Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa

Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä nuorten mielenterveyden edistämisessä ja millaisten tekijöiden he kokevat estäv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karisto, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76550
_version_ 1828193062436732928
author Karisto, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karisto, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karisto, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karisto, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä nuorten mielenterveyden edistämisessä ja millaisten tekijöiden he kokevat estävän tai tukevan edistämistyötä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on piirteitä fenomenologisesta, hermeneuttisesta ja fenomenografisesta lähestymistavasta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyllä 2020. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa, ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat osallistuneet MIELI ry:n Hyvä mielen koulu -koulutukseen aiemmin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja koodaamisen avulla. Tulokset osoittivat, että nuorten mielenterveyden edistäminen koulussa tapahtuu mielenterveyttä edistävän toimintakulttuurin ja nuorten mielenterveysosaamisen lisäämisen kautta. Edistämistyön onnistumiseen vaikuttivat eniten olemassa olevat resurssit ja opettajien asenteet mielenterveyden edistämistä kohtaan. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siinä, että tehokkaan mielenterveyden edistämisen tulee olla tunnustettu osa koulun toimintakulttuuria. Tällöin sen tulee näkyä koulun resursseissa ja yleisessä asenneilmapiirissä. Tulosten mukaan opettajat eivät kokeneet, että mielenterveyden edistämistyö toteutuisi heidän koulussaan tällä hetkellä kaikkien koulun toimijoiden yhteistyönä. Jatkossa huomiota tulee kohdentaa opettajien täydennyskoulutukseen, jotta mielenterveyden edistäminen ei jää yksittäisten opettajien vastuulle.
first_indexed 2021-06-15T20:03:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karisto, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-15T09:10:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-15T09:10:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76550", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edist\u00e4misest\u00e4 koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 asioita yl\u00e4koulun opettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 nuorten mielenterveyden edist\u00e4misess\u00e4 ja millaisten tekij\u00f6iden he kokevat est\u00e4v\u00e4n tai tukevan edist\u00e4misty\u00f6t\u00e4. \nTutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on piirteit\u00e4 fenomenologisesta, hermeneuttisesta ja fenomenografisesta l\u00e4hestymistavasta. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla syksyll\u00e4 2020. Tutkimus toteutettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa, ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat osallistuneet MIELI ry:n Hyv\u00e4 mielen koulu -koulutukseen aiemmin. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti teemoittelun ja koodaamisen avulla. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 nuorten mielenterveyden edist\u00e4minen koulussa tapahtuu mielenterveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n toimintakulttuurin ja nuorten mielenterveysosaamisen lis\u00e4\u00e4misen kautta. Edist\u00e4misty\u00f6n onnistumiseen vaikuttivat eniten olemassa olevat resurssit ja opettajien asenteet mielenterveyden edist\u00e4mist\u00e4 kohtaan. \nTulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siin\u00e4, ett\u00e4 tehokkaan mielenterveyden edist\u00e4misen tulee olla tunnustettu osa koulun toimintakulttuuria. T\u00e4ll\u00f6in sen tulee n\u00e4ky\u00e4 koulun resursseissa ja yleisess\u00e4 asenneilmapiiriss\u00e4. Tulosten mukaan opettajat eiv\u00e4t kokeneet, ett\u00e4 mielenterveyden edist\u00e4misty\u00f6 toteutuisi heid\u00e4n koulussaan t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 kaikkien koulun toimijoiden yhteisty\u00f6n\u00e4. Jatkossa huomiota tulee kohdentaa opettajien t\u00e4ydennyskoulutukseen, jotta mielenterveyden edist\u00e4minen ei j\u00e4\u00e4 yksitt\u00e4isten opettajien vastuulle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-15T09:10:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-15T09:10:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielenterveyden edist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edist\u00e4misest\u00e4 koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106153751", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76550
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a077ebba-daea-468e-893a-2499d00a664d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106153751.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karisto, Roosa Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa mielenterveyden edistäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yläkoulu nuoret mielenterveys
title Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
title_full Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
title_fullStr Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
title_full_unstemmed Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
title_short Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
title_sort yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
title_txtP Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
topic mielenterveyden edistäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yläkoulu nuoret mielenterveys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education mielenterveyden edistäminen mielenterveys nuoret yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76550 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153751
work_keys_str_mv AT karistoroosa yläkoulunopettajienkäsityksiäjakokemuksianuortenmielenterveydenedistämisestäkouluss