Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen

Tässä maisterintutkielmassani selvitän, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteisöllisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita eräälle 5. luokalle. Haastattelen kyseisen luokan opettajaa ennen tuokioita sekä tuokioiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Sanna-Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76702
_version_ 1826225694964711425
author Saari, Sanna-Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saari, Sanna-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saari, Sanna-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saari, Sanna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassani selvitän, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteisöllisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita eräälle 5. luokalle. Haastattelen kyseisen luokan opettajaa ennen tuokioita sekä tuokioiden jälkeen, ja selvitän hänen ajatuksiaan tuokioista ja niiden merkityksestä luokan yhteisöllisyyteen. Opettajan haastattelemisen lisäksi tutkin myös oppilaiden näkemyksiä kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksessani on läsnä myös stimulated recall -menetelmä (str-menetelmä), joka tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että musiikkiliikuntatuokiot videoidaan, ja videotallenteita käytetään loppuhaastattelun tukena. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että musiikkiliikunnalla voi olla jonkinlainen rooli luokan yhteisöllisyyden ja me-hengen vahvistamisessa. Musiikkiliikunta itsessään ei ollut ainut yksittäinen tekijä, vaan luokan yhteisöllisyyteen vaikuttivat muutkin tekijät. Esimerkiksi keskustelu luokassa sekä friends-tunnit (eräänlaiset kaveritaitotunnit) yhdessä musiikkiliikuntatuokioiden kanssa auttoivat tässä tapauksessa kehittämään luokan yhteisöllisyyttä ainakin hieman eteenpäin.
first_indexed 2021-06-18T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Sanna-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T07:56:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T07:56:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassani selvit\u00e4n, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteis\u00f6llisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita er\u00e4\u00e4lle 5. luokalle. Haastattelen kyseisen luokan opettajaa ennen tuokioita sek\u00e4 tuokioiden j\u00e4lkeen, ja selvit\u00e4n h\u00e4nen ajatuksiaan tuokioista ja niiden merkityksest\u00e4 luokan yhteis\u00f6llisyyteen. Opettajan haastattelemisen lis\u00e4ksi tutkin my\u00f6s oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksessani on l\u00e4sn\u00e4 my\u00f6s stimulated recall -menetelm\u00e4 (str-menetelm\u00e4), joka tarkoittaa t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa sit\u00e4, ett\u00e4 musiikkiliikuntatuokiot videoidaan, ja videotallenteita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n loppuhaastattelun tukena.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 musiikkiliikunnalla voi olla jonkinlainen rooli luokan yhteis\u00f6llisyyden ja me-hengen vahvistamisessa. Musiikkiliikunta itsess\u00e4\u00e4n ei ollut ainut yksitt\u00e4inen tekij\u00e4, vaan luokan yhteis\u00f6llisyyteen vaikuttivat muutkin tekij\u00e4t. Esimerkiksi keskustelu luokassa sek\u00e4 friends-tunnit (er\u00e4\u00e4nlaiset kaveritaitotunnit) yhdess\u00e4 musiikkiliikuntatuokioiden kanssa auttoivat t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n luokan yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ainakin hieman eteenp\u00e4in.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-18T07:56:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T07:56:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dalcroze-pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Orff-pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahenki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "me-henki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteis\u00f6llisyyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183898", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteishenki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76702
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bac57890-6e51-4205-bd3d-4196fb932666\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183898.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Sanna-Maria Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen Dalcroze-pedagogiikka Orff-pedagogiikka luokkahenki me-henki Musiikkikasvatus Music Education 3052 yhteishenki musiikkiliikunta yhteisöllisyys musiikkikasvatus
title Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
title_full Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
title_fullStr Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
title_full_unstemmed Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
title_short Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
title_sort musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5 luokan yhteisöllisyyteen
title_txtP Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
topic Dalcroze-pedagogiikka Orff-pedagogiikka luokkahenki me-henki Musiikkikasvatus Music Education 3052 yhteishenki musiikkiliikunta yhteisöllisyys musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Dalcroze-pedagogiikka Music Education Musiikkikasvatus Orff-pedagogiikka luokkahenki me-henki musiikkikasvatus musiikkiliikunta yhteishenki yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76702 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183898
work_keys_str_mv AT saarisannamaria musiikkiliikuntatuokioidenvaikutusalakoulun5luokanyhteisöllisyyteen