Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella

Tarkastelen tutkielmassani naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistamista Itä-Afrikan yhteisön alueella. Tutkimukseni päätavoite on lisätä ymmärrystä niistä monimutkaisista yhteiskunnallisista ja sosio-kulttuurisista taustoista, joissa koulutuspolitiikkaa pyritään rakentamaan Itä- Afrik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Raatikainen, Tuomas
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76631
_version_ 1826225715576569856
author Raatikainen, Tuomas
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raatikainen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raatikainen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raatikainen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tutkielmassani naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistamista Itä-Afrikan yhteisön alueella. Tutkimukseni päätavoite on lisätä ymmärrystä niistä monimutkaisista yhteiskunnallisista ja sosio-kulttuurisista taustoista, joissa koulutuspolitiikkaa pyritään rakentamaan Itä- Afrikan yhteisön alueella. Selvitän, millaisia sukupuolittuneita haasteita tyttöjen koulutukseen Itä- Afrikan yhteisön alueella liittyy, ja miten näitä haasteita on tunnistettu Etelä-Sudanin, Kenian ja Ruandan opetusministeriöiden koulutuspoliittisissa asiakirjoissa. Käytän tutkimukseni teoriataustana Pierre Bourdieun ajatuksia pääomista, kentistä ja resursseista, sekä Amartya Senin vapauden ja pystyvyyden käsitteitä. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa toimii laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi. Aineistona toimii kolmen Itä-Afrikan yhteisöön kuuluvan kohdemaan, Etelä-Sudanin, Kenian ja Ruandan opetusministeriöiden poliittiset asiakirjat, jotka koskevat naisten koulutusta ja koulutuksen sukupuolipolitiikkaa. Käytän analyysin teoriakehikkona Senin viittä instrumentaalista vapautta, joidenka avulla tunnistan ja nostan aineistosta esille tyttöjen koulutushaasteisiin liittyvää sisältöä. Tutkimukseni mukaan instrumentaaliset vapaudet on otettu kohdemaiden asiakirjoissa huomioon. Eritoten tyttöjen poliittisten vapauksien tunnistamisessa oli kuitenkin edelleen isoja puutteita kaikissa kohdemaissa. Koulutushaasteista eritoten taloudelliset ja sosio-kulttuuriset syyt nousevat esille. Köyhyys, naisten asema perheessä, turvattomuus, terveys sekä tietoisuuden puute nähdään merkittävimpinä syinä tyttöjen alhaiselle kouluttautumiselle. Tulosten perusteella tyttöjen koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella on kehittynyt ja ottanut merkittäviä askeleita parempaan suuntaan. Poliittisten tavoitteiden tosiasiallinen toteutuminen ja vaikutukset kohdemaissa jäävät kuitenkin vielä hämärän peittoon.
first_indexed 2021-06-17T20:02:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jakonen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raatikainen, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-17T09:23:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-17T09:23:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen tutkielmassani naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistamista It\u00e4-Afrikan yhteis\u00f6n alueella. Tutkimukseni p\u00e4\u00e4tavoite on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 niist\u00e4 monimutkaisista yhteiskunnallisista ja sosio-kulttuurisista taustoista, joissa koulutuspolitiikkaa pyrit\u00e4\u00e4n rakentamaan It\u00e4- Afrikan yhteis\u00f6n alueella. Selvit\u00e4n, millaisia sukupuolittuneita haasteita tytt\u00f6jen koulutukseen It\u00e4- Afrikan yhteis\u00f6n alueella liittyy, ja miten n\u00e4it\u00e4 haasteita on tunnistettu Etel\u00e4-Sudanin, Kenian ja Ruandan opetusministeri\u00f6iden koulutuspoliittisissa asiakirjoissa.\n\nK\u00e4yt\u00e4n tutkimukseni teoriataustana Pierre Bourdieun ajatuksia p\u00e4\u00e4omista, kentist\u00e4 ja resursseista, sek\u00e4 Amartya Senin vapauden ja pystyvyyden k\u00e4sitteit\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa toimii laadullinen teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineistona toimii kolmen It\u00e4-Afrikan yhteis\u00f6\u00f6n kuuluvan kohdemaan, Etel\u00e4-Sudanin, Kenian ja Ruandan opetusministeri\u00f6iden poliittiset asiakirjat, jotka koskevat naisten koulutusta ja koulutuksen sukupuolipolitiikkaa. K\u00e4yt\u00e4n analyysin teoriakehikkona Senin viitt\u00e4 instrumentaalista vapautta, joidenka avulla tunnistan ja nostan aineistosta esille tytt\u00f6jen koulutushaasteisiin liittyv\u00e4\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6\u00e4.\n\nTutkimukseni mukaan instrumentaaliset vapaudet on otettu kohdemaiden asiakirjoissa huomioon. Eritoten tytt\u00f6jen poliittisten vapauksien tunnistamisessa oli kuitenkin edelleen isoja puutteita kaikissa kohdemaissa. Koulutushaasteista eritoten taloudelliset ja sosio-kulttuuriset syyt nousevat esille. K\u00f6yhyys, naisten asema perheess\u00e4, turvattomuus, terveys sek\u00e4 tietoisuuden puute n\u00e4hd\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4vimpin\u00e4 syin\u00e4 tytt\u00f6jen alhaiselle kouluttautumiselle.\n\nTulosten perusteella tytt\u00f6jen koulutushaasteiden tunnistaminen It\u00e4-Afrikan yhteis\u00f6n alueella on kehittynyt ja ottanut merkitt\u00e4vi\u00e4 askeleita parempaan suuntaan. Poliittisten tavoitteiden tosiasiallinen toteutuminen ja vaikutukset kohdemaissa j\u00e4\u00e4v\u00e4t kuitenkin viel\u00e4 h\u00e4m\u00e4r\u00e4n peittoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-17T09:23:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-17T09:23:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ruanda", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen It\u00e4-Afrikan yhteis\u00f6n alueella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106173829", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntapolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Etel\u00e4-Sudan", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Kenia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naisen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "It\u00e4-Afrikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Saharan etel\u00e4puolinen Afrikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitystutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76631
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c42aadea-b808-4931-b75a-c90c4b95b532\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106173829.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raatikainen, Tuomas Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella Ruanda Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 koulutuspolitiikka yhteiskuntapolitiikka tasa-arvo naiset Etelä-Sudan sukupuoli koulutus Kenia naisen asema Itä-Afrikka Saharan eteläpuolinen Afrikka kehitystutkimus
title Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella
title_full Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella
title_fullStr Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella
title_full_unstemmed Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella
title_short Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella
title_sort naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen itä afrikan yhteisön alueella
title_txtP Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella
topic Ruanda Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 koulutuspolitiikka yhteiskuntapolitiikka tasa-arvo naiset Etelä-Sudan sukupuoli koulutus Kenia naisen asema Itä-Afrikka Saharan eteläpuolinen Afrikka kehitystutkimus
topic_facet 209 Etelä-Sudan Itä-Afrikka Kenia Ruanda Saharan eteläpuolinen Afrikka Social Policy Yhteiskuntapolitiikka kehitystutkimus koulutus koulutuspolitiikka naisen asema naiset sukupuoli tasa-arvo yhteiskuntapolitiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76631 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106173829
work_keys_str_mv AT raatikainentuomas naistensukupuolittuneidenkoulutushaasteidentunnistaminenitäafrikanyhteisönalue