Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta

Pro gradu -tutkielmamme tutkittavaksi ilmiöksi valitsimme opettajien ja oppilaiden käsitykset kolmiportaisesta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ja oppilaiden käsitysten avulla, miten tuki käytännössä toteutuu sekä mitä opettajat ajattelevat antamastaan ja oppilaat saamastaan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tiainen, Vilma, Härmä, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76691
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu -tutkielmamme tutkittavaksi ilmiöksi valitsimme opettajien ja oppilaiden käsitykset kolmiportaisesta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ja oppilaiden käsitysten avulla, miten tuki käytännössä toteutuu sekä mitä opettajat ajattelevat antamastaan ja oppilaat saamastaan tuesta ja sen toteutumisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkittavina oli kaksi kuudennen luokan luokanopettajaa ja kahdeksan kuudennen luokan oppilasta tuen eri portailta. Haastattelut analysoitiin fenomenografisesti. Tutkimuksemme tulosten perusteella opettajien käsitykset voidaan jakaa kahteen kuvauskategoriaan: roolit ja keinot sekä viiteen alakategoriaan: oppilaan rooli, leimautuminen, opettajan rooli, konkretia ja kirjaaminen. Oppilaiden käsitykset voidaan jakaa kolmeen eri kuvauskategoriaan: tietoinen, mutta passiivinen, tietoinen ja aktiivinen sekä tiedostamaton ja passiivinen. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta opettajien käsitysten olevan linjassa kolmiportaisen tuen heikkoon jalkauttamiseen. Opettajien käsitys ja ymmärrys tuesta on melko heikko, eivätkä opettajat eivät olleet tietoisia tuen eri portaille kohdistuvista tukitoimista. Tuen kirjaamisessa oli myös epäselvyyttä. Opettajat pitivät tukitoimiaan leimaavina ja niiden kirjaaminen nähtiin raskaana ja jopa merkityksettömänä. Johtopäätöksenä oppilaiden käsityksistä voidaan todeta, että vuorovaikutteinen tuki lisää oppilaan tietoisuutta omista tuen tarpeistaan sekä lisää heidän aktiivista rooliansa tukea annettaessa.