Summary: | Maisterintutkielma tutkii kauppatieteiden opiskelijoiden asenteita ja uskomuksia englannin kielestä yritysmaailmassa. Keskeisenä käsitteenä tutkimuksessa toimi BELF (Business English as Lingua Franca). Käsite tarkoittaa yritysmaailmassa käytettävää englannin kieltä, kun kanssakäymisessä osapuolet eivät jaa samaa äidinkieltä tai englantia äidinkielenään.
Tutkimus toteutettiin kolmiosaisen kyselyn avulla, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä koskien osallistujien asenteita ja uskomuksia. Kysely toteutettiin Webropolin välityksellä ja siihen osallistui 98 kauppatieteiden opiskelijaa Jyväskylän yliopistosta ja Turun yliopistosta. Kyselyn tulokset analysoitiin sekä määrällisin menetelmin että sisällönalanyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kauppatieteiden opiskelijoiden asenteet vaihtelevat riippuen heidän kokemuksistaan englannin kielen kanssa ja heidän omista urahaaveistaan. Tutkimuksen osalliset osoittivat pääosin positiivisia sekä neutraaleja asenteita BELFin käyttöä kohtaan, sillä he tunnustivat sen olemassaolon ja tärkeyden yritysmaailmassa. Negatiivisia tunteita esiintyi suurimmaksi osin osallistujien oman englannin taidon vuoksi tai kokemuksen puutteesta johtuen. Tulevaisuuden uskomuksia koskien tutkimushenkilöt totesivat näkevänsä englannin roolin pysyvänä ja tärkeänä heidän tulevaisuudessaan riippumatta siitä, työskentelevätkö he Suomessa vai ulkomailla. Osallistujista suuri osa ilmaisi halua työskennellä kansainvälisessä yrityksessä tulevaisuudessa ja näki englannin taidon ja sen kehittämisen tärkeänä osana omaa ammatillista osaamistaan.
Tutkimuksen tulokset toimivat hyvänä lähtökohtana tulevalle tutkimukselle. Halu parantaa englannin kielen taitoja varsinkin alakohtaisella tasolla tuo esiin tärkeän kysymyksen yritysten sisäisestä sekä työhön valmentavan koulutuksen tarpeesta englannin kielen suhteen. Varsinkin puhetaidot ja alakohtainen sanasto nähtiin tärkeiksi kehityskohteiksi tulevaisuudessa.
|