Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä

Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset S2-lukutaito-oppijat ovat yksi niistä ihmisryhmistä, jotka tarvitsevat erityistä tukea...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Törmänen, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76693
_version_ 1828193063192756224
author Törmänen, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Törmänen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Törmänen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Törmänen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset S2-lukutaito-oppijat ovat yksi niistä ihmisryhmistä, jotka tarvitsevat erityistä tukea pysyäkseen digitalisaation kelkassa. Olen yhdistellyt aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa esiintyviä digitaalisten tekstitaitojen määritelmiä ja kuvauksia, ja tässä tutkimuksessa tarkoitan digitaalisilla tekstitaidoilla kykyä hankkia ja arvioida informaatiota, tuottaa digitaalista sisältöä, olla vuorovaikutuksessa digitaalisissa ympäristöissä ja hyödyntää informaatiota oppimiseen, identiteetin rakentamiseen ja kansalaisaktiivisuuteen. Osataitoihin kytkeytyvät tekniset, kognitiiviset, sosiaaliset sekä turvallisuustaidot. Analysoin aineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksen aineisto on kerätty Jyväskylän yliopiston Perustaidot haltuun -hankkeessa, jota rahoitti Euroopan sosiaalirahasto vuosina 2017–2020. Hankkeessa kehitettiin aikuisten maahanmuuttajien parissa työskenteleville opettajille ja ohjaajille suunnattu täydennyskoulutus. Aineistoni koostuu pilottikoulutuksen tehtävistä, joita opettajat ja ohjaajat palauttivat Peda.net-ympäristöön, sekä haastatteluista, joihin osallistui kaksi opettajaa ja kaksitoista opiskelijaa. Haastattelujen aikana otettiin aineistoksi myös kuvia opiskelijoiden ja toisen opettajan puhelimista. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millainen käsitys aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisista tekstitaidoista rakentuu a) heidän omien haastatteluvastaustensa, b) haastattelutilanteiden ja niissä otettujen valokuvien sekä c) heidän parissaan työskentelevien opettajien ja ohjaajien kuvausten perusteella? 2. Miten S2-lukutaito-oppijuus vaikuttaa tekstitoimintaan digitaalisissa ympäristöissä? Tutkimuksen perusteella S2-lukutaito-oppijat käyttävät vapaa-ajallaan lähinnä älypuhelimia, kun taas tietokone on suurimmalle osalle vieras laite. Tietokoneen käytön vaikeuksiin kytkeytyy teknisiä, kognitiivisia ja kulttuurisiakin taustatekijöitä: hiiren käytössä tarvittava visuomotoriikka, selaimen elementtien hahmottaminen ja kulttuurisidonnainen lukusuunta voivat olla oppijalle uutta. Älypuhelinta S2-lukutaito-oppijat käyttävät multimodaalisin tavoin esimerkiksi yhteydenpitoon, videoiden katseluun ja kielenoppimiseen, mutta S2-lukutaito-oppijuus vaikeuttaa suomenkielisten viestien ymmärtämistä, informaation arviointia sekä kirjallista viestintää. S2-lukutaito-oppijoiden teknologian käytöstä on tehty tätä ennen vain vähän tutkimusta, ja tämä on toistaiseksi laajin analyysi kohderyhmän digitaalisten tekstitaitojen eri osa-alueista, jossa on mukana sekä tietokoneen että puhelimen käyttö. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa, muussa aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa sekä mahdollisesti myös opettajankoulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa.
first_indexed 2021-06-18T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6rm\u00e4nen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T07:30:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T07:30:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76693", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella t\u00e4rkeit\u00e4 kansalaistaitoja. Aikuiset S2-lukutaito-oppijat ovat yksi niist\u00e4 ihmisryhmist\u00e4, jotka tarvitsevat erityist\u00e4 tukea pysy\u00e4kseen digitalisaation kelkassa. \n\nOlen yhdistellyt aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa esiintyvi\u00e4 digitaalisten tekstitaitojen m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 ja kuvauksia, ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoitan digitaalisilla tekstitaidoilla kyky\u00e4 hankkia ja arvioida informaatiota, tuottaa digitaalista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, olla vuorovaikutuksessa digitaalisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 informaatiota oppimiseen, identiteetin rakentamiseen ja kansalaisaktiivisuuteen. Osataitoihin kytkeytyv\u00e4t tekniset, kognitiiviset, sosiaaliset sek\u00e4 turvallisuustaidot. Analysoin aineistoa teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4.\n\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Perustaidot haltuun -hankkeessa, jota rahoitti Euroopan sosiaalirahasto vuosina 2017\u20132020. Hankkeessa kehitettiin aikuisten maahanmuuttajien parissa ty\u00f6skenteleville opettajille ja ohjaajille suunnattu t\u00e4ydennyskoulutus. Aineistoni koostuu pilottikoulutuksen teht\u00e4vist\u00e4, joita opettajat ja ohjaajat palauttivat Peda.net-ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, sek\u00e4 haastatteluista, joihin osallistui kaksi opettajaa ja kaksitoista opiskelijaa. Haastattelujen aikana otettiin aineistoksi my\u00f6s kuvia opiskelijoiden ja toisen opettajan puhelimista. Tutkimuskysymykseni ovat:\n1.\tMillainen k\u00e4sitys aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisista tekstitaidoista rakentuu \na)\theid\u00e4n omien haastatteluvastaustensa, \nb)\thaastattelutilanteiden ja niiss\u00e4 otettujen valokuvien sek\u00e4 \nc)\theid\u00e4n parissaan ty\u00f6skentelevien opettajien ja ohjaajien kuvausten perusteella? \n2.\tMiten S2-lukutaito-oppijuus vaikuttaa tekstitoimintaan digitaalisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4?\n\nTutkimuksen perusteella S2-lukutaito-oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vapaa-ajallaan l\u00e4hinn\u00e4 \u00e4lypuhelimia, kun taas tietokone on suurimmalle osalle vieras laite. Tietokoneen k\u00e4yt\u00f6n vaikeuksiin kytkeytyy teknisi\u00e4, kognitiivisia ja kulttuurisiakin taustatekij\u00f6it\u00e4: hiiren k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 tarvittava visuomotoriikka, selaimen elementtien hahmottaminen ja kulttuurisidonnainen lukusuunta voivat olla oppijalle uutta. \u00c4lypuhelinta S2-lukutaito-oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t multimodaalisin tavoin esimerkiksi yhteydenpitoon, videoiden katseluun ja kielenoppimiseen, mutta S2-lukutaito-oppijuus vaikeuttaa suomenkielisten viestien ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4, informaation arviointia sek\u00e4 kirjallista viestint\u00e4\u00e4. \n\nS2-lukutaito-oppijoiden teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on tehty t\u00e4t\u00e4 ennen vain v\u00e4h\u00e4n tutkimusta, ja t\u00e4m\u00e4 on toistaiseksi laajin analyysi kohderyhm\u00e4n digitaalisten tekstitaitojen eri osa-alueista, jossa on mukana sek\u00e4 tietokoneen ett\u00e4 puhelimen k\u00e4ytt\u00f6. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa, muussa aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa sek\u00e4 mahdollisesti my\u00f6s opettajankoulutuksessa ja opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-18T07:30:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T07:30:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaaliset tekstitaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "S2-lukutaito-oppija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien \u00e4\u00e4rell\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183889", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoitustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76693
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ee5024b4-091e-4967-a2ff-1a5108653e9d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183889.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Törmänen, Sanni Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä digitaaliset tekstitaidot S2-lukutaito-oppija Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kirjoitustaito tekstitaito lukutaito tieto- ja viestintätekniikka monilukutaito maahanmuuttajat lukeminen tietotekniikka
title Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
title_full Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
title_fullStr Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
title_full_unstemmed Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
title_short Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
title_sort aikuiset s2 lukutaito oppijat digitaalisten tekstien äärellä
title_txtP Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
topic digitaaliset tekstitaidot S2-lukutaito-oppija Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kirjoitustaito tekstitaito lukutaito tieto- ja viestintätekniikka monilukutaito maahanmuuttajat lukeminen tietotekniikka
topic_facet 309 Finnish S2-lukutaito-oppija Suomen kieli digitaaliset tekstitaidot kirjoitustaito lukeminen lukutaito maahanmuuttajat monilukutaito suomi toisena kielenä tekstitaito tieto- ja viestintätekniikka tietotekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76693 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183889
work_keys_str_mv AT törmänensanni aikuisets2lukutaitooppijatdigitaalistentekstienäärellä