Naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella

Tarkastelen tutkielmassani naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistamista Itä-Afrikan yhteisön alueella. Tutkimukseni päätavoite on lisätä ymmärrystä niistä monimutkaisista yhteiskunnallisista ja sosio-kulttuurisista taustoista, joissa koulutuspolitiikkaa pyritään rakentamaan Itä- Afrik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Raatikainen, Tuomas
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76631
Kuvaus
Yhteenveto:Tarkastelen tutkielmassani naisten sukupuolittuneiden koulutushaasteiden tunnistamista Itä-Afrikan yhteisön alueella. Tutkimukseni päätavoite on lisätä ymmärrystä niistä monimutkaisista yhteiskunnallisista ja sosio-kulttuurisista taustoista, joissa koulutuspolitiikkaa pyritään rakentamaan Itä- Afrikan yhteisön alueella. Selvitän, millaisia sukupuolittuneita haasteita tyttöjen koulutukseen Itä- Afrikan yhteisön alueella liittyy, ja miten näitä haasteita on tunnistettu Etelä-Sudanin, Kenian ja Ruandan opetusministeriöiden koulutuspoliittisissa asiakirjoissa. Käytän tutkimukseni teoriataustana Pierre Bourdieun ajatuksia pääomista, kentistä ja resursseista, sekä Amartya Senin vapauden ja pystyvyyden käsitteitä. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa toimii laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi. Aineistona toimii kolmen Itä-Afrikan yhteisöön kuuluvan kohdemaan, Etelä-Sudanin, Kenian ja Ruandan opetusministeriöiden poliittiset asiakirjat, jotka koskevat naisten koulutusta ja koulutuksen sukupuolipolitiikkaa. Käytän analyysin teoriakehikkona Senin viittä instrumentaalista vapautta, joidenka avulla tunnistan ja nostan aineistosta esille tyttöjen koulutushaasteisiin liittyvää sisältöä. Tutkimukseni mukaan instrumentaaliset vapaudet on otettu kohdemaiden asiakirjoissa huomioon. Eritoten tyttöjen poliittisten vapauksien tunnistamisessa oli kuitenkin edelleen isoja puutteita kaikissa kohdemaissa. Koulutushaasteista eritoten taloudelliset ja sosio-kulttuuriset syyt nousevat esille. Köyhyys, naisten asema perheessä, turvattomuus, terveys sekä tietoisuuden puute nähdään merkittävimpinä syinä tyttöjen alhaiselle kouluttautumiselle. Tulosten perusteella tyttöjen koulutushaasteiden tunnistaminen Itä-Afrikan yhteisön alueella on kehittynyt ja ottanut merkittäviä askeleita parempaan suuntaan. Poliittisten tavoitteiden tosiasiallinen toteutuminen ja vaikutukset kohdemaissa jäävät kuitenkin vielä hämärän peittoon.