Oral activities in English and Russian textbooks

Kielen opetus on siirtynyt kommunikatiiviseen opetukseen ja suullinen kielitaito nähdään nykyään hyvin tärkeänä osana kielen opintoja. Nykyinen Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015, kuten myös tuleva Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 ovat nostaneet suullisen kielitaidon tärkeäksi oppimisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lainejoki, Anu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76601
_version_ 1826225733322670080
author Lainejoki, Anu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lainejoki, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lainejoki, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lainejoki, Anu
datasource_str_mv jyx
description Kielen opetus on siirtynyt kommunikatiiviseen opetukseen ja suullinen kielitaito nähdään nykyään hyvin tärkeänä osana kielen opintoja. Nykyinen Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015, kuten myös tuleva Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 ovat nostaneet suullisen kielitaidon tärkeäksi oppimiskohteeksi kielen opinnoissa. Myös suunnitteilla oleva suullinen koe osana kielten Ylioppilaskokeita on edistänyt suullisen kielitaidon tärkeyttä. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vastaavatko lukion kielten oppikirjat opetussuunnitelman vaateisiin suullisen kielitaidon osalta. Aineistona käytettiin Otavan Insights ja Ponjatno! -oppikirjoja. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia suullisia tehtäviä oppikirjoista löytyi. Tehtävät analysoitiin niiden sisällön ja mitä suullisen kielitaidon osa-alueita niissä harjoitellaan. Tehtävät analysoitiin myös niiden tehtävätyypin mukaan drilleihin, harjoituksiin ja tehtäviin (drills, exercises, tasks). Analysointi tapahtui laadullisen sisällön analyysin keinoin ja tulokset esiteltiin osin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tehtävien kategorioinnissa käytettiin osittain aiemmissa tutkimuksissa käytettyjä kategorioita. Tutkimuksessa ilmeni, että englannin oppikirjasarjassa osa suullisista tehtävistä olivat varsin kommunikatiivisia ja vaativat vapaata tuottoa. Suuri osa tehtävistä oli kuitenkin harjoituksia, joissa painopisteenä ei ole suullinen kielitaito vaan sanasto- ja rakenneharjoitukset. Venäjän oppikirjassa tehtävät eivät olleet kovin kommunikatiivisia. Suurin tehtävätyyppi oli drilli, joten tehtävät olivat hyvin mekaanisia. Molemmissa kirjasarjoissa muun muassa kommunikaatiostrategiat ja ei-verbaalinen viestintä jäivät varsin vähäiselle huomiolle. Vaikka molemmat kirjasarjat noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2015 määräyksiä koskien suullista kielitaitoa varsin hyvin, molemmissa on vielä kehitettävää.
first_indexed 2021-06-16T20:02:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lainejoki, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-16T11:37:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-16T11:37:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76601", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielen opetus on siirtynyt kommunikatiiviseen opetukseen ja suullinen kielitaito n\u00e4hd\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n hyvin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kielen opintoja. Nykyinen Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015, kuten my\u00f6s tuleva Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 ovat nostaneet suullisen kielitaidon t\u00e4rke\u00e4ksi oppimiskohteeksi kielen opinnoissa. My\u00f6s suunnitteilla oleva suullinen koe osana kielten Ylioppilaskokeita on edist\u00e4nyt suullisen kielitaidon t\u00e4rkeytt\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaavatko lukion kielten oppikirjat opetussuunnitelman vaateisiin suullisen kielitaidon osalta. Aineistona k\u00e4ytettiin Otavan Insights ja Ponjatno! -oppikirjoja. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia suullisia teht\u00e4vi\u00e4 oppikirjoista l\u00f6ytyi. Teht\u00e4v\u00e4t analysoitiin niiden sis\u00e4ll\u00f6n ja mit\u00e4 suullisen kielitaidon osa-alueita niiss\u00e4 harjoitellaan. Teht\u00e4v\u00e4t analysoitiin my\u00f6s niiden teht\u00e4v\u00e4tyypin mukaan drilleihin, harjoituksiin ja teht\u00e4viin (drills, exercises, tasks). Analysointi tapahtui laadullisen sis\u00e4ll\u00f6n analyysin keinoin ja tulokset esiteltiin osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen menetelmin. Teht\u00e4vien kategorioinnissa k\u00e4ytettiin osittain aiemmissa tutkimuksissa k\u00e4ytettyj\u00e4 kategorioita.\n \nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 englannin oppikirjasarjassa osa suullisista teht\u00e4vist\u00e4 olivat varsin kommunikatiivisia ja vaativat vapaata tuottoa. Suuri osa teht\u00e4vist\u00e4 oli kuitenkin harjoituksia, joissa painopisteen\u00e4 ei ole suullinen kielitaito vaan sanasto- ja rakenneharjoitukset. Ven\u00e4j\u00e4n oppikirjassa teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t olleet kovin kommunikatiivisia. Suurin teht\u00e4v\u00e4tyyppi oli drilli, joten teht\u00e4v\u00e4t olivat hyvin mekaanisia. Molemmissa kirjasarjoissa muun muassa kommunikaatiostrategiat ja ei-verbaalinen viestint\u00e4 j\u00e4iv\u00e4t varsin v\u00e4h\u00e4iselle huomiolle. Vaikka molemmat kirjasarjat noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2015 m\u00e4\u00e4r\u00e4yksi\u00e4 koskien suullista kielitaitoa varsin hyvin, molemmissa on viel\u00e4 kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-16T11:37:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-16T11:37:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "138", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral activities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oral activities in English and Russian textbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106163800", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhetaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral communication skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76601
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf420ce3-451d-48cf-8445-39296915a5aa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106163800.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lainejoki, Anu Oral activities in English and Russian textbooks oral skills oral activities Englannin kieli English 301 englannin kieli oppikirjat suullinen kielitaito kielitaito puhetaito English language textbooks oral language skills language skills oral communication skills
title Oral activities in English and Russian textbooks
title_full Oral activities in English and Russian textbooks
title_fullStr Oral activities in English and Russian textbooks Oral activities in English and Russian textbooks
title_full_unstemmed Oral activities in English and Russian textbooks Oral activities in English and Russian textbooks
title_short Oral activities in English and Russian textbooks
title_sort oral activities in english and russian textbooks
title_txtP Oral activities in English and Russian textbooks
topic oral skills oral activities Englannin kieli English 301 englannin kieli oppikirjat suullinen kielitaito kielitaito puhetaito English language textbooks oral language skills language skills oral communication skills
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli kielitaito language skills oppikirjat oral activities oral communication skills oral language skills oral skills puhetaito suullinen kielitaito textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76601 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106163800
work_keys_str_mv AT lainejokianu oralactivitiesinenglishandrussiantextbooks