Asiakaskäsitys ja siihen yhdistyvät arvot sosiaalityöntekijöiden Facebook-kirjoituksissa

Tutkin sosiaalityön asiakaskäsitystä ja siihen yhdistyviä sosiaalityön arvoja analysoimalla asiakkaille ja sosiaalityöntekijöille rakentuvia identiteettejä sekä pohtimalla, mitä identiteetit kertovat sosiaalityön keskeisistä arvoista tänä päivänä. Aineistoni koostuu yhteensä kymmenestä, pelaamisen j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ramberg, Katariina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76615
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin sosiaalityön asiakaskäsitystä ja siihen yhdistyviä sosiaalityön arvoja analysoimalla asiakkaille ja sosiaalityöntekijöille rakentuvia identiteettejä sekä pohtimalla, mitä identiteetit kertovat sosiaalityön keskeisistä arvoista tänä päivänä. Aineistoni koostuu yhteensä kymmenestä, pelaamisen ja asumisen haasteita aikuissosiaalityön näkökulmasta esittelevästä sosiaalityöntekijöiden Facebook-kirjoituksesta, joita analysoin Norman Faircloughin kriittistä diskurssianalyysia hyödyntäen. Sosiaalityöntekijöille rakentuvat identiteetit näyttäytyvät monimuotoisina sosiaalityöntekijän konstruoituessa auttamistyönsä perustelijaksi, asiakkaidensa puolustajaksi, vastuuttajaksi ja neuvojaksi, etuusasiantuntijaksi sekä palvelujen koordinoijaksi. Asiakkaille rakentuvina identiteetteinä korostuvat pelaamista vastaan taistelevan ihmisen sekä asunnottoman identiteetit. Pelaavat asiakkaat näkyvät aineistossa useimmiten epäsuorasti alkuoletuksina, jolloin tekijäksi määräytyy abstrakti nominalisaatio, runsas pelaaminen, eikä ihmisen omaa vastuuta sanallisteta. Asumisen haasteita kokevat asiakkaat julkilausutaan aineistossa selkeämmin, jolloin myös asiakkaiden vastuu sanoitetaan yksiselitteisemmin. Sosiaalityön ydinarvojen eli ihmisarvon kunnioittamisen sekä heikommassa asemassa olevien auttamisen näkökulmista katsottuna sosiaalityöntekijöiden kirjoituksista rakentuvat identiteetit osoittavat, kuinka eettinen harkinta ja vastuunotto ovat luonnollinen osa sosiaalityöntekijän ammatillista arkea myös sosiaalisessa mediassa. Sosiaalityöntekijät kunnioittavat ihmisarvoa tavoittelemalla asiakkaiden osallisuutta. Sosiaalityöntekijät kunnioittavat ihmisarvoa lisäksi ohjaamalla asiakkaita ottamaan vastuuta elämästään toimimalla vastuuttajina asumisen asioissa sekä välttelemällä arvioimasta asunnottomia heidän ominaisuuksien perusteella. Sosiaalityöntekijät asemoituvat heikomman puolelle esiintymällä auttamistyönsä perustelijoina ja asiakkaidensa puolustajina. Tutkimustulosten perusteella sosiaalityön asiakaskäsitys näyttäytyy myötätuntoisena kuvauksena arvokkaista asiakkaista, joiden elämänmakuiseen kuvaamiseen tai vastuun sanoittamiseen liittyy osaltaan sanattomuutta. Tällöin sosiaalityön ydinarvot korostuvat sosiaalityöntekijöiden keskeisenä ammatillisena tukikehikkona, mihin tukeutua.