Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta

Pro gradu -tutkielmamme tutkittavaksi ilmiöksi valitsimme opettajien ja oppilaiden käsitykset kolmiportaisesta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ja oppilaiden käsitysten avulla, miten tuki käytännössä toteutuu sekä mitä opettajat ajattelevat antamastaan ja oppilaat saamastaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tiainen, Vilma, Härmä, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76691
_version_ 1826225710004436992
author Tiainen, Vilma Härmä, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiainen, Vilma Härmä, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiainen, Vilma Härmä, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiainen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmamme tutkittavaksi ilmiöksi valitsimme opettajien ja oppilaiden käsitykset kolmiportaisesta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ja oppilaiden käsitysten avulla, miten tuki käytännössä toteutuu sekä mitä opettajat ajattelevat antamastaan ja oppilaat saamastaan tuesta ja sen toteutumisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkittavina oli kaksi kuudennen luokan luokanopettajaa ja kahdeksan kuudennen luokan oppilasta tuen eri portailta. Haastattelut analysoitiin fenomenografisesti. Tutkimuksemme tulosten perusteella opettajien käsitykset voidaan jakaa kahteen kuvauskategoriaan: roolit ja keinot sekä viiteen alakategoriaan: oppilaan rooli, leimautuminen, opettajan rooli, konkretia ja kirjaaminen. Oppilaiden käsitykset voidaan jakaa kolmeen eri kuvauskategoriaan: tietoinen, mutta passiivinen, tietoinen ja aktiivinen sekä tiedostamaton ja passiivinen. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta opettajien käsitysten olevan linjassa kolmiportaisen tuen heikkoon jalkauttamiseen. Opettajien käsitys ja ymmärrys tuesta on melko heikko, eivätkä opettajat eivät olleet tietoisia tuen eri portaille kohdistuvista tukitoimista. Tuen kirjaamisessa oli myös epäselvyyttä. Opettajat pitivät tukitoimiaan leimaavina ja niiden kirjaaminen nähtiin raskaana ja jopa merkityksettömänä. Johtopäätöksenä oppilaiden käsityksistä voidaan todeta, että vuorovaikutteinen tuki lisää oppilaan tietoisuutta omista tuen tarpeistaan sekä lisää heidän aktiivista rooliansa tukea annettaessa.
first_indexed 2021-06-18T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Muhonen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rm\u00e4, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T07:24:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T07:24:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76691", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmamme tutkittavaksi ilmi\u00f6ksi valitsimme opettajien ja oppilaiden k\u00e4sitykset kolmiportaisesta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien ja oppilaiden k\u00e4sitysten avulla, miten tuki k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 toteutuu sek\u00e4 mit\u00e4 opettajat ajattelevat antamastaan ja oppilaat saamastaan tuesta ja sen toteutumisesta.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruu-menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Tutkittavina oli kaksi kuudennen luokan luokanopettajaa ja kahdeksan kuudennen luokan oppilasta tuen eri portailta. Haastattelut analysoitiin fenomenografisesti. \nTutkimuksemme tulosten perusteella opettajien k\u00e4sitykset voidaan jakaa kahteen kuvauskategoriaan: roolit ja keinot sek\u00e4 viiteen alakategoriaan: oppilaan rooli, leimautuminen, opettajan rooli, konkretia ja kirjaaminen. Oppilaiden k\u00e4sitykset voidaan jakaa kolmeen eri kuvauskategoriaan: tietoinen, mutta passiivinen, tietoinen ja aktiivinen sek\u00e4 tiedostamaton ja passiivinen.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta opettajien k\u00e4sitysten olevan linjassa kolmiportaisen tuen heikkoon jalkauttamiseen. Opettajien k\u00e4sitys ja ymm\u00e4rrys tuesta on melko heikko, eiv\u00e4tk\u00e4 opettajat eiv\u00e4t olleet tietoisia tuen eri portaille kohdistuvista tukitoimista. Tuen kirjaamisessa oli my\u00f6s ep\u00e4selvyytt\u00e4. Opettajat pitiv\u00e4t tukitoimiaan leimaavina ja niiden kirjaaminen n\u00e4htiin raskaana ja jopa merkityksett\u00f6m\u00e4n\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 oppilaiden k\u00e4sityksist\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 vuorovaikutteinen tuki lis\u00e4\u00e4 oppilaan tietoisuutta omista tuen tarpeistaan sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 heid\u00e4n aktiivista rooliansa tukea annettaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-18T07:24:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T07:24:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien ja oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 kolmiportaisesta tuesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183887", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76691
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c12778e6-c87f-49f9-a5d2-d9351a4f63a3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183887.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiainen, Vilma Härmä, Anna Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat inkluusio kolmiportainen tuki luokanopettajat käsitykset
title Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta
title_full Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta
title_fullStr Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta
title_full_unstemmed Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta
title_short Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta
title_sort opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta
title_txtP Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat inkluusio kolmiportainen tuki luokanopettajat käsitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education inkluusio kolmiportainen tuki käsitykset luokanopettajat oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76691 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183887
work_keys_str_mv AT tiainenvilma opettajienjaoppilaidenkäsityksiäkolmiportaisestatuesta