Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa

Vähittäiskauppa on jo pidemmän aikaa ollut murroksessa teknologian mahdollistaessa uusia kanavia ostamiseen. Monikanavainen ostaminen, jossa ostoprosessin aikana käytetään eri kanavia ajasta ja paikasta riippumatta on pysyvästi muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä. Monikanavaisuus siis mahdollistaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pentikäinen, Laura
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76670
_version_ 1826225724044869632
author Pentikäinen, Laura
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pentikäinen, Laura Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pentikäinen, Laura Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pentikäinen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Vähittäiskauppa on jo pidemmän aikaa ollut murroksessa teknologian mahdollistaessa uusia kanavia ostamiseen. Monikanavainen ostaminen, jossa ostoprosessin aikana käytetään eri kanavia ajasta ja paikasta riippumatta on pysyvästi muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä. Monikanavaisuus siis mahdollistaa ostoprosessin, jossa kuluttaja voi käyttää itselleen mieluisia kanavia. Perinteisesti ostokäyttäytymistä on tutkittu työikäisen väestön keskuudessa ja tutkimukset senioreiden ostokäyttäytymisetä ovat jääneet vähäisiksi. Erityisesti senioreiden monikanavaista ostamista ei ole juurikaan tutkittu. Ikääntyvän väestön osuus on kuitenkin kasvussa niin Suomessa kuin muissakin kehittyneissä maissa. Monikanavaisen ostamisen kasvun ja ikääntyvän väestön yhdistelmä on mielenkiintoinen aihe markkinoinnin näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millainen on senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa. Tutkimukseen haastateltiin 11 yli 65-vuotiasta henkilöä, joista seitsemän oli naisia ja 4 miehiä. Haastatteluiden edellytyksenä oli, että henkilöillä on jonkinlaista kokemusta monikanavaisesta ostamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jossa pääteemoja olivat ostopäätösprosessi, asiakaskokemus ja monikanavaisuus. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monikanavaisuutta hyödynnetään eniten tiedon etsimisen ja vaihtoehtojen vertailun vaiheissa, mutta verkko-ostaminen koetaan vieraana ja osto tapahtuu useimmiten myymälässä. Isommissa ostopäätöksissä tukeudutaan henkilökohtaisiin lähteisiin ja myyjän osallisuus ostoprosessissa on tärkeää. Suurin osa vastaajista on kiinnostunut kehittämään omia teknologisia taitoja ja siten lisäämään monikanavaisuutta ostamisessa. Perinteinen myymälässä tapahtuva kaupankäynti koetaan kuitenkin miellyttävimpänä ja siihen liittyy myös tärkeä sosiaalinen ulottuvuus.
first_indexed 2024-09-11T08:50:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pentik\u00e4inen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T06:16:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T06:16:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "V\u00e4hitt\u00e4iskauppa on jo pidemm\u00e4n aikaa ollut murroksessa teknologian mahdollistaessa uusia kanavia ostamiseen. Monikanavainen ostaminen, jossa ostoprosessin aikana k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eri kanavia ajasta ja paikasta riippumatta on pysyv\u00e4sti muuttanut ihmisten ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Monikanavaisuus siis mahdollistaa ostoprosessin, jossa kuluttaja voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 itselleen mieluisia kanavia. \n Perinteisesti ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 on tutkittu ty\u00f6ik\u00e4isen v\u00e4est\u00f6n keskuudessa ja tutkimukset senioreiden ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiset\u00e4 ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4h\u00e4isiksi. Erityisesti senioreiden monikanavaista ostamista ei ole juurikaan tutkittu. Ik\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n v\u00e4est\u00f6n osuus on kuitenkin kasvussa niin Suomessa kuin muissakin kehittyneiss\u00e4 maissa. Monikanavaisen ostamisen kasvun ja ik\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n v\u00e4est\u00f6n yhdistelm\u00e4 on mielenkiintoinen aihe markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millainen on senioreiden monikanavainen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi ja asiakaskokemus v\u00e4hitt\u00e4iskaupassa.\n Tutkimukseen haastateltiin 11 yli 65-vuotiasta henkil\u00f6\u00e4, joista seitsem\u00e4n oli naisia ja 4 miehi\u00e4. Haastatteluiden edellytyksen\u00e4 oli, ett\u00e4 henkil\u00f6ill\u00e4 on jonkinlaista kokemusta monikanavaisesta ostamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jossa p\u00e4\u00e4teemoja olivat ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi, asiakaskokemus ja monikanavaisuus. \n Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 monikanavaisuutta hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n eniten tiedon etsimisen ja vaihtoehtojen vertailun vaiheissa, mutta verkko-ostaminen koetaan vieraana ja osto tapahtuu useimmiten myym\u00e4l\u00e4ss\u00e4. Isommissa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 tukeudutaan henkil\u00f6kohtaisiin l\u00e4hteisiin ja myyj\u00e4n osallisuus ostoprosessissa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Suurin osa vastaajista on kiinnostunut kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n omia teknologisia taitoja ja siten lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n monikanavaisuutta ostamisessa. Perinteinen myym\u00e4l\u00e4ss\u00e4 tapahtuva kaupank\u00e4ynti koetaan kuitenkin miellytt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 ja siihen liittyy my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 sosiaalinen ulottuvuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-18T06:16:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T06:16:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Senioreiden monikanavainen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi ja asiakaskokemus v\u00e4hitt\u00e4iskaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183867", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hitt\u00e4iskauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikanavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76670
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b7bf87c5-0101-476f-95f3-2f61a1cf6ef6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183867.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pentikäinen, Laura Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa Markkinointi Marketing 20423 ikääntyneet vähittäiskauppa ostokäyttäytyminen asiakaskokemus monikanavaisuus ostaminen
title Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
title_full Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
title_fullStr Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
title_full_unstemmed Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
title_short Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
title_sort senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
title_txtP Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
topic Markkinointi Marketing 20423 ikääntyneet vähittäiskauppa ostokäyttäytyminen asiakaskokemus monikanavaisuus ostaminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaskokemus ikääntyneet monikanavaisuus ostaminen ostokäyttäytyminen vähittäiskauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183867
work_keys_str_mv AT pentikäinenlaura senioreidenmonikanavainenostopäätösprosessijaasiakaskokemusvähittäiskaupassa