Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland

Tämä tutkielma perehtyy pöytäroolipelien mahdolliseen hyödyntämiseen englannin kielen oppimisessa. Aihetta on tutkittu tähän mennessä kohtalaisen vähän ja tutkimuskirjallisuudessa on selvä aukko. Tästä huolimatta pöytäroolipelien pelaajamäärät kasvavat joka vuosi räjähdysmäisesti. Tämä osoittaa, ett...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Girsén, Otto
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76556
_version_ 1828193062446170112
author Girsén, Otto
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Girsén, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Girsén, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Girsén, Otto
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma perehtyy pöytäroolipelien mahdolliseen hyödyntämiseen englannin kielen oppimisessa. Aihetta on tutkittu tähän mennessä kohtalaisen vähän ja tutkimuskirjallisuudessa on selvä aukko. Tästä huolimatta pöytäroolipelien pelaajamäärät kasvavat joka vuosi räjähdysmäisesti. Tämä osoittaa, että ilmiö on tutkimisen arvoinen myös kielenoppimisen näkökulmasta. Tässä laadullisessa tutkimuksessa toteutettiin kolmen pelikerran mittainen pöytäroolipelikokeilu neljälle korkeakouluopiskelijalle, joilla ei ollut suoraa kokemusta pöytäroolipeleistä. Nämä osallistujat myös kokivat omat englannin kielen taitonsa korkeintaan kohtalaisiksi. Kaikki pelikerrat videokuvattiin, ja jokaista osallistujaa haastateltiin erikseen joka pelikerran jälkeen. Pääsääntöisenä aineistona tutkimuksessa toimi tallennetut haastattelut pelikertojen jälkeen. Aineistosta oli tarkoituksena selvittää osallistujien näkemyksiä pöytäroolipelien soveltuvuudesta englannin oppimiseen ja niiden sisällyttämisestä perinteiseen luokkahuoneopetukseen. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti laadullisen sisällönanalyysin metodeilla. Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että pöytäroolipelien pelaaminen englanniksi toimii hyvin englannin oppimisen keinona, johtuen etenkin kielenkäytön monipuolisuudesta ja pelaajien yhteistyöstä pelin aikana. Yllättävää oli kuitenkin, että osallistujat ilmaisivat pettymyksensä perinteiseen englannin luokkahuoneopetukseen Suomessa, johtuen etenkin vähäisestä improvisaation määrästä. Pöytäroolipelit voisivat paikata näitä puutteita, mutta etenkin nykyiset isot luokkahuonekoot ovat esteenä näiden pelien sujuvaan sisällyttämiseen. Johtuen pöytäroolipelien rajusta kasvusta, tulisi aihetta tutkia vielä suuremmilla osallistujamäärillä, jotta aiheesta saataisiin kattavampaa tutkimustietoa.
first_indexed 2021-06-15T20:03:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Girs\u00e9n, Otto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-15T09:30:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-15T09:30:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76556", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma perehtyy p\u00f6yt\u00e4roolipelien mahdolliseen hy\u00f6dynt\u00e4miseen englannin kielen oppimisessa. Aihetta on tutkittu t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 kohtalaisen v\u00e4h\u00e4n ja tutkimuskirjallisuudessa on selv\u00e4 aukko. T\u00e4st\u00e4 huolimatta p\u00f6yt\u00e4roolipelien pelaajam\u00e4\u00e4r\u00e4t kasvavat joka vuosi r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti. T\u00e4m\u00e4 osoittaa, ett\u00e4 ilmi\u00f6 on tutkimisen arvoinen my\u00f6s kielenoppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa toteutettiin kolmen pelikerran mittainen p\u00f6yt\u00e4roolipelikokeilu nelj\u00e4lle korkeakouluopiskelijalle, joilla ei ollut suoraa kokemusta p\u00f6yt\u00e4roolipeleist\u00e4. N\u00e4m\u00e4 osallistujat my\u00f6s kokivat omat englannin kielen taitonsa korkeintaan kohtalaisiksi. Kaikki pelikerrat videokuvattiin, ja jokaista osallistujaa haastateltiin erikseen joka pelikerran j\u00e4lkeen. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isen\u00e4 aineistona tutkimuksessa toimi tallennetut haastattelut pelikertojen j\u00e4lkeen. Aineistosta oli tarkoituksena selvitt\u00e4\u00e4 osallistujien n\u00e4kemyksi\u00e4 p\u00f6yt\u00e4roolipelien soveltuvuudesta englannin oppimiseen ja niiden sis\u00e4llytt\u00e4misest\u00e4 perinteiseen luokkahuoneopetukseen. Aineisto analysoitiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin metodeilla.\n\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tulokset osoittavat, ett\u00e4 p\u00f6yt\u00e4roolipelien pelaaminen englanniksi toimii hyvin englannin oppimisen keinona, johtuen etenkin kielenk\u00e4yt\u00f6n monipuolisuudesta ja pelaajien yhteisty\u00f6st\u00e4 pelin aikana. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 oli kuitenkin, ett\u00e4 osallistujat ilmaisivat pettymyksens\u00e4 perinteiseen englannin luokkahuoneopetukseen Suomessa, johtuen etenkin v\u00e4h\u00e4isest\u00e4 improvisaation m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. P\u00f6yt\u00e4roolipelit voisivat paikata n\u00e4it\u00e4 puutteita, mutta etenkin nykyiset isot luokkahuonekoot ovat esteen\u00e4 n\u00e4iden pelien sujuvaan sis\u00e4llytt\u00e4miseen.\n\nJohtuen p\u00f6yt\u00e4roolipelien rajusta kasvusta, tulisi aihetta tutkia viel\u00e4 suuremmilla osallistujam\u00e4\u00e4rill\u00e4, jotta aiheesta saataisiin kattavampaa tutkimustietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-15T09:30:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-15T09:30:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106153757", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "role-playing games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "drama education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76556
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:19Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2ae47ab-6951-4bff-8368-6ce184359f1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106153757.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Girsén, Otto Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland Englannin kieli English 301 englannin kieli roolipelit pelit kielen oppiminen draamakasvatus English language role-playing games games language learning drama education
title Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
title_full Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
title_fullStr Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
title_full_unstemmed Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
title_short Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
title_sort tabletop role playing games as tools for english learning and their potential implementation into classrooms in finland
title_txtP Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli roolipelit pelit kielen oppiminen draamakasvatus English language role-playing games games language learning drama education
topic_facet 301 Englannin kieli English English language draamakasvatus drama education englannin kieli games kielen oppiminen language learning pelit role-playing games roolipelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76556 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153757
work_keys_str_mv AT girsenotto tabletoproleplayinggamesastoolsforenglishlearningandtheirpotentialimplementationintoc