Korkeakoulutettujen työelämäosaaminen opetus- ja kasvatusalalla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opetus- ja kasvatusalalla työskentelevien korkeakoulutettujen työelämäosaamista. Lisäksi selvitettiin, millaista hyötyä korkeakouluopinnoista on ollut opetus- ja kasvatusalalla työskenteleville. Työelämäosaamista tutkittiin tässä tutkimuksessa alan työntekijöiden nä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ajakainen, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76669
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opetus- ja kasvatusalalla työskentelevien korkeakoulutettujen työelämäosaamista. Lisäksi selvitettiin, millaista hyötyä korkeakouluopinnoista on ollut opetus- ja kasvatusalalla työskenteleville. Työelämäosaamista tutkittiin tässä tutkimuksessa alan työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalveluiden ylläpitämältä töissä.fi -palvelusivustolta löytyvistä opetus- ja kasvatusalan tehtävissä työskentelevien korkeakoulutettujen kertomuksista (n=70). Kaikki tutkittavat toimivat joko opetuksen tai ohjauksen tehtävissä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Teoriaohjaavan tutkimuksen viitekehyksenä hyödynnettiin Opettajankoulutuksen valinnat – ennakoivaa tulevaisuustyötä (OVET) -hankkeessa kehiteltyä moniulotteista opettajan osaamisen prosessimallia (MAP) ja siinä esitettyjä opettajan osaamisen osa-alueita. Tulokset osoittivat korkeakoulutettujen opetus- ja kasvatusalan työntekijöiden työelämäosaamisen koostuvan MAP-mallia mukaillen opetuksen ja oppimisen tietoperustasta, kognitiivisista taidoista, sosiaalisista taidoista, persoonallisista orientaatioista ja ammatillisesta hyvinvoinnista. Lisäksi tässä tutkimuksessa nousi esiin itsensä johtaminen osana korkeakoulutetun työntekijän osaamista alalla. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että korkeakoulutettujen opetus- tai ohjaustyössä työskentelevien työelämäosaaminen perustuu työntekijän kykyjen sekä työelämän vaatimusten kohtaamiseen ja se koostuu monista osaamistekijöistä, joita on kehitetty korkeakoulutuksessa yleisinä siirrettävinä taitoina sekä työtehtävässä tarvittavana substanssiosaamisena.