Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal

Tässä tutkielmassa tarkastelen Hannibal-televisiosarjan (2013–2015) tapoja esittää tappamista ambivalenttina ilmiönä. Ambivalenssilla viittaan kahden vastakkaisen kategorian yhtäaikaiseen läsnäoloon. Arvioin myös, millaiseen asemaan väkivallan ambivalenssin kohtaaminen asettaa katsojan. Teoreettises...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Venla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76701
_version_ 1826225770401366016
author Korhonen, Venla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelen Hannibal-televisiosarjan (2013–2015) tapoja esittää tappamista ambivalenttina ilmiönä. Ambivalenssilla viittaan kahden vastakkaisen kategorian yhtäaikaiseen läsnäoloon. Arvioin myös, millaiseen asemaan väkivallan ambivalenssin kohtaaminen asettaa katsojan. Teoreettisesti tutkimukseni sijoittuu väkivaltarepresentaatioiden tutkimuksen alueelle; erityisesti tarkastelen katsojan asemaa väkivaltarepresentaatioiden vastaanottajana. Lisäksi hyödynnän narratiivisen empatian teoriaa ja keskustelen aiemman Hannibal-tutkimuksen kanssa. Käytän metodinani kriittis-reparatiivista analyysia, joka huomioi väkivallan ambivalentit ulottuvuudet ja kiinnittää väkivaltarepresentaatioiden arvottamisen sijasta huomionsa siihen, mitä vaikutuksia niillä voi olla. Thomas Harrisin sarjamurhaaja–kannibaali Hannibal Lecteriä käsitteleviin kirjoihin pohjaava Hannibal esittää väkivaltaa graafisesti ja häiritsevästi mutta myös esteettisesti ja tyydytystä herättävästi. Sarjan tappamisrepresentaatioita ei voikaan käsitellä vain joko niiden negatiivisiksi tai positiivisiksi ymmärretyt elementit huomioiden. Tavoitteenani on selvittää, miten Hannibal esittää tappamista ambivalentisti eli niin, että tappaminen saa sarjassa yhtä aikaa sekä positiivisiksi että negatiivisiksi luokiteltavia merkityksiä. Lisäksi tutkin, voivatko ambivalentit tappamisen esitykset olla produktiivisia. Tällä tarkoitan sitä, että tappamisrepresentaatiot voivat saada katsojassaan aikaan muutosta esimerkiksi haastamalla katsojan väkivaltaa koskevia tunteita tai asenteita. Tutkielmaani ohjaavat tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia ambivalentteja merkityksiä tappaminen tekona saa sarjassa? 2. Millaisia produktiivisia mahdollisuuksia ambivalentteja merkityksiä kantavan väkivaltafiktion katsominen voi tarjota katsojalle? Analyysissani esitän kuusi teemaa, joissa tappamisen saamat ambivalentit merkitykset näkyvät. Tappamista esitetään Hannibalissa ihmisyyteen kuuluvana piirteenä. Tappaminen näyttäytyy myös taiteena sekä uuden luomisen ja jumalallisen oikeuden jakamisen välineenä. Tappaminen voi toimia henkilökohtaisen muutoksen moottorina tai yhdistyä rakkauteen. Lisäksi tappamisesta voidaan saada nautintoa. Kaikkien näiden teemojen puitteissa tappaminen saa positiivisia merkityksiä: tappaminen saadaan näyttämään itseilmaisun, välittämisen, oikeudenmukaisuuden ja nautinnon kanavalta. Samaan aikaan tappaminen kuitenkin näyttäytyy myös pelottavana, inhottavana, vahingoittavana ja moraalisesti tuomittavana. Osoitan myös, että tappamisen ambivalentisti esittämisellä on produktiivisia mahdollisuuksia. Hannibal haastaa katsojan kohtaamaan potentiaalin väkivaltaisuuteen muissa ihmisissä ja itsessään. Näin katsoja voi oppia tunnistamaan ”normaaliuteen” sisältyvää väkivaltaa sekä toisaalta laajentamaan empatiansa piiriä. Oman väkivaltaisuuden kohtaaminen taas lisää itseymmärrystä ja tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omia väkivaltaan liittyviä ajatuksia ja tunteita. Lisäksi väkivallan ambivalentisti esittäminen pakottaa katsojan työstämään katsotun herättämiä epämukavuuden, nautinnon ja ristiriitaisuuden kokemuksia. Katsojaa kannustetaan kyseenalaistamaan väkivaltafiktion kuluttamisen tapojaan ja kysymään toistuvasti itseltään, miltä väkivallan katsominen tuntuu.
first_indexed 2021-06-18T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hallila, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T07:53:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T07:53:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76701", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen Hannibal-televisiosarjan (2013\u20132015) tapoja esitt\u00e4\u00e4 tappamista ambivalenttina ilmi\u00f6n\u00e4. Ambivalenssilla viittaan kahden vastakkaisen kategorian yht\u00e4aikaiseen l\u00e4sn\u00e4oloon. Arvioin my\u00f6s, millaiseen asemaan v\u00e4kivallan ambivalenssin kohtaaminen asettaa katsojan. Teoreettisesti tutkimukseni sijoittuu v\u00e4kivaltarepresentaatioiden tutkimuksen alueelle; erityisesti tarkastelen katsojan asemaa v\u00e4kivaltarepresentaatioiden vastaanottajana. Lis\u00e4ksi hy\u00f6dynn\u00e4n narratiivisen empatian teoriaa ja keskustelen aiemman Hannibal-tutkimuksen kanssa. K\u00e4yt\u00e4n metodinani kriittis-reparatiivista analyysia, joka huomioi v\u00e4kivallan ambivalentit ulottuvuudet ja kiinnitt\u00e4\u00e4 v\u00e4kivaltarepresentaatioiden arvottamisen sijasta huomionsa siihen, mit\u00e4 vaikutuksia niill\u00e4 voi olla.\n\nThomas Harrisin sarjamurhaaja\u2013kannibaali Hannibal Lecteri\u00e4 k\u00e4sitteleviin kirjoihin pohjaava Hannibal esitt\u00e4\u00e4 v\u00e4kivaltaa graafisesti ja h\u00e4iritsev\u00e4sti mutta my\u00f6s esteettisesti ja tyydytyst\u00e4 her\u00e4tt\u00e4v\u00e4sti. Sarjan tappamisrepresentaatioita ei voikaan k\u00e4sitell\u00e4 vain joko niiden negatiivisiksi tai positiivisiksi ymm\u00e4rretyt elementit huomioiden. Tavoitteenani on selvitt\u00e4\u00e4, miten Hannibal esitt\u00e4\u00e4 tappamista ambivalentisti eli niin, ett\u00e4 tappaminen saa sarjassa yht\u00e4 aikaa sek\u00e4 positiivisiksi ett\u00e4 negatiivisiksi luokiteltavia merkityksi\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkin, voivatko ambivalentit tappamisen esitykset olla produktiivisia. T\u00e4ll\u00e4 tarkoitan sit\u00e4, ett\u00e4 tappamisrepresentaatiot voivat saada katsojassaan aikaan muutosta esimerkiksi haastamalla katsojan v\u00e4kivaltaa koskevia tunteita tai asenteita. Tutkielmaani ohjaavat tutkimuskysymykset ovat:\n\n1.\tMillaisia ambivalentteja merkityksi\u00e4 tappaminen tekona saa sarjassa?\n2.\tMillaisia produktiivisia mahdollisuuksia ambivalentteja merkityksi\u00e4 kantavan v\u00e4kivaltafiktion katsominen voi tarjota katsojalle?\n\nAnalyysissani esit\u00e4n kuusi teemaa, joissa tappamisen saamat ambivalentit merkitykset n\u00e4kyv\u00e4t. Tappamista esitet\u00e4\u00e4n Hannibalissa ihmisyyteen kuuluvana piirteen\u00e4. Tappaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy my\u00f6s taiteena sek\u00e4 uuden luomisen ja jumalallisen oikeuden jakamisen v\u00e4lineen\u00e4. Tappaminen voi toimia henkil\u00f6kohtaisen muutoksen moottorina tai yhdisty\u00e4 rakkauteen. Lis\u00e4ksi tappamisesta voidaan saada nautintoa. Kaikkien n\u00e4iden teemojen puitteissa tappaminen saa positiivisia merkityksi\u00e4: tappaminen saadaan n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n itseilmaisun, v\u00e4litt\u00e4misen, oikeudenmukaisuuden ja nautinnon kanavalta. Samaan aikaan tappaminen kuitenkin n\u00e4ytt\u00e4ytyy my\u00f6s pelottavana, inhottavana, vahingoittavana ja moraalisesti tuomittavana. Osoitan my\u00f6s, ett\u00e4 tappamisen ambivalentisti esitt\u00e4misell\u00e4 on produktiivisia mahdollisuuksia. Hannibal haastaa katsojan kohtaamaan potentiaalin v\u00e4kivaltaisuuteen muissa ihmisiss\u00e4 ja itsess\u00e4\u00e4n. N\u00e4in katsoja voi oppia tunnistamaan \u201dnormaaliuteen\u201d sis\u00e4ltyv\u00e4\u00e4 v\u00e4kivaltaa sek\u00e4 toisaalta laajentamaan empatiansa piiri\u00e4. Oman v\u00e4kivaltaisuuden kohtaaminen taas lis\u00e4\u00e4 itseymm\u00e4rryst\u00e4 ja tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omia v\u00e4kivaltaan liittyvi\u00e4 ajatuksia ja tunteita. Lis\u00e4ksi v\u00e4kivallan ambivalentisti esitt\u00e4minen pakottaa katsojan ty\u00f6st\u00e4m\u00e4\u00e4n katsotun her\u00e4tt\u00e4mi\u00e4 ep\u00e4mukavuuden, nautinnon ja ristiriitaisuuden kokemuksia. Katsojaa kannustetaan kyseenalaistamaan v\u00e4kivaltafiktion kuluttamisen tapojaan ja kysym\u00e4\u00e4n toistuvasti itselt\u00e4\u00e4n, milt\u00e4 v\u00e4kivallan katsominen tuntuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-18T07:53:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T07:53:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hannibal", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183897", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "televisiosarjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ambivalenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tappaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76701
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99689260-c3b7-46a7-b8f4-4b7966394cda\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183897.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Venla Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal Hannibal Kirjallisuus Literature 304 televisiosarjat yleisö representaatio ambivalenssi tappaminen väkivalta
title Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
title_full Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
title_fullStr Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
title_full_unstemmed Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
title_short Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
title_sort tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa hannibal
title_txtP Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
topic Hannibal Kirjallisuus Literature 304 televisiosarjat yleisö representaatio ambivalenssi tappaminen väkivalta
topic_facet 304 Hannibal Kirjallisuus Literature ambivalenssi representaatio tappaminen televisiosarjat väkivalta yleisö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76701 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183897
work_keys_str_mv AT korhonenvenla tappamisensaamatambivalentitmerkityksetjaniidenproduktiivisuustelevisiosarjassahan