Kuvataiteen eheyttäminen ja sen opetussuunnitelmavastaavuus historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa

Tässä tutkimuksessa tutkitaan kuvataiteen eheyttävää materiaalia 5.-6. -luokan historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa. Aineistoa tarkastellaan eheyttävän materiaalin sisältöjen, sekä sen opetussuunnitelmavastaavuuden selvittämiseksi. Huomioinnin kohteena ovat myös eheyttämisen eri muodot se...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Harjunen, Satu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76686
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tutkitaan kuvataiteen eheyttävää materiaalia 5.-6. -luokan historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa. Aineistoa tarkastellaan eheyttävän materiaalin sisältöjen, sekä sen opetussuunnitelmavastaavuuden selvittämiseksi. Huomioinnin kohteena ovat myös eheyttämisen eri muodot sekä sen tuomat hyödyt oppilaiden taitojen kehittymisessä. Tutkimuksen aineistona oli Otavan kirjasarja Forum, Sanoma Pron kirjasarjat Ritari ja Vaikuttaja sekä Edukustannuksen kirjasarjat Mennyt ja Me nyt. Yhteensä tutkittavia teoksia oli 11. Jokaisesta opettajan oppaasta tutkimukseen otettiin mukaan kuvataiteen eheyttämistä toteuttavat lisämateriaalit, joita olivat aiheen opetuksessa auttavat erilaiset tehtävät ja sisällöt. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Laadullisen sisällönanalyysin tukena käytettiin myös kvantifiointia. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuvataiteen eheyttäminen oli hyvin vaihtelevaa laadullisesti sekä määrällisesti. Suurimmat vaihtelut näkyivät eri kustantajien kirjasarjoissa ja eri oppiaineiden teoksissa, mutta vuosiluokkien välillä ei esiintynyt merkittävää eroa. Kuvataiteen esiintyminen aineistossa näkyi ensisijaisesti kuvataiteellisten työtapojen käyttämisenä. Lisäksi korostunutta oli työskentelyn keskittyminen alemman tason kognitiivisten taitojen käyttämiseen, mikä näkyi selvästi kriittisyyden ja arvioinnin vähyytenä. Opetussuunnitelman tavoitteita aineisto vastasi monipuolisten työskentelytapojen kohdalta, mutta oppiaineiden välinen sisällöllinen eheyttäminen jäi puutteelliseksi.