Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen

Tässä maisterintutkielmassani selvitän, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteisöllisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita eräälle 5. luokalle. Haastattelen kyseisen luokan opettajaa ennen tuokioita sekä tuokioiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Sanna-Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76702
Description
Summary:Tässä maisterintutkielmassani selvitän, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteisöllisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita eräälle 5. luokalle. Haastattelen kyseisen luokan opettajaa ennen tuokioita sekä tuokioiden jälkeen, ja selvitän hänen ajatuksiaan tuokioista ja niiden merkityksestä luokan yhteisöllisyyteen. Opettajan haastattelemisen lisäksi tutkin myös oppilaiden näkemyksiä kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksessani on läsnä myös stimulated recall -menetelmä (str-menetelmä), joka tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että musiikkiliikuntatuokiot videoidaan, ja videotallenteita käytetään loppuhaastattelun tukena. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että musiikkiliikunnalla voi olla jonkinlainen rooli luokan yhteisöllisyyden ja me-hengen vahvistamisessa. Musiikkiliikunta itsessään ei ollut ainut yksittäinen tekijä, vaan luokan yhteisöllisyyteen vaikuttivat muutkin tekijät. Esimerkiksi keskustelu luokassa sekä friends-tunnit (eräänlaiset kaveritaitotunnit) yhdessä musiikkiliikuntatuokioiden kanssa auttoivat tässä tapauksessa kehittämään luokan yhteisöllisyyttä ainakin hieman eteenpäin.