Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa

Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä nuorten mielenterveyden edistämisessä ja millaisten tekijöiden he kokevat estäv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karisto, Roosa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76550
Description
Summary:Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä nuorten mielenterveyden edistämisessä ja millaisten tekijöiden he kokevat estävän tai tukevan edistämistyötä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on piirteitä fenomenologisesta, hermeneuttisesta ja fenomenografisesta lähestymistavasta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyllä 2020. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa, ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat osallistuneet MIELI ry:n Hyvä mielen koulu -koulutukseen aiemmin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja koodaamisen avulla. Tulokset osoittivat, että nuorten mielenterveyden edistäminen koulussa tapahtuu mielenterveyttä edistävän toimintakulttuurin ja nuorten mielenterveysosaamisen lisäämisen kautta. Edistämistyön onnistumiseen vaikuttivat eniten olemassa olevat resurssit ja opettajien asenteet mielenterveyden edistämistä kohtaan. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siinä, että tehokkaan mielenterveyden edistämisen tulee olla tunnustettu osa koulun toimintakulttuuria. Tällöin sen tulee näkyä koulun resursseissa ja yleisessä asenneilmapiirissä. Tulosten mukaan opettajat eivät kokeneet, että mielenterveyden edistämistyö toteutuisi heidän koulussaan tällä hetkellä kaikkien koulun toimijoiden yhteistyönä. Jatkossa huomiota tulee kohdentaa opettajien täydennyskoulutukseen, jotta mielenterveyden edistäminen ei jää yksittäisten opettajien vastuulle.