Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan materiaalin käyttöön ja millä tavoin opiskelijat ja opettajat digitaalisia ap...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Reenilä, Karla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76629
_version_ 1828193063104675840
author Reenilä, Karla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reenilä, Karla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reenilä, Karla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reenilä, Karla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan materiaalin käyttöön ja millä tavoin opiskelijat ja opettajat digitaalisia apuvälineitä voivat käyttää. Tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi, jossa on teoriapohjaisen sisällönanalyysin piirteitä. Aineistoa varten pyysin tutkimusluvan Otavalta. Aineisto on käyty läpi helmikuun 2018 ja lokakuun 2020 välisenä aikana ja tutkielmaan on liitetty näyttökuvia tulosten havainnollistamiseksi ja analyysin tueksi. Analyysissä on käytetty EUMO- mallia, jonka tarkoituksena on osoittaa, millä digitalisuuden tasolla oppimateriaali ja sen tehtävät ovat. Mallissa on tasot 1-4, joista taso yksi on matalin digitaalisuuden taso ja 4 korkein. Tutkimusmateriaalina on käytetty Otavan B-ruotsin oppikirjasarja Fokuksen digitaalisia oppikirjoja ja materiaaleja pakollisten kurssien 1-5 osalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijoilla ja opettajilla on monipuolisia digitaalisia tehtäviä ja materiaaleja. Opiskelijoilla on digitaalisen oppikirjan ja sen tuoman digitaalisen materiaalin avulla mahdollisuus käyttää sellaisia tapoja oppimiseen, joita painettu materiaali ei tarjoa. Digitaalisen oppikirjan hankkineille opiskelijoille on tarjolla lisämateriaalia, josta löytyy miellekarttapohjia, kääntökortteja sanaston opettelua varten ja testitehtäviä, joiden avulla voi kerrata kurssien kielioppia ja sanastoa. Opettajien osalta tulokset viittaavat siihen, että samojen materiaalien lisäksi opettajilla on analyysityökalu, jolla he voivat seurata opiskelijoiden etenemistä ja osaamista kursseilla. Lisäksi heillä on käsittelyvinkkejä tehtäviin sekä oikeat vastaukset opiskelijoiden tehtäviin. Opiskelijoiden digitaalisen oppikirjasta ja materiaalista suurin osa on digitalisuuden tasolla 1, mutta myös tasoa 3 ja 4 löytyy. Opettajien digitaalisessa materiaalissa on sekä tasoa yksi että 4. Tietokone, tabletti ja älypuhelin ovat laitteita, joita digitaalisen materiaalin käytössä tarvitaan. Niitä käytetään tehtävien tekemiseen ja tallentamiseen, äänitteiden ja tekstien kuunteluun, videoiden katsomiseen, keskustelujen äänittämiseen ja tiedonhakuun netistä. Opettajien osalta digitaalisia laitteita käytetään oikeiden vastausten näyttämiseen, monipuolisempaan opetukseen käsittelyvinkkien avulla ja opiskelijoiden reaaliaikaiseen seurantaan anlyysityökalulla. Lukion uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2021, jolloin materiaaleihin voi tulla muutoksia.
first_indexed 2021-06-17T20:02:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Reenil\u00e4, Karla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-17T09:16:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-17T09:16:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mit\u00e4 digitaalisia laitteita tarvitaan materiaalin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja mill\u00e4 tavoin opiskelijat ja opettajat digitaalisia apuv\u00e4lineit\u00e4 voivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.\n\nTutkimus on laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jossa on teoriapohjaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin piirteit\u00e4. Aineistoa varten pyysin tutkimusluvan Otavalta. Aineisto on k\u00e4yty l\u00e4pi helmikuun 2018 ja lokakuun 2020 v\u00e4lisen\u00e4 aikana ja tutkielmaan on liitetty n\u00e4ytt\u00f6kuvia tulosten havainnollistamiseksi ja analyysin tueksi. Analyysiss\u00e4 on k\u00e4ytetty EUMO- mallia, jonka tarkoituksena on osoittaa, mill\u00e4 digitalisuuden tasolla oppimateriaali ja sen teht\u00e4v\u00e4t ovat. Mallissa on tasot 1-4, joista taso yksi on matalin digitaalisuuden taso ja 4 korkein. Tutkimusmateriaalina on k\u00e4ytetty Otavan B-ruotsin oppikirjasarja Fokuksen digitaalisia oppikirjoja ja materiaaleja pakollisten kurssien 1-5 osalta.\n\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opiskelijoilla ja opettajilla on monipuolisia digitaalisia teht\u00e4vi\u00e4 ja materiaaleja. Opiskelijoilla on digitaalisen oppikirjan ja sen tuoman digitaalisen materiaalin avulla mahdollisuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sellaisia tapoja oppimiseen, joita painettu materiaali ei tarjoa. Digitaalisen oppikirjan hankkineille opiskelijoille on tarjolla lis\u00e4materiaalia, josta l\u00f6ytyy miellekarttapohjia, k\u00e4\u00e4nt\u00f6kortteja sanaston opettelua varten ja testiteht\u00e4vi\u00e4, joiden avulla voi kerrata kurssien kielioppia ja sanastoa. Opettajien osalta tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 samojen materiaalien lis\u00e4ksi opettajilla on analyysity\u00f6kalu, jolla he voivat seurata opiskelijoiden etenemist\u00e4 ja osaamista kursseilla. Lis\u00e4ksi heill\u00e4 on k\u00e4sittelyvinkkej\u00e4 teht\u00e4viin sek\u00e4 oikeat vastaukset opiskelijoiden teht\u00e4viin. Opiskelijoiden digitaalisen oppikirjasta ja materiaalista suurin osa on digitalisuuden tasolla 1, mutta my\u00f6s tasoa 3 ja 4 l\u00f6ytyy. Opettajien digitaalisessa materiaalissa on sek\u00e4 tasoa yksi ett\u00e4 4. Tietokone, tabletti ja \u00e4lypuhelin ovat laitteita, joita digitaalisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 tarvitaan. Niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n teht\u00e4vien tekemiseen ja tallentamiseen, \u00e4\u00e4nitteiden ja tekstien kuunteluun, videoiden katsomiseen, keskustelujen \u00e4\u00e4nitt\u00e4miseen ja tiedonhakuun netist\u00e4. Opettajien osalta digitaalisia laitteita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n oikeiden vastausten n\u00e4ytt\u00e4miseen, monipuolisempaan opetukseen k\u00e4sittelyvinkkien avulla ja opiskelijoiden reaaliaikaiseen seurantaan anlyysity\u00f6kalulla. Lukion uusi opetussuunnitelma otetaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n syksyll\u00e4 2021, jolloin materiaaleihin voi tulla muutoksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-17T09:16:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-17T09:16:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitala verktyg", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kartl\u00e4ggning av digitalt material ang\u00e5ende l\u00e4robokserien Fokus samt anv\u00e4ndning av digitala verktyg i B- svenska p\u00e5 de obligatoriska kurserna p\u00e5 gymnasiet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106173827", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76629
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3eec3986-2198-4629-8a25-f63d30b21085\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106173827.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reenilä, Karla Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet svenskundervisning digitala verktyg Ruotsin kieli Swedish 306 digitaalinen oppimateriaali ruotsin kieli lukio oppimateriaali
title Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
title_full Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
title_fullStr Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
title_full_unstemmed Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
title_short Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
title_sort kartläggning av digitalt material angående lärobokserien fokus samt användning av digitala verktyg i b svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
title_txtP Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
topic svenskundervisning digitala verktyg Ruotsin kieli Swedish 306 digitaalinen oppimateriaali ruotsin kieli lukio oppimateriaali
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish digitaalinen oppimateriaali digitala verktyg lukio oppimateriaali ruotsin kieli svenskundervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76629 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106173827
work_keys_str_mv AT reeniläkarla kartläggningavdigitaltmaterialangåendelärobokserienfokussamtanvändningavdigitalaver