KODA-lasten leksikaaliset taidot

Tutkielmassa tarkastellaan KODA-lasten (kids of deaf adults) eli kuurojen vanhempien kuulevien lasten SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tulosten pohjalta heidän leksikaalisia taitojansa, jotka ovat viittoma- ja sanavarastoihin liittyviä taitoja. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin neljällä tehtävällä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorenmaa, Pia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76672
_version_ 1826225788511322112
author Vuorenmaa, Pia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuorenmaa, Pia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuorenmaa, Pia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuorenmaa, Pia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan KODA-lasten (kids of deaf adults) eli kuurojen vanhempien kuulevien lasten SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tulosten pohjalta heidän leksikaalisia taitojansa, jotka ovat viittoma- ja sanavarastoihin liittyviä taitoja. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin neljällä tehtävällä selvitetään, mitkä suomalaisen viittomakielen viittomista kuuluvat KODA-lasten ymmärtävään ja tuottavaan viittomavarastoon sekä leksikoiden piirteistä. Tuottavaa leksikkoa kartoittava assosiaatiotehtävä toteutettiin myös suomenkielisenä, jolloin sillä selvitetään lasten sanavaraston piirteitä. Aineisto koostuu yhdeksän KODA-lapsen SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksista ja heidän taustatiedoistansa, jotka on saatu heidän vanhemmiltaan taustatietokyselyllä. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaali on sovellettu suomalaiselle viittomakielelle BSL-VT-arviointimateriaalista, joka kartoittaa lasten leksikaalisia taitoja brittiläisen viittomakielen osalta (Mann & Marshall 2021: 1045). SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaali ja taustatietokysely ovat toteutettu VIKKE-hankkeen yhteydessä, jossa arvioidaan ja kartoitetaan viittomakielisten lasten kielellistä kehitystä, sekä toteutetaan tukitoimenpiteet (Kanto, Syrjälä & Mann 2021: 155). Tutkielmassa käytetään määrällistä ja laadullista analyysia. Määrällisellä analyysillä tarkastellaan KODA-lasten SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksista heidän leksikoiden määrällisiä piirteitä. Laadullisella analyysillä tarkastellaan lasten ymmärtävän ja tuottavan leksikoiden keskinäisiä suhteita, sekä verrataan SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksista saatuja tietoja viittomavarastoistaan taustatietokyselyistä saatuihin tietoihin heidän kieliympäristöstänsä. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin kielikohtaisten assosiaatiotehtävien tuloksista tarkastellaan KODA-lasten viittoma- ja sanavarastojen piirteitä keskenään. Tutkielman päätuloksena on, että SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksissa KODA-lasten suomalaisen viittomakielen määrälliset ja laadulliset leksikaaliset taidot osoittautuvat heikommiksi kuin heidän suomenkieliset leksikaaliset taitonsa. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tulosten mukaan KODA-lapsilla on kehittyneemmät leksikaaliset taidot ymmärtävän viittomavaraston osalta, kuin tuottavan viittomavaraston. SVK-LEKSIKKO-materiaalin tulokset vastaavat aiempia BSL-VT- ja ASL-VT-arviointimateriaalin tuloksia lasten leksikaalisissa taidoissa olevista kielellisten muotojen ja merkitysten suhteista (Mann, Roy & Morgan 2016: 19). Tutkielman toisena päätuloksena SVK-LEKSIKKO-materiaalin tuloksista on, että KODA-lapsilla on huomattavia keskinäisiä eroja leksikoiden koissa ja niiden laadullisissa piirteissä, mitä mahdollisesti selittää osin heidän eronsa kieliympäristönsä piirteissä ja iässä. KODA-lasten taustatietokyselyiden ja SVK-LEKSIKKO-materiaalin tuloksissa on viitteitä siitä, että he vähemmistökieltä omaksuvina lapsina tarvitsisivat enemmän suomalaisen viittomakielen opetusta. KODA-lasten SVK-LEKSIKKO-materiaalin tulosten ja taustatietojen mukaan lasten suomalaisen viittomakielen käytön säännöllisyys ja monipuolisuus vaikuttaisi positiivisesti lasten leksikaalisiin taitoihin. Tutkielman kolmantena päätuloksena on, että SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin assosiaatiotehtävien tuloksista kaikilla KODA-lapsilla ilmenee viittoma- ja sanavarastoiden välillä eroja laadullisissa piirteissä niiden kokoerojen lisäksi. Eroja KODA-lasten eri kielten assosiaatiotehtävien tuloksissa mahdollisesti selittää osin kielten modaliteettiero. Jatkotutkimuksia tarvitaan muun muassa kieliympäristön piirteiden vaikutuksista kaksikielisten lasten leksikoiden rakentumiseen. Lisäselvityksiä tarvitaan myös viitotun ja puhutun kielen kieliopillisten erojen selvittämiseksi. This master thesis studies lexical knowledge and its quantitative and qualitative features of hearing kids of Deaf parents (KODAs) from their results of SVK-LEKSIKKO. SVK-LEKSIKKO is a vocabulary test that can be used to measure a size and content of children’s vocabulary in Finnish Sign Language (FinSL). There are two comprehension tasks and two expression tasks in SVK-LEKSIKKO, and their results tells which terms belongs to either one can be studied and about features of KODAs’ lexicons. Children’s knowledge about associated terms for target term can be studied by using the meaning recall task of SVK-LEKSIKKO, which KODAs did in FinSL and Finnish. The thesis’ material is SVK-LEKSIKKO vocabulary test’s results of nine KODAs and the parental report’s results about their language environment. SVK-LEKSIKKO is adapted from vocabulary test called BSL-VT, which has been created to study children’s lexical knowledge in British Sign Language (Mann & Marshall 2012: 1045). SVK-LEKSIKKO is made as a part of the research project VIKKE, which goals are to assess and map children’s sign language skills and its development, and to create supporting tactics (Kanto, Syrjälä & Mann 2021: 155). There are quantitative and qualitative analysis as a method in this thesis. In the quantitative analysis KODAs’ answers for tasks of SVK-LEKSIKKO are scored, and quantitative features of their vocabulary are studied from the results. Qualitative analysis first studies relations of KODA’s vocabularies comprehension and expression. Then the information about KODA’s language environment and their results of SVK-LEKSIKKO are compared side by side. At last, a comparative study in qualitative analysis focuses on KODAs’ vocabularies from their results of meaning recall tasks in FinSL and Finnish. One of the main results of the thesis is that most KODA’s lexical knowledge in Finnish seems better than in FinSL in their results of SVK-LEKSIKKO. KODA’s results are better from the tasks that measures their vocabulary comprehension than from the tasks about their vocabulary production. The strength degrees of KODAs’ lexical knowledge are the same kind of as in results BSL/ASL-VT in earlier researches (Mann, Roy & Morgan 2016: 19). The second main result is differences in quantitative and qualitative features of their vocabulary between each other in KODAs’ results of SVK-LEKSIKKO. KODAs’ different features of their language environment and their age differences may be explaining that variation in the results. The results of SVK-LEKSIKKO and parental reports point out the KODAs’ possible need for more educational support for their lexical knowledge in FinSL. Some features in KODAs’ language environment possible have positive influences in KODA’s lexical knowledge in FinSL, based on their results of SVK-LEKSIKKO and parental reports, like some of KODAs’ regular signing and signing in different interactions. As the third main result there is that each KODAs’ results of recall meaning tasks have variation which shows differs with quantitative and qualitative features of their productive lexicons. The one of the possible reasons for the variation is a modality difference between spoken and signed languages. For further research there’s unsolved issues that needs more focus on, for example about how features in bilingual children’s language environment affects to their lexical knowledge. As a second example, a subject about differences between linguistics in spoken and signed language needs more studies.
first_indexed 2021-06-18T20:01:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kanto, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorenmaa, Pia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T06:25:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T06:25:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan KODA-lasten (kids of deaf adults) eli kuurojen vanhempien kuulevien lasten SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tulosten pohjalta heid\u00e4n leksikaalisia taitojansa, jotka ovat viittoma- ja sanavarastoihin liittyvi\u00e4 taitoja. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin nelj\u00e4ll\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 suomalaisen viittomakielen viittomista kuuluvat KODA-lasten ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4\u00e4n ja tuottavaan viittomavarastoon sek\u00e4 leksikoiden piirteist\u00e4. Tuottavaa leksikkoa kartoittava assosiaatioteht\u00e4v\u00e4 toteutettiin my\u00f6s suomenkielisen\u00e4, jolloin sill\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n lasten sanavaraston piirteit\u00e4. \n Aineisto koostuu yhdeks\u00e4n KODA-lapsen SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksista ja heid\u00e4n taustatiedoistansa, jotka on saatu heid\u00e4n vanhemmiltaan taustatietokyselyll\u00e4. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaali on sovellettu suomalaiselle viittomakielelle BSL-VT-arviointimateriaalista, joka kartoittaa lasten leksikaalisia taitoja brittil\u00e4isen viittomakielen osalta (Mann & Marshall 2021: 1045). SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaali ja taustatietokysely ovat toteutettu VIKKE-hankkeen yhteydess\u00e4, jossa arvioidaan ja kartoitetaan viittomakielisten lasten kielellist\u00e4 kehityst\u00e4, sek\u00e4 toteutetaan tukitoimenpiteet (Kanto, Syrj\u00e4l\u00e4 & Mann 2021: 155). \n Tutkielmassa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ja laadullista analyysia. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 analyysill\u00e4 tarkastellaan KODA-lasten SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksista heid\u00e4n leksikoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 piirteit\u00e4. Laadullisella analyysill\u00e4 tarkastellaan lasten ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4n ja tuottavan leksikoiden keskin\u00e4isi\u00e4 suhteita, sek\u00e4 verrataan SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksista saatuja tietoja viittomavarastoistaan taustatietokyselyist\u00e4 saatuihin tietoihin heid\u00e4n kieliymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4ns\u00e4. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin kielikohtaisten assosiaatioteht\u00e4vien tuloksista tarkastellaan KODA-lasten viittoma- ja sanavarastojen piirteit\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n. \n Tutkielman p\u00e4\u00e4tuloksena on, ett\u00e4 SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tuloksissa KODA-lasten suomalaisen viittomakielen m\u00e4\u00e4r\u00e4lliset ja laadulliset leksikaaliset taidot osoittautuvat heikommiksi kuin heid\u00e4n suomenkieliset leksikaaliset taitonsa. SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin tulosten mukaan KODA-lapsilla on kehittyneemm\u00e4t leksikaaliset taidot ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4n viittomavaraston osalta, kuin tuottavan viittomavaraston. SVK-LEKSIKKO-materiaalin tulokset vastaavat aiempia BSL-VT- ja ASL-VT-arviointimateriaalin tuloksia lasten leksikaalisissa taidoissa olevista kielellisten muotojen ja merkitysten suhteista (Mann, Roy & Morgan 2016: 19). Tutkielman toisena p\u00e4\u00e4tuloksena SVK-LEKSIKKO-materiaalin tuloksista on, ett\u00e4 KODA-lapsilla on huomattavia keskin\u00e4isi\u00e4 eroja leksikoiden koissa ja niiden laadullisissa piirteiss\u00e4, mit\u00e4 mahdollisesti selitt\u00e4\u00e4 osin heid\u00e4n eronsa kieliymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 piirteiss\u00e4 ja i\u00e4ss\u00e4. KODA-lasten taustatietokyselyiden ja SVK-LEKSIKKO-materiaalin tuloksissa on viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 he v\u00e4hemmist\u00f6kielt\u00e4 omaksuvina lapsina tarvitsisivat enemm\u00e4n suomalaisen viittomakielen opetusta. KODA-lasten SVK-LEKSIKKO-materiaalin tulosten ja taustatietojen mukaan lasten suomalaisen viittomakielen k\u00e4yt\u00f6n s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisyys ja monipuolisuus vaikuttaisi positiivisesti lasten leksikaalisiin taitoihin. Tutkielman kolmantena p\u00e4\u00e4tuloksena on, ett\u00e4 SVK-LEKSIKKO-arviointimateriaalin assosiaatioteht\u00e4vien tuloksista kaikilla KODA-lapsilla ilmenee viittoma- ja sanavarastoiden v\u00e4lill\u00e4 eroja laadullisissa piirteiss\u00e4 niiden kokoerojen lis\u00e4ksi. Eroja KODA-lasten eri kielten assosiaatioteht\u00e4vien tuloksissa mahdollisesti selitt\u00e4\u00e4 osin kielten modaliteettiero.\n Jatkotutkimuksia tarvitaan muun muassa kieliymp\u00e4rist\u00f6n piirteiden vaikutuksista kaksikielisten lasten leksikoiden rakentumiseen. Lis\u00e4selvityksi\u00e4 tarvitaan my\u00f6s viitotun ja puhutun kielen kieliopillisten erojen selvitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master thesis studies lexical knowledge and its quantitative and qualitative features of hearing kids of Deaf parents (KODAs) from their results of SVK-LEKSIKKO. SVK-LEKSIKKO is a vocabulary test that can be used to measure a size and content of children\u2019s vocabulary in Finnish Sign Language (FinSL). There are two comprehension tasks and two expression tasks in SVK-LEKSIKKO, and their results tells which terms belongs to either one can be studied and about features of KODAs\u2019 lexicons. Children\u2019s knowledge about associated terms for target term can be studied by using the meaning recall task of SVK-LEKSIKKO, which KODAs did in FinSL and Finnish. \n The thesis\u2019 material is SVK-LEKSIKKO vocabulary test\u2019s results of nine KODAs and the parental report\u2019s results about their language environment. SVK-LEKSIKKO is adapted from vocabulary test called BSL-VT, which has been created to study children\u2019s lexical knowledge in British Sign Language (Mann & Marshall 2012: 1045). SVK-LEKSIKKO is made as a part of the research project VIKKE, which goals are to assess and map children\u2019s sign language skills and its development, and to create supporting tactics (Kanto, Syrj\u00e4l\u00e4 & Mann 2021: 155).\n There are quantitative and qualitative analysis as a method in this thesis. In the quantitative analysis KODAs\u2019 answers for tasks of SVK-LEKSIKKO are scored, and quantitative features of their vocabulary are studied from the results. Qualitative analysis first studies relations of KODA\u2019s vocabularies comprehension and expression. Then the information about KODA\u2019s language environment and their results of SVK-LEKSIKKO are compared side by side. At last, a comparative study in qualitative analysis focuses on KODAs\u2019 vocabularies from their results of meaning recall tasks in FinSL and Finnish. \n One of the main results of the thesis is that most KODA\u2019s lexical knowledge in Finnish seems better than in FinSL in their results of SVK-LEKSIKKO. KODA\u2019s results are better from the tasks that measures their vocabulary comprehension than from the tasks about their vocabulary production. The strength degrees of KODAs\u2019 lexical knowledge are the same kind of as in results BSL/ASL-VT in earlier researches (Mann, Roy & Morgan 2016: 19). The second main result is differences in quantitative and qualitative features of their vocabulary between each other in KODAs\u2019 results of SVK-LEKSIKKO. KODAs\u2019 different features of their language environment and their age differences may be explaining that variation in the results. The results of SVK-LEKSIKKO and parental reports point out the KODAs\u2019 possible need for more educational support for their lexical knowledge in FinSL. Some features in KODAs\u2019 language environment possible have positive influences in KODA\u2019s lexical knowledge in FinSL, based on their results of SVK-LEKSIKKO and parental reports, like some of KODAs\u2019 regular signing and signing in different interactions. As the third main result there is that each KODAs\u2019 results of recall meaning tasks have variation which shows differs with quantitative and qualitative features of their productive lexicons. The one of the possible reasons for the variation is a modality difference between spoken and signed languages.\n For further research there\u2019s unsolved issues that needs more focus on, for example about how features in bilingual children\u2019s language environment affects to their lexical knowledge. As a second example, a subject about differences between linguistics in spoken and signed language needs more studies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-18T06:25:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T06:25:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finnish sign language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "KODA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "signed languages", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lexical knowledge", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingual", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "minority languages", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "semantics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "categories", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language input", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "KODA-lasten leksikaaliset taidot", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183869", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomalainen viittomakieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish Sign Language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "317", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semantiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalainen viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76672
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b4321e25-399b-41c4-bb5e-11bd040ad031\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183869.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuorenmaa, Pia KODA-lasten leksikaaliset taidot Finnish sign language KODA signed languages lexical knowledge vocabulary bilingual minority languages semantics categories language input Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 semantiikka vähemmistökielet kaksikielisyys suomalainen viittomakieli viittomat sanavarasto kielitaito
title KODA-lasten leksikaaliset taidot
title_full KODA-lasten leksikaaliset taidot
title_fullStr KODA-lasten leksikaaliset taidot KODA-lasten leksikaaliset taidot
title_full_unstemmed KODA-lasten leksikaaliset taidot KODA-lasten leksikaaliset taidot
title_short KODA-lasten leksikaaliset taidot
title_sort koda lasten leksikaaliset taidot
title_txtP KODA-lasten leksikaaliset taidot
topic Finnish sign language KODA signed languages lexical knowledge vocabulary bilingual minority languages semantics categories language input Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 semantiikka vähemmistökielet kaksikielisyys suomalainen viittomakieli viittomat sanavarasto kielitaito
topic_facet 317 Finnish Sign Language Finnish sign language KODA Suomalainen viittomakieli bilingual categories kaksikielisyys kielitaito language input lexical knowledge minority languages sanavarasto semantics semantiikka signed languages suomalainen viittomakieli viittomat vocabulary vähemmistökielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76672 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183869
work_keys_str_mv AT vuorenmaapia kodalastenleksikaalisettaidot