Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat koronaviruksen aiheuttamassa kriisitilanteessa ympäristövastuulliseen kulutuskäyttäytymiseen. Tutkimusaihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä tutkimusta ympäristövastuullisesta kulutuskäyttäytymisestä kriisitilanteessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhu, Lotta
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76681
_version_ 1828193063177027584
author Karhu, Lotta
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karhu, Lotta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karhu, Lotta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karhu, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat koronaviruksen aiheuttamassa kriisitilanteessa ympäristövastuulliseen kulutuskäyttäytymiseen. Tutkimusaihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä tutkimusta ympäristövastuullisesta kulutuskäyttäytymisestä kriisitilanteessa on hyvin vähän. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, miten tuotetietämys, ympäristöhuoli, terveystietoisuus ja aikaisempi käyttäytyminen vaikuttavat korkeakouluopiskelijoiden asenteiden muodostumiseen, sekä tarkastella asenteen ja ostoaikomuksen välistä suhdetta. Työn teoreettinen osuus jakautuu kahteen erilliseen lukuun. Ensimmäisessä luvussa aiemman kirjallisuuden avulla pyritään ymmärtämään kriisitilanteiden vaikutusta kuluttajiin ja kuluttajakäyttäytymiseen. Toisessa teorialuvussa ympäristövastuullista ostokäyttäytymistä tarkastellaan arvoteorioiden ja aiempien ympäristövastuullisen kulutuskäyttäytymisen tutkimusten avulla. Näiden tutkimusten pohjalta muodostetaan myös tutkimusmalli sekä tutkimushypoteesit, jotka esitellään teorialuvun lopussa. Tutkielman aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja kyselyyn vastasi 100 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa. Kyselyyn vastanneista 48% ilmoitti lisänneensä ympäristövastuullisia tuotevalintoja päivittäistavarakaupassa koronavirustilanteen seurauksena. Vastaajat ilmoittivat käyttäneensä muuttuneen arjen seurauksena vapautuneita resursseja vastuullisempiin valintoihin. Tutkimustulokset osoittavat, että selittävistä muuttujista vain ympäristöhuolella havaittiin olevan vaikutus kuluttajien asenteen muodostumiseen. Aiemmista tutkimuksista poiketen, tuotetietämyksellä, terveystietoisuudella ja aikaisemmalla käyttäytymisellä ei havaittu olevan vaikutusta asenteeseen. Tämän tutkimuksen yksi mielenkiintoinen löydös oli se, että aikaisempi käyttäytyminen (ennen koronaa) ei vaikuta asenteen muodostumiseen, mutta sen sijaan aikaisempi käyttäytyminen selittää ostoaikomuksen muodostumista jopa asennetta enemmän. Tämä havainto korostaa rutiinien merkitystä tulevan käyttäytymisen ennustajana.
first_indexed 2021-06-18T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhu, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T07:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T07:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat koronaviruksen aiheuttamassa kriisitilanteessa ymp\u00e4rist\u00f6vastuulliseen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkimusaihe on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 tutkimusta ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisesta kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 kriisitilanteessa on hyvin v\u00e4h\u00e4n.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miten tuotetiet\u00e4mys, ymp\u00e4rist\u00f6huoli, terveystietoisuus ja aikaisempi k\u00e4ytt\u00e4ytyminen vaikuttavat korkeakouluopiskelijoiden asenteiden muodostumiseen, sek\u00e4 tarkastella asenteen ja ostoaikomuksen v\u00e4list\u00e4 suhdetta. \nTy\u00f6n teoreettinen osuus jakautuu kahteen erilliseen lukuun. Ensimm\u00e4isess\u00e4 luvussa aiemman kirjallisuuden avulla pyrit\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kriisitilanteiden vaikutusta kuluttajiin ja kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Toisessa teorialuvussa ymp\u00e4rist\u00f6vastuullista ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 tarkastellaan arvoteorioiden ja aiempien ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen tutkimusten avulla. N\u00e4iden tutkimusten pohjalta muodostetaan my\u00f6s tutkimusmalli sek\u00e4 tutkimushypoteesit, jotka esitell\u00e4\u00e4n teorialuvun lopussa. \nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella ja kyselyyn vastasi 100 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijaa. Kyselyyn vastanneista 48% ilmoitti lis\u00e4nneens\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisia tuotevalintoja p\u00e4ivitt\u00e4istavarakaupassa koronavirustilanteen seurauksena. Vastaajat ilmoittivat k\u00e4ytt\u00e4neens\u00e4 muuttuneen arjen seurauksena vapautuneita resursseja vastuullisempiin valintoihin. \nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 selitt\u00e4vist\u00e4 muuttujista vain ymp\u00e4rist\u00f6huolella havaittiin olevan vaikutus kuluttajien asenteen muodostumiseen. Aiemmista tutkimuksista poiketen, tuotetiet\u00e4myksell\u00e4, terveystietoisuudella ja aikaisemmalla k\u00e4ytt\u00e4ytymisell\u00e4 ei havaittu olevan vaikutusta asenteeseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen yksi mielenkiintoinen l\u00f6yd\u00f6s oli se, ett\u00e4 aikaisempi k\u00e4ytt\u00e4ytyminen (ennen koronaa) ei vaikuta asenteen muodostumiseen, mutta sen sijaan aikaisempi k\u00e4ytt\u00e4ytyminen selitt\u00e4\u00e4 ostoaikomuksen muodostumista jopa asennetta enemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 havainto korostaa rutiinien merkityst\u00e4 tulevan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ennustajana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-18T07:02:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T07:02:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6vastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183878", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6vastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76681
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:03Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d19e8592-9395-4cde-8737-17e99f97d424\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183878.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhu, Lotta Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa Markkinointi Marketing 20423 COVID-19 ostokäyttäytyminen kuluttajakäyttäytyminen asenteet ympäristötietoisuus kriisit ympäristövastuu
title Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa
title_full Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa
title_fullStr Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa
title_full_unstemmed Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa
title_short Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa
title_sort ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa
title_txtP Ympäristövastuullinen kuluttaminen kriisitilanteessa
topic Markkinointi Marketing 20423 COVID-19 ostokäyttäytyminen kuluttajakäyttäytyminen asenteet ympäristötietoisuus kriisit ympäristövastuu
topic_facet 20423 COVID-19 Marketing Markkinointi asenteet kriisit kuluttajakäyttäytyminen ostokäyttäytyminen ympäristötietoisuus ympäristövastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76681 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183878
work_keys_str_mv AT karhulotta ympäristövastuullinenkuluttaminenkriisitilanteessa