The Smoking Image Persuasion in Western Cigarette Advertising

Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa paljastui laajempi savuketeollisuuden harjoittama harhaanjohtamisoperaatio koskien...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ohtonen, Juuso
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76559
Kuvaus
Yhteenveto:Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa paljastui laajempi savuketeollisuuden harjoittama harhaanjohtamisoperaatio koskien tupakointiin liityviä tietteellisiä faktoja. Tämä tutkimus pyrkii kartoittamaan operaation ja perinteisen mainonnan välistä yhteyttä, jota aiemmissa akateemisissa tutkimuksissa ei ole vielä kattavasti käsitelty. Diskurssitutkimus käsittelee kuvan ja tekstin välistä multimodaalista yhteyttä lehtimainoksissa, minkä motivaationa toimii savukemainoksien lisääntynyt visuaalisuus sekä kulttuurinen konteksi, joka koskee savukemainontaa länsimaissa rajoittavaa politiikkaa. Cigarette advertising has a controversial reputation due to the debate on health hazards associated to smoking and knowledge expressed by the scientific community and the cigarette industry itself. In the turn of 2000´s, there was exposed a large public obscuration strategy machined by the cigarette industry, concerning scientific claims about smoking. This study seeks to map the connection between the operation and traditional advertising which is not comprehensively covered in the previous academic research. The discourse analysis examines the multimodal relation of image and text in print advertisements, which is motivated by increased visuality in the commercial messages by the companies and a cultural context of the political debate concerning the restrictions of exposure of cigarette advertising in Western visual media.