Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä

Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi on markkinoinnin keino, jolla tuotetaan kohderyhmälle hyödyllistä ja miel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sällilä, Karoliina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76705
_version_ 1826225721877463040
author Sällilä, Karoliina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sällilä, Karoliina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sällilä, Karoliina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sällilä, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi on markkinoinnin keino, jolla tuotetaan kohderyhmälle hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä digitaalisissa kanavissa. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten suomalaisissa B2B-yrityksissä hyödynnetään digitaalista sisältömarkkinointia ja mitä haasteita yritykset kohtaavat sen toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla sisältömarkkinoinnin asiantuntijoita. Tutkimustulosten perusteella suomalaisissa B2B-yrityksissä hyödynnetään sisältömarkkinointia, mutta toteutuksessa kohdataan useita haasteita. Suurimmat haasteet olivat resurssipula, selkeiden tavoitteiden ja mittareiden asettaminen ja kohderyhmän syvällinen tunteminen. Sisältömarkkinointi tunnistetaan keinona erottautua kilpailijoista, mutta silti suurin osa B2B-yrityksistä vielä toteuttaa sisältömarkkinointia osittain ulkoa tulevan paineen takia ja ilman strategiaa. Laadukkaan ja tuloksellisen sisältömarkkinoinnin edellytyksenä B2B-yrityksen on valittava kanavat ja sisältömuodot kohderyhmän ja asetettujen tavoitteiden mukaan, mitattava ja analysoitava sisältömarkkinoinnin tuloksia yhteistyössä myynnin kanssa ja käytettävä teknologioita ja automaatioita optimoidakseen ja helpottaakseen sisältömarkkinoinnin hyödyntämistä. Sisältömarkkinointi vaatii onnistuakseen myös ymmärrystä ja tukea koko organisaatiolta, johtoa myöden. Sisältömarkkinoinnin avulla B2B-yritykset hankkivat uusia asiakkaita, lisäävät tunnettuuttaan, kasvattavat myyntiä, osoittavat asiantuntijuutta ja parantavat työnantajamielikuvaa. Tutkimustulokset osoittivat myös koronavuoden vaikuttaneen positiivisesti digitaalisten sisältöjen hyödyntämisen lisääntymiseen.
first_indexed 2021-06-18T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4llil\u00e4, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T08:58:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T08:58:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76705", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 asiakkaat vieroksuvat p\u00e4\u00e4llek\u00e4yv\u00e4\u00e4 markkinointiviestint\u00e4\u00e4. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Digitaalinen sis\u00e4lt\u00f6markkinointi on markkinoinnin keino, jolla tuotetaan kohderyhm\u00e4lle hy\u00f6dyllist\u00e4 ja mielenkiintoista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 digitaalisissa kanavissa. \nT\u00e4m\u00e4n pro-gradu tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten suomalaisissa B2B-yrityksiss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n digitaalista sis\u00e4lt\u00f6markkinointia ja mit\u00e4 haasteita yritykset kohtaavat sen toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin asiantuntijoita. \nTutkimustulosten perusteella suomalaisissa B2B-yrityksiss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6markkinointia, mutta toteutuksessa kohdataan useita haasteita. Suurimmat haasteet olivat resurssipula, selkeiden tavoitteiden ja mittareiden asettaminen ja kohderyhm\u00e4n syv\u00e4llinen tunteminen. Sis\u00e4lt\u00f6markkinointi tunnistetaan keinona erottautua kilpailijoista, mutta silti suurin osa B2B-yrityksist\u00e4 viel\u00e4 toteuttaa sis\u00e4lt\u00f6markkinointia osittain ulkoa tulevan paineen takia ja ilman strategiaa. Laadukkaan ja tuloksellisen sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin edellytyksen\u00e4 B2B-yrityksen on valittava kanavat ja sis\u00e4lt\u00f6muodot kohderyhm\u00e4n ja asetettujen tavoitteiden mukaan, mitattava ja analysoitava sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin tuloksia yhteisty\u00f6ss\u00e4 myynnin kanssa ja k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 teknologioita ja automaatioita optimoidakseen ja helpottaakseen sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4. Sis\u00e4lt\u00f6markkinointi vaatii onnistuakseen my\u00f6s ymm\u00e4rryst\u00e4 ja tukea koko organisaatiolta, johtoa my\u00f6den. Sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin avulla B2B-yritykset hankkivat uusia asiakkaita, lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tunnettuuttaan, kasvattavat myynti\u00e4, osoittavat asiantuntijuutta ja parantavat ty\u00f6nantajamielikuvaa. Tutkimustulokset osoittivat my\u00f6s koronavuoden vaikuttaneen positiivisesti digitaalisten sis\u00e4lt\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4misen lis\u00e4\u00e4ntymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-18T08:58:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T08:58:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2B-yritykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen sis\u00e4lt\u00f6markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin mittaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4lt\u00f6strategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisen sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin hy\u00f6dynt\u00e4minen suomalaisissa B2B-yrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183901", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76705
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4172a26d-02eb-4242-b1e8-3ae4326e487d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183901.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sällilä, Karoliina Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä B2B-yritykset digitaalinen sisältömarkkinointi sisältömarkkinoinnin mittaaminen sisältöstrategia Markkinointi Marketing 20423 yritysmarkkinointi arvonluonti digitalisaatio digitaalinen markkinointi
title Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
title_full Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
title_fullStr Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
title_full_unstemmed Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
title_short Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
title_sort digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa b2b yrityksissä
title_txtP Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
topic B2B-yritykset digitaalinen sisältömarkkinointi sisältömarkkinoinnin mittaaminen sisältöstrategia Markkinointi Marketing 20423 yritysmarkkinointi arvonluonti digitalisaatio digitaalinen markkinointi
topic_facet 20423 B2B-yritykset Marketing Markkinointi arvonluonti digitaalinen markkinointi digitaalinen sisältömarkkinointi digitalisaatio sisältömarkkinoinnin mittaaminen sisältöstrategia yritysmarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76705 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183901
work_keys_str_mv AT sälliläkaroliina digitaalisensisältömarkkinoinninhyödyntäminensuomalaisissab2byrityksissä