Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta

Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa painotetaan improvisaatiota enemmän kuin aikaisemmissa opetussuunn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tynys, Tina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76589
_version_ 1826225736236662784
author Tynys, Tina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tynys, Tina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tynys, Tina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tynys, Tina
datasource_str_mv jyx
description Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa painotetaan improvisaatiota enemmän kuin aikaisemmissa opetussuunnitelmissa. Tämän myötä mielenkiinto lisääntyi tämän aihepiirin tutkielman tekemiselle, sillä viimeistään vuoden 2019 aikana musiikkioppilaitokset ovat ottaneet improvisaation jo opetuksessaan huomioon ja mahdollisesti myös käytäntöön. Myös omat mielenkiinnonkohteet sekä työelämässä vastaan tulleet näkökulmat ja kysymykset improvisaation suhteen lisäsivät halua kirjoittaa tutkielman tästä aihepiiristä. Maisterintutkielmani tarkoituksena oli kerätä viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta. Tutkielma avaa rehellisesti viulunsoitonopettajien ajatuksia sekä kokemuksia improvisaatiosta ja kartoittaa tilannetta siitä, miten viulunsoitonopettajat tällä hetkellä kokevat improvisaation opettamisen ja miten he sitä opetuksessaan käyttävät. Tutkielmassa selvitetään myös minkälaisia hyötyjä improvisaation opettamisesta koetaan olevan oppijalle. Tutkielmani on laadullinen tutkimus ja toteutin sen haastattelemalla neljää pätevää viulunsoitonopettajaa teemahaastattelun keinoin. Tutkimustuloksista selvisi ennen kaikkea se, miten tärkeänä improvisoinnin opettamista pidetään. Sen avulla oppijan uskottiin oppivan valtavan monipuolisesti tärkeitä taitoja niin musiikkia kuin yleisesti elämää ajatellen. Eritoten improvisoinnin avulla koettiin oppivan vuorovaikutustaitoja, heittäytymiskykyä ja uskallusta sekä näin ollen vapautta itseilmaisuun, omistajuuden tunnetta omaa instrumenttia kohtaan sekä teknisiä soitannollisia taitoja. Tutkimustulosten myötä esiin nousi myös huoli nykyisestä opetussuunnitelman muutoksesta, joka painottaa improvisaatiota enemmän kuin aiemmin, samalla kuitenkaan oppilaitosten tarjoamatta opettajille koulutusta sen tiimoilta.
first_indexed 2021-06-16T20:02:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tynys, Tina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-16T07:41:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-16T07:41:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta t\u00e4st\u00e4 huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen t\u00e4rkeydest\u00e4 osana musiikin sek\u00e4 soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa painotetaan improvisaatiota enemm\u00e4n kuin aikaisemmissa opetussuunnitelmissa. T\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 mielenkiinto lis\u00e4\u00e4ntyi t\u00e4m\u00e4n aihepiirin tutkielman tekemiselle, sill\u00e4 viimeist\u00e4\u00e4n vuoden 2019 aikana musiikkioppilaitokset ovat ottaneet improvisaation jo opetuksessaan huomioon ja mahdollisesti my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n. My\u00f6s omat mielenkiinnonkohteet sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 vastaan tulleet n\u00e4k\u00f6kulmat ja kysymykset improvisaation suhteen lis\u00e4siv\u00e4t halua kirjoittaa tutkielman t\u00e4st\u00e4 aihepiirist\u00e4.\n\nMaisterintutkielmani tarkoituksena oli ker\u00e4t\u00e4 viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta. Tutkielma avaa rehellisesti viulunsoitonopettajien ajatuksia sek\u00e4 kokemuksia improvisaatiosta ja kartoittaa tilannetta siit\u00e4, miten viulunsoitonopettajat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 kokevat improvisaation opettamisen ja miten he sit\u00e4 opetuksessaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s mink\u00e4laisia hy\u00f6tyj\u00e4 improvisaation opettamisesta koetaan olevan oppijalle.\n\nTutkielmani on laadullinen tutkimus ja toteutin sen haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 p\u00e4tev\u00e4\u00e4 viulunsoitonopettajaa teemahaastattelun keinoin.\n\nTutkimustuloksista selvisi ennen kaikkea se, miten t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 improvisoinnin opettamista pidet\u00e4\u00e4n. Sen avulla oppijan uskottiin oppivan valtavan monipuolisesti t\u00e4rkeit\u00e4 taitoja niin musiikkia kuin yleisesti el\u00e4m\u00e4\u00e4 ajatellen. Eritoten improvisoinnin avulla koettiin oppivan vuorovaikutustaitoja, heitt\u00e4ytymiskyky\u00e4 ja uskallusta sek\u00e4 n\u00e4in ollen vapautta itseilmaisuun, omistajuuden tunnetta omaa instrumenttia kohtaan sek\u00e4 teknisi\u00e4 soitannollisia taitoja. Tutkimustulosten my\u00f6t\u00e4 esiin nousi my\u00f6s huoli nykyisest\u00e4 opetussuunnitelman muutoksesta, joka painottaa improvisaatiota enemm\u00e4n kuin aiemmin, samalla kuitenkaan oppilaitosten tarjoamatta opettajille koulutusta sen tiimoilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-16T07:41:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-16T07:41:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen improvisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viulunsoitonopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soitonopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106163788", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viulistit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76589
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e06bf2be-8014-45b2-a206-8d359b6c680f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106163788.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tynys, Tina Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta musiikillinen improvisaatio viulunsoitonopetus soitonopetus musiikinopetus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki improvisointi opetus soittaminen musiikkipedagogiikka viulu viulistit musiikkikasvatus
title Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
title_full Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
title_fullStr Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
title_full_unstemmed Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
title_short Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
title_sort viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
title_txtP Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
topic musiikillinen improvisaatio viulunsoitonopetus soitonopetus musiikinopetus Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki improvisointi opetus soittaminen musiikkipedagogiikka viulu viulistit musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus improvisointi musiikillinen improvisaatio musiikinopetus musiikki musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opetus soitonopetus soittaminen viulistit viulu viulunsoitonopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76589 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106163788
work_keys_str_mv AT tynystina viulunsoitonopettajienkokemuksiaimprovisaationopettamisesta