Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää urheilusponsorointisuhteisiin liittyvään päätöksentekoon, eli jatkumiseen tai päättymiseen, liittyviä suhteen ominaisuuksia yritysten näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytettiin yleisesti urheilusponsorointiin sekä urheilusponsorointisuhteisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Grönroos, Kalle
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76592
_version_ 1826225705261727744
author Grönroos, Kalle
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Grönroos, Kalle Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Grönroos, Kalle Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Grönroos, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää urheilusponsorointisuhteisiin liittyvään päätöksentekoon, eli jatkumiseen tai päättymiseen, liittyviä suhteen ominaisuuksia yritysten näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytettiin yleisesti urheilusponsorointiin sekä urheilusponsorointisuhteisiin liittyvää tutkimuskirjallisuutta. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla merkittävien Suomessa toimivien sponsorointia tekevien yritysten edustajia. Lisäksi haastateltavilla henkilöillä tuli olla riittävä kokemus sponsoritoiminnasta. Tutkimuksessa pyrittiin laadullisin menetelmin tunnistamaan urheilusponsorointisuhteiden kannalta merkittäviä tekijöitä suhteeseen liittyvän päätöksenteon kannalta. Tutkimuksen tuloksina tunnistettiin useita suhteiden onnistumista ja epäonnistumista määritteleviä tekijöitä tai ominaisuuksia. Näistä merkittävimpinä ominaisuuksina näyttäytyivät vastikkeellisuus, yhtäläisyys, luottamus, pitkäaikaisuus, osaaminen, aktiivisuus sekä urheilullinen menestys. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä ja analyysin avulla pyrittiin myös tunnistamaan yksittäisten ominaisuuksien merkittävyys tai arvo suhteiden kannalta. Tutkimuksen tulosten perusteella tehtyjen johtopäätösten kautta luotiin viitekehys suhteen onnistumisen määrittelyyn tässä tutkimuksessa merkittävimpinä esiintyneiden ominaisuuksien perusteella. Asettamalla yksittäisten ominaisuuksien vahvuusasteet viitekehyksen asteikoille, voidaan nähdä, määritelläänkö suhde todennäköisemmin onnistuneeksi vai epäonnistuneeksi sponsorin toimesta. Lisäksi johtopäätösten perusteella luotiin yhdeksän kohtaa sisältävä pikaopas sponsorointikohteille omien sponsorointisuhteidensa jatkumisen mahdollisuuden kasvattamiseen. Yleisesti tämän tutkimuksen tuloksia ja niiden perusteella tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää liittyen sponsorointikohteiden suhdetoiminnan kehittämiseen sponsoreiden kannalta houkuttelevammaksi ja paremmaksi.
first_indexed 2021-06-16T20:02:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gr\u00f6nroos, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-16T07:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-16T07:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76592", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 urheilusponsorointisuhteisiin liittyv\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon, eli jatkumiseen tai p\u00e4\u00e4ttymiseen, liittyvi\u00e4 suhteen ominaisuuksia yritysten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen teoreettisena pohjana k\u00e4ytettiin yleisesti urheilusponsorointiin sek\u00e4 urheilusponsorointisuhteisiin liittyv\u00e4\u00e4 tutkimuskirjallisuutta. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla merkitt\u00e4vien Suomessa toimivien sponsorointia tekevien yritysten edustajia. Lis\u00e4ksi haastateltavilla henkil\u00f6ill\u00e4 tuli olla riitt\u00e4v\u00e4 kokemus sponsoritoiminnasta. Tutkimuksessa pyrittiin laadullisin menetelmin tunnistamaan urheilusponsorointisuhteiden kannalta merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 suhteeseen liittyv\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon kannalta. Tutkimuksen tuloksina tunnistettiin useita suhteiden onnistumista ja ep\u00e4onnistumista m\u00e4\u00e4rittelevi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tai ominaisuuksia. N\u00e4ist\u00e4 merkitt\u00e4vimpin\u00e4 ominaisuuksina n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t vastikkeellisuus, yht\u00e4l\u00e4isyys, luottamus, pitk\u00e4aikaisuus, osaaminen, aktiivisuus sek\u00e4 urheilullinen menestys. Tutkimusaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4 ja analyysin avulla pyrittiin my\u00f6s tunnistamaan yksitt\u00e4isten ominaisuuksien merkitt\u00e4vyys tai arvo suhteiden kannalta. Tutkimuksen tulosten perusteella tehtyjen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten kautta luotiin viitekehys suhteen onnistumisen m\u00e4\u00e4rittelyyn t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa merkitt\u00e4vimpin\u00e4 esiintyneiden ominaisuuksien perusteella. Asettamalla yksitt\u00e4isten ominaisuuksien vahvuusasteet viitekehyksen asteikoille, voidaan n\u00e4hd\u00e4, m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4nk\u00f6 suhde todenn\u00e4k\u00f6isemmin onnistuneeksi vai ep\u00e4onnistuneeksi sponsorin toimesta. Lis\u00e4ksi johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten perusteella luotiin yhdeks\u00e4n kohtaa sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4 pikaopas sponsorointikohteille omien sponsorointisuhteidensa jatkumisen mahdollisuuden kasvattamiseen. Yleisesti t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia ja niiden perusteella tehtyj\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 liittyen sponsorointikohteiden suhdetoiminnan kehitt\u00e4miseen sponsoreiden kannalta houkuttelevammaksi ja paremmaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-16T07:50:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-16T07:50:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilusponsorointisuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilusponsorointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyv\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106163791", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sponsorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76592
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9bc0e11c-cd49-4cbc-8880-9458c14c39c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106163791.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Grönroos, Kalle Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon urheilusponsorointisuhde urheilusponsorointi Markkinointi Marketing 20423 urheilu sponsorointi
title Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
title_full Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
title_fullStr Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
title_full_unstemmed Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
title_short Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
title_sort urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
title_txtP Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
topic urheilusponsorointisuhde urheilusponsorointi Markkinointi Marketing 20423 urheilu sponsorointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi sponsorointi urheilu urheilusponsorointi urheilusponsorointisuhde
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76592 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106163791
work_keys_str_mv AT grönrooskalle urheilusponsorointisuhteenominaisuuksienvaikutussuhteisiinliittyväänpäätöksentekoo