Summary: | Tutkielmassa tarkastellaan uskomuksen käsitettä monimuotoisena dispositiona. Tarkoituksena on analyyttiselle filosofialle tyypillisin keinoin tarkastella, vertailla ja yhteensovitella erilaisia uskomukset dispositionaalisina hahmottavia lähestymistapoja, pääasiassa dispositionalismia ja interpretationismia.
Tutkimuksen lähtöpisteenä toimii 1969 julkaistu H. H. Pricen kirjoittama ja hänen pitämäänsä luentosarjaan perustuva teos Belief, jossa erotellaan uskomusten perinteinen tapahtuma-analyysi, moderni dispositionaalinen analyysi, sekä Pricen näiden pohjalta kehittelemä uudistettu dispositionaalinen analyysi. Pricen uskomuksen käsitteen dispositionaalisen analyysin pohjalta lähdetään tarkastelemaan dispositionaalisen kannan kehitystä vertaamalla sitä Eric Schwitzgebelin 2002 muotoilemaan fenomenaaliseen dispositionaaliseen teoriaan. Kehityksen kartoitusta jatketaan perehtymällä myös interpretationismiin, josta esimerkkeinä toimivat Daniel C. Dennettin mutoilema intentionaalinen kanta, sekä Donald Davidsonin radikaalin tulkinnan teoria.
Näkemysten itsensä esittelyn jälkeen analysoidaan kunkin vahvuuksia ja heikkouksia uskomusten määrittämisen (engl. belief ascription) kannalta, huomioiden missä määrin nämä kannat yhtenevät ja eroavat näkemyksissään. Näiden huomioiden pohjalta muodostetaan mahdollisimman monia vahvuuksia hyödyntävä dispositionalismin ja interpretationismin yhdistelmäteoria, jossa kuitenkin yhtä lailla korostuu uskomusten monimuotoisuus ja uskomusten määrittämisen tarkkuus. Tämän yhdistelmän soveltuvuutta testataan tarkastelemalla, kuinka hyvin sen osat kykenevät hyödyntämään muita uskomuksen käsitteen kaltaisia, mutta siitä olennaisilla tavoilla poikkeavia ja erotettavissa olevia mentaalisia tiloja, joiden huomiointi on merkittävää uskomusten määrittämisen prosessissa. Vertailun tarkoituksena on osoittaa, että tämänkaltainen yhdistelmäteoria pystyy hyödyntämään näitä käsitteitä paremmin, kuin mitä teoriat yksinään kykenisivät.
|