Behind Teacher's Decision Making Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials

Opettajien käsityksiä ja uskomuksia tutkimalla on pyritty lisäämään tietoa siitä, millaisin periaattein opettajat toimivat työssään. Tutkimus on paljastanut, että opettajien opetusmenetelmien ja luokkahuonetoiminnan taustalla on monenlaisia käsityksiä kielen oppimisesta ja opettamisesta. (Borg 2003)...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vierikko, Jonna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76711
_version_ 1828193063220019200
author Vierikko, Jonna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vierikko, Jonna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vierikko, Jonna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vierikko, Jonna
datasource_str_mv jyx
description Opettajien käsityksiä ja uskomuksia tutkimalla on pyritty lisäämään tietoa siitä, millaisin periaattein opettajat toimivat työssään. Tutkimus on paljastanut, että opettajien opetusmenetelmien ja luokkahuonetoiminnan taustalla on monenlaisia käsityksiä kielen oppimisesta ja opettamisesta. (Borg 2003) Opettajien omat kokemukset oppimisesta niin nuoruudessaan kuin opettajana toimiessaankin vaikuttavat siihen, minkälaisia käsityksiä opettajat omaksuvat. (Breen et. al 2001: 471) Tämän lisäksi opettajan koulutus ja vallitseva pedagoginen ilmapiiri näyttävät vaikuttavan opettajan ajatteluun (Kansanen et al. 2000: 2–3.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaiset seikat ovat opettajien valitsemien opetusmenetelmien taustalla. Tarkemmin sanoen, tutkimus pyrki selvittämään opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä niistä seikoista, jotka vaikuttavat heidän opetusmenetelmien ja -materiaalien valintaansa. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä. Aineiston analyysissa ja opettajien uskomusten tarkastelussa käytettiin dialogista lähestymistapaa, mikä tarkoittaa sitä, että uskomuksien nähdään heijastavan niin yksilön kokemusmaailmaa kuin sosiaalista ympäristöäkin. Analyysiin tämä heijastui siten, että huomio on sekä siinä mitä sanotaan että siinä, miten se sanotaan. Tutkimusta varten haastateltiin kahta kokenutta englannin opettajaa sekä kahta englannin kielen opettajaopiskelijaa. Tutkimustulokset paljastavat, että opettajien käsitykset opettajan velvollisuuksista, oppilaiden ominaisuuksista ja luokan toiminnasta yhdessä yksilöllisten kokemusten kanssa kehystävät opetusmetodi- ja -materiaalivalintoja. Myös opetuskonteksti sekä opettajan persoonallisuus näyttävät olevan tärkeä tekijä opettajan toiminnassa; opetusharjoittelu ja ohjaavana opettajana toimiminen voi asettaa rajoituksia yksilön oman opettajuuden toteuttamiselle, toisaalta opettajan persoonalliset mieltymykset ohjaavat opettajaa. Saadaksemme syvempää tietoa opettajien päätöksenteosta olisi hyödyllistä tutkia opettajan käsityksiä spesifejä metodeja ja materiaaleja kohtaan.
first_indexed 2021-06-18T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vierikko, Jonna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T10:23:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T10:23:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76711", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja uskomuksia tutkimalla on pyritty lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoa siit\u00e4, millaisin periaattein opettajat toimivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tutkimus on paljastanut, ett\u00e4 opettajien opetusmenetelmien ja luokkahuonetoiminnan taustalla on monenlaisia k\u00e4sityksi\u00e4 kielen oppimisesta ja opettamisesta. (Borg 2003) Opettajien omat kokemukset oppimisesta niin nuoruudessaan kuin opettajana toimiessaankin vaikuttavat siihen, mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettajat omaksuvat. (Breen et. al 2001: 471) T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi opettajan koulutus ja vallitseva pedagoginen ilmapiiri n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vaikuttavan opettajan ajatteluun (Kansanen et al. 2000: 2\u20133.) T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mink\u00e4laiset seikat ovat opettajien valitsemien opetusmenetelmien taustalla. Tarkemmin sanoen, tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajien ja opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 niist\u00e4 seikoista, jotka vaikuttavat heid\u00e4n opetusmenetelmien ja -materiaalien valintaansa. Tutkimusmetodina k\u00e4ytettiin laadullista teemahaastattelua ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineiston analyysissa ja opettajien uskomusten tarkastelussa k\u00e4ytettiin dialogista l\u00e4hestymistapaa, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 uskomuksien n\u00e4hd\u00e4\u00e4n heijastavan niin yksil\u00f6n kokemusmaailmaa kuin sosiaalista ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4kin. Analyysiin t\u00e4m\u00e4 heijastui siten, ett\u00e4 huomio on sek\u00e4 siin\u00e4 mit\u00e4 sanotaan ett\u00e4 siin\u00e4, miten se sanotaan. Tutkimusta varten haastateltiin kahta kokenutta englannin opettajaa sek\u00e4 kahta englannin kielen opettajaopiskelijaa. Tutkimustulokset paljastavat, ett\u00e4 opettajien k\u00e4sitykset opettajan velvollisuuksista, oppilaiden ominaisuuksista ja luokan toiminnasta yhdess\u00e4 yksil\u00f6llisten kokemusten kanssa kehyst\u00e4v\u00e4t opetusmetodi- ja -materiaalivalintoja. My\u00f6s opetuskonteksti sek\u00e4 opettajan persoonallisuus n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4 opettajan toiminnassa; opetusharjoittelu ja ohjaavana opettajana toimiminen voi asettaa rajoituksia yksil\u00f6n oman opettajuuden toteuttamiselle, toisaalta opettajan persoonalliset mieltymykset ohjaavat opettajaa. Saadaksemme syvemp\u00e4\u00e4 tietoa opettajien p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteosta olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia opettajan k\u00e4sityksi\u00e4 spesifej\u00e4 metodeja ja materiaaleja kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-18T10:23:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T10:23:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers' beliefs", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching practices", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher cognition research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183906", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusaineisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "second language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching materials", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76711
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:03Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d814afee-b191-410a-a7fd-35f9f824dfcf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183906.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vierikko, Jonna Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials teachers' beliefs teaching practices teacher cognition research Englannin kieli English 301 kieltenopettajat opettajat oppimateriaali oppiminen opettajankoulutus toinen kieli opetusaineisto language teachers teachers study material learning teacher training second language teaching materials
title Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials
title_full Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials
title_fullStr Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials
title_full_unstemmed Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials
title_short Behind Teacher's Decision Making
title_sort behind teacher s decision making factors that influence the choice of teaching methods and materials
title_sub Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials
title_txtP Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials
topic teachers' beliefs teaching practices teacher cognition research Englannin kieli English 301 kieltenopettajat opettajat oppimateriaali oppiminen opettajankoulutus toinen kieli opetusaineisto language teachers teachers study material learning teacher training second language teaching materials
topic_facet 301 Englannin kieli English kieltenopettajat language teachers learning opettajankoulutus opettajat opetusaineisto oppimateriaali oppiminen second language study material teacher cognition research teacher training teachers teachers' beliefs teaching materials teaching practices toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76711 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183906
work_keys_str_mv AT vierikkojonna behindteachersdecisionmakingfactorsthatinfluencethechoiceofteachingmethodsandmater