Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen

Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen on monen yritysten välistä (B2B) kauppaa tekevän organisaation tärkein liiketoimintastrateginen tavoite. Asiakkaan kiinni pitämiseksi ja asiakkaan tarpeita ymmärtävän markkinoinnin tekemiseksi halutaan ymmärtää asiakkaan kokemaa arvoa ja arvon kokemisen lähte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rupponen, Pia
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76540
_version_ 1826225710003388416
author Rupponen, Pia
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rupponen, Pia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rupponen, Pia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rupponen, Pia
datasource_str_mv jyx
description Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen on monen yritysten välistä (B2B) kauppaa tekevän organisaation tärkein liiketoimintastrateginen tavoite. Asiakkaan kiinni pitämiseksi ja asiakkaan tarpeita ymmärtävän markkinoinnin tekemiseksi halutaan ymmärtää asiakkaan kokemaa arvoa ja arvon kokemisen lähteitä sekä kosketuspisteitä asiakkaan elinkaaren aikana. Tässä pro gradussa selvitettiin sitä, miten erään kansainvälisen ohjelmisto-alan yrityksen tuote ja palvelu toimii ajurina asiakassuhteeseen ja miksi asiakkaat haluavat tai eivät halua sitoutua uusintaoston myötä yritykseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin viitekehyksenä ohjelmistoteollisuuteen tehtyä asiakassuhteen ominaisuuksien mallia. Toiseksi tutkittiin, millaista arvoa asiakassuhteessa koetaan ja kolmanneksi sitä, miten työn muuttujat, eli suhteen koettu arvo, tyytyväisyys ja luottamus korreloivat keskenään ja lopulta vaikuttavat asiakkaan haluun sitoutua asiakassuhteeseen. Sitoutuminen tulkittiin haluksi tehdä kauppaa uudelleenkin yrityksen kanssa, eli uusintaa asiakassuhde. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla ja analysoitiin SmartPLS -ohjelmistoa hyödyntäen. Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että ohjelmistoon ja yritykseen yleisesti liittyvä palvelu vaikutti tuotetta vahvemmin asiakkaan kokemukseen asiakassuhteen arvosta. Palvelu vaikutti myös tyytyväisyyden tunteisiin. Asiakassuhteen koetun arvon ja sitoutumisen välillä ei saavutettu yhteyttä. Sen sijaan tyytyväisyyden tuntemisen ja luottamuksen välinen yhteys todistettiin myös tämän ohjelmistoalan asiakkaiden keskuudessa. Myös suosittelujen merkitys asiakassuhteen ajurina korostui.
first_indexed 2024-09-11T08:49:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rupponen, Pia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-15T08:38:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-15T08:38:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pitk\u00e4aikaisten asiakassuhteiden luominen on monen yritysten v\u00e4list\u00e4 (B2B) kauppaa tekev\u00e4n organisaation t\u00e4rkein liiketoimintastrateginen tavoite. Asiakkaan kiinni pit\u00e4miseksi ja asiakkaan tarpeita ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4n markkinoinnin tekemiseksi halutaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 asiakkaan kokemaa arvoa ja arvon kokemisen l\u00e4hteit\u00e4 sek\u00e4 kosketuspisteit\u00e4 asiakkaan elinkaaren aikana. \nT\u00e4ss\u00e4 pro gradussa selvitettiin sit\u00e4, miten er\u00e4\u00e4n kansainv\u00e4lisen ohjelmisto-alan yrityksen tuote ja palvelu toimii ajurina asiakassuhteeseen ja miksi asiakkaat haluavat tai eiv\u00e4t halua sitoutua uusintaoston my\u00f6t\u00e4 yritykseen. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin viitekehyksen\u00e4 ohjelmistoteollisuuteen tehty\u00e4 asiakassuhteen ominaisuuksien mallia. Toiseksi tutkittiin, millaista arvoa asiakassuhteessa koetaan ja kolmanneksi sit\u00e4, miten ty\u00f6n muuttujat, eli suhteen koettu arvo, tyytyv\u00e4isyys ja luottamus korreloivat kesken\u00e4\u00e4n ja lopulta vaikuttavat asiakkaan haluun sitoutua asiakassuhteeseen. Sitoutuminen tulkittiin haluksi tehd\u00e4 kauppaa uudelleenkin yrityksen kanssa, eli uusintaa asiakassuhde. \nTutkimus oli kvantitatiivinen. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyn avulla ja analysoitiin SmartPLS -ohjelmistoa hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimustulosten perusteella havaittiin, ett\u00e4 ohjelmistoon ja yritykseen yleisesti liittyv\u00e4 palvelu vaikutti tuotetta vahvemmin asiakkaan kokemukseen asiakassuhteen arvosta. Palvelu vaikutti my\u00f6s tyytyv\u00e4isyyden tunteisiin. Asiakassuhteen koetun arvon ja sitoutumisen v\u00e4lill\u00e4 ei saavutettu yhteytt\u00e4. Sen sijaan tyytyv\u00e4isyyden tuntemisen ja luottamuksen v\u00e4linen yhteys todistettiin my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n ohjelmistoalan asiakkaiden keskuudessa. My\u00f6s suosittelujen merkitys asiakassuhteen ajurina korostui.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-15T08:38:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-15T08:38:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106153741", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmyynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suhdemarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76540
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/03b93f4b-0fb6-425e-8ec3-9a442ccd0585\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106153741.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rupponen, Pia Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen koettu arvo Markkinointi Marketing 20423 yritysmyynti suhdemarkkinointi asiakkuus tyytyväisyys sitoutuminen luottamus asiakkuudenhallinta
title Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
title_full Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
title_fullStr Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
title_full_unstemmed Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
title_short Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
title_sort ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
title_txtP Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
topic koettu arvo Markkinointi Marketing 20423 yritysmyynti suhdemarkkinointi asiakkuus tyytyväisyys sitoutuminen luottamus asiakkuudenhallinta
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakkuudenhallinta asiakkuus koettu arvo luottamus sitoutuminen suhdemarkkinointi tyytyväisyys yritysmyynti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76540 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153741
work_keys_str_mv AT rupponenpia ohjelmistoyrityksenasiakkaankokemanasiakassuhteenarvonyhteysuusintaostoaikomukseen