Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä

Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan fyysistä aktiivisuutta toiminnallisena opetusmenetelmänä alakouluissa. Tutkimuksessa selvitetään, miksi koulupäivistä kannattaa tehdä fyysisesti mahdollisimman aktiivisia ja millaisia keinoja luokanopettajat käyttävät alakouluissa lisätäkseen fyysistä akti...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lassila, Päivi, Ruokanen, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76598
_version_ 1826225706490658816
author Lassila, Päivi Ruokanen, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lassila, Päivi Ruokanen, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lassila, Päivi Ruokanen, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lassila, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan fyysistä aktiivisuutta toiminnallisena opetusmenetelmänä alakouluissa. Tutkimuksessa selvitetään, miksi koulupäivistä kannattaa tehdä fyysisesti mahdollisimman aktiivisia ja millaisia keinoja luokanopettajat käyttävät alakouluissa lisätäkseen fyysistä aktiivisuutta oppitunneille. Lisäksi selvitetään, kuinka se vaikuttaa oppimistilanteisiin ja oppilaisiin sekä sitä, kuinka opettajan fyysinen aktiivisuus vaikuttaa toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöön. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toiminnallisuutta ja toiminnallista oppimista. Lisäksi tarkastellaan fyysistä aktiivisuutta, oppimista ja hyvinvointia sekä motorisia taitoja. Tutkielman kohdejoukkona oli 70 luokanopettajaa Keski-Pohjanmaan eri alakouluista. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä tutkimuslomakkeella alkukeväästä 2021. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Saadut tulokset taulukoitiin sekä analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tulosten mukaan opettajat käyttivät opetuksen toiminnallistamiseen eniten pelejä ja leikkejä. Fyysisellä aktiivisuudella opettajat näkivät positiivisen yhteyden työrauhaan, ilmapiiriin sekä oppilaiden keskittymiskykyyn ja työskentelymotivaatioon. Yhteyttä oppilaiden muistiin ei nähty. Kotitehtäviä tai tukiopetusta liikunnasta opettajat antoivat vain harvoin. Heillä ei myöskään ollut käytössä motoriikan havainnointiin tarkoitettuja testejä. Lapsuudessa ja nuoruudessa fyysisesti aktiiviset opettajat käyttivät itse työssään enemmän toiminnallisia menetelmiä sekä fyysistä aktiivisuutta kuin ne, joiden lapsuuteen ja nuoruuteen fyysinen aktiivisuus ei ollut kuulunut.
first_indexed 2021-06-16T20:02:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Luukkainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lassila, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruokanen, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-16T11:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-16T11:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76598", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu \u2013tutkielmassa tarkastellaan fyysist\u00e4 aktiivisuutta toiminnallisena opetusmenetelm\u00e4n\u00e4 alakouluissa. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, miksi koulup\u00e4ivist\u00e4 kannattaa tehd\u00e4 fyysisesti mahdollisimman aktiivisia ja millaisia keinoja luokanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t alakouluissa lis\u00e4t\u00e4kseen fyysist\u00e4 aktiivisuutta oppitunneille. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, kuinka se vaikuttaa oppimistilanteisiin ja oppilaisiin sek\u00e4 sit\u00e4, kuinka opettajan fyysinen aktiivisuus vaikuttaa toiminnallisten opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan toiminnallisuutta ja toiminnallista oppimista. Lis\u00e4ksi tarkastellaan fyysist\u00e4 aktiivisuutta, oppimista ja hyvinvointia sek\u00e4 motorisia taitoja.\n\nTutkielman kohdejoukkona oli 70 luokanopettajaa Keski-Pohjanmaan eri alakouluista. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 tutkimuslomakkeella alkukev\u00e4\u00e4st\u00e4 2021. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Saadut tulokset taulukoitiin sek\u00e4 analysoitiin tilastollisin menetelmin.\n\nTulosten mukaan opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t opetuksen toiminnallistamiseen eniten pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4. Fyysisell\u00e4 aktiivisuudella opettajat n\u00e4kiv\u00e4t positiivisen yhteyden ty\u00f6rauhaan, ilmapiiriin sek\u00e4 oppilaiden keskittymiskykyyn ja ty\u00f6skentelymotivaatioon. Yhteytt\u00e4 oppilaiden muistiin ei n\u00e4hty. Kotiteht\u00e4vi\u00e4 tai tukiopetusta liikunnasta opettajat antoivat vain harvoin. Heill\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 motoriikan havainnointiin tarkoitettuja testej\u00e4. Lapsuudessa ja nuoruudessa fyysisesti aktiiviset opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t itse ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n toiminnallisia menetelmi\u00e4 sek\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuutta kuin ne, joiden lapsuuteen ja nuoruuteen fyysinen aktiivisuus ei ollut kuulunut.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-16T11:21:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-16T11:21:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edist\u00e4jin\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106163797", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76598
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d695e2e-ada9-41a6-80cf-f45e85912677\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106163797.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lassila, Päivi Ruokanen, Terhi Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä toiminnallinen oppiminen toiminnalliset opetusmenetelmät Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen fyysinen aktiivisuus liikunta luokanopettajat aktiivisuus
title Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
title_full Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
title_fullStr Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
title_full_unstemmed Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
title_short Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
title_sort liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
title_txtP Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
topic toiminnallinen oppiminen toiminnalliset opetusmenetelmät Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen fyysinen aktiivisuus liikunta luokanopettajat aktiivisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aktiivisuus fyysinen aktiivisuus liikunta luokanopettajat oppiminen toiminnallinen oppiminen toiminnalliset opetusmenetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76598 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106163797
work_keys_str_mv AT lassilapäivi liikuttavatluokanopettajatalakoululaistenaktiivisenarjenedistäjinä