan ulkopuolelta vaatii kuitenkin viestinnän mukauttamista uuteen kulttuuriympäristöön. Lisäksi digitalisaatio on tuonut merkittäviä muutoksia niin kuluttajien kuin yritysten toimintaan. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on jo vuosia ollut yksi tärkeimpiä yrityksen markkinoinnin osa-alueita. Tutkimus osoittaa, että valitsemani yrityksen sosiaalisen median julkaisuissa on sekä kielellisiä että sisällöllisiä eroja riippuen kulttuurikontekstista. Totesin, että näitä eroja voi selittää kulttuurisilla tekijöillä. Lisäksi materiaalien perusteella saatoin todeta, että kyseisen yrityksen markkinointi on tyypillistä sosiaalisen median markkinointia, ja se hyödyntää sosiaalisen median mahdollistamaa vastavuoroisuutta yrityksen ja kuluttajan välillä.
first_indexed 2021-06-21T20:01:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Zvereva, Vera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sahlberg, Muusa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-21T10:16:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-21T10:16:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastelen eroja er\u00e4\u00e4n Suomessa toimivan yrityksen markkinointiviestinn\u00e4ss\u00e4 Facebookissa ja VKontaktessa suomalaisille ja ven\u00e4l\u00e4isille kuluttajille. Tutkimuksen kohteena on erityisesti erot kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 eri kulttuurikonteksteissa. Tutkimuksessa tarkastelen niin n\u00e4it\u00e4 kielellisi\u00e4 eroja, kuin my\u00f6s syit\u00e4 niiden takana. Lis\u00e4ksi pohdin, millaista br\u00e4ndi-imagoa yritys rakentaa sosiaalisen median markkinoinnin avulla. \n\nTutkimuksesta tekee ajankohtaisen se, ett\u00e4 yritykset etsiv\u00e4t jatkuvasti uusia mahdollisuuksia kehitt\u00e4\u00e4 markkinointiaan sek\u00e4 laajentaa liiketoimintaansa uusille alueille. Uusien asiakkaiden etsiminen kotimaan ulkopuolelta vaatii kuitenkin viestinn\u00e4n mukauttamista uuteen kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Lis\u00e4ksi digitalisaatio on tuonut merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksia niin kuluttajien kuin yritysten toimintaan. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on jo vuosia ollut yksi t\u00e4rkeimpi\u00e4 yrityksen markkinoinnin osa-alueita. \n\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 valitsemani yrityksen sosiaalisen median julkaisuissa on sek\u00e4 kielellisi\u00e4 ett\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisi\u00e4 eroja riippuen kulttuurikontekstista. Totesin, ett\u00e4 n\u00e4it\u00e4 eroja voi selitt\u00e4\u00e4 kulttuurisilla tekij\u00f6ill\u00e4. Lis\u00e4ksi materiaalien perusteella saatoin todeta, ett\u00e4 kyseisen yrityksen markkinointi on tyypillist\u00e4 sosiaalisen median markkinointia, ja se hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sosiaalisen median mahdollistamaa vastavuoroisuutta yrityksen ja kuluttajan v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-21T10:16:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-21T10:16:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u041c\u0435\u0436\u043a\u0443\u043b\u044c\u0442\u0443\u0440\u043d\u043e\u0441\u0442\u044c \u0438 \u0443\u043f\u0440\u0430\u0432\u043b\u0435\u043d\u0438\u0435 \u043a\u043b\u0438\u0435\u043d\u0442\u0441\u043a\u0438\u043c \u043e\u043f\u044b\u0442\u043e\u043c \u0432 \u0441\u043e\u0446\u0438\u0430\u043b\u044c\u043d\u044b\u0445 \u0441\u0435\u0442\u044f\u0445 \u2013 \u0441\u0440\u0430\u0432\u043d\u0438\u0442\u0435\u043b\u044c\u043d\u044b\u0439 \u0430\u043d\u0430\u043b\u0438\u0437 \u043c\u0430\u0440\u043a\u0435\u0442\u0438\u043d\u0433\u043e\u0432\u044b\u0445 \u043a\u043e\u043c\u043c\u0443\u043d\u0438\u043a\u0430\u0446\u0438\u0439 \u0432 \u0444\u0438\u043d\u0441\u043a\u043e\u043c \u0438 \u0440\u043e\u0441\u0441\u0438\u0439\u0441\u043a\u043e\u043c \u043a\u0443\u043b\u044c\u0442\u0443\u0440\u043d\u043e\u043c \u043a\u043e\u043d\u0442\u0435\u043a\u0441\u0442\u0435", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106213943", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4linen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76750
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2cce6226-5c35-4b0a-a103-05945fcb0010\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106213943.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sahlberg, Muusa Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте kriittinen diskurssianalyysi Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 sosiaalinen media markkinointi kulttuurienvälinen viestintä
title Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте
title_full Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте
title_fullStr Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте
title_full_unstemmed Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте
title_short Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте
title_sort межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте
title_txtP Межкультурность и управление клиентским опытом в социальных сетях – сравнительный анализ маркетинговых коммуникаций в финском и российском культурном контексте
topic kriittinen diskurssianalyysi Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 sosiaalinen media markkinointi kulttuurienvälinen viestintä
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri kriittinen diskurssianalyysi kulttuurienvälinen viestintä markkinointi sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76750 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106213943
work_keys_str_mv AT sahlbergmuusa mežkulʹturnostʹiupravlenieklientskimopytomvsocialʹnyhsetâhsravnitelʹnyjanalizmarke