Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajuutta vaativan erityisen tuen kontekstissa. Tutkimuksemme ottaa osaa yhteiskunnallisesti käytävään keskusteluun opettajuudesta. Erityispedagogiikassa on alettu korostaa ammatillista erityisosaamista ja tämän takia opettajuuden tarkastelu nimenomaan v...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäkelä, Moona, Turpeinen, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76532
_version_ 1826225706488561664
author Mäkelä, Moona Turpeinen, Viivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkelä, Moona Turpeinen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkelä, Moona Turpeinen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkelä, Moona
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajuutta vaativan erityisen tuen kontekstissa. Tutkimuksemme ottaa osaa yhteiskunnallisesti käytävään keskusteluun opettajuudesta. Erityispedagogiikassa on alettu korostaa ammatillista erityisosaamista ja tämän takia opettajuuden tarkastelu nimenomaan vaativan erityisen tuen kontekstissa on tärkeää. Olimme kiinnostuneita siitä, miten opettajat käsittävät opettajuuden ja miten opettajat kokevat ympäristön käsittävän opettajuuden. Toteutimme tutkimuksen haastattelemalla talvella 2021 kahdeksaa opettajaa, jotka opettavat oppilaita, jotka tarvitsevat vaativaa erityistä tukea. Analysoimme aineistomme laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulostemme mukaan opettajat käsittivät opettajuuden oppilaslähtöisenä ja opettajalähtöisenä kasvattamisena. Opettajat kokivat ympäristön taas käsittävän opettajuuden ensisijaisesti opettajan osaamisen ja tämän ominaisuuksien kautta. Tämä tutkimus lisää tietoisuutta vaativan erityisen tuen opettajuutta koskevista käsityksistä. Vaativan erityisen tuen opettajuuden keskiössä on aina oppilaan yksilölliset tarpeet, joihin opettaja pyrkii vastaamaan kasvatusotteellaan, osaamisellaan ja ominaisuuksillaan. Näiden avulla opettaja mahdollistaa oppilaalle myönteisen tulevaisuuden hänen kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa huomioiden. Opettajien ja opettajien kokemien ympäristön opettajuuskäsitysten välillä on kuitenkin eroavaisuuksia. Tämän takia dialogi siitä, mistä opettajuus muodostuu, on tärkeää, jotta käsitykset opettajuudesta saadaan lähemmäksi toisiaan.
first_indexed 2021-06-15T20:03:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Moona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-15T07:22:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-15T07:22:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76532", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajuutta vaativan erityisen tuen kontekstissa. Tutkimuksemme ottaa osaa yhteiskunnallisesti k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4n keskusteluun opettajuudesta. Erityispedagogiikassa on alettu korostaa ammatillista erityisosaamista ja t\u00e4m\u00e4n takia opettajuuden tarkastelu nimenomaan vaativan erityisen tuen kontekstissa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Olimme kiinnostuneita siit\u00e4, miten opettajat\nk\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t opettajuuden ja miten opettajat kokevat ymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4n opettajuuden.\nToteutimme tutkimuksen haastattelemalla talvella 2021 kahdeksaa opettajaa, jotka opettavat oppilaita, jotka tarvitsevat vaativaa erityist\u00e4 tukea. Analysoimme aineistomme laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimustulostemme mukaan opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t opettajuuden oppilasl\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 ja opettajal\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 kasvattamisena. Opettajat kokivat ymp\u00e4rist\u00f6n\ntaas k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4n opettajuuden ensisijaisesti opettajan osaamisen ja t\u00e4m\u00e4n ominaisuuksien kautta.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus lis\u00e4\u00e4 tietoisuutta vaativan erityisen tuen opettajuutta koskevista k\u00e4sityksist\u00e4. Vaativan erityisen tuen opettajuuden keski\u00f6ss\u00e4 on aina oppilaan yksil\u00f6lliset tarpeet, joihin opettaja pyrkii vastaamaan kasvatusotteellaan,\nosaamisellaan ja ominaisuuksillaan. N\u00e4iden avulla opettaja mahdollistaa oppilaalle my\u00f6nteisen tulevaisuuden h\u00e4nen kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa huomioiden. Opettajien ja opettajien kokemien ymp\u00e4rist\u00f6n opettajuusk\u00e4sitysten v\u00e4lill\u00e4 on kuitenkin eroavaisuuksia. T\u00e4m\u00e4n takia dialogi siit\u00e4, mist\u00e4 opettajuus\nmuodostuu, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta k\u00e4sitykset opettajuudesta saadaan l\u00e4hemm\u00e4ksi toisiaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-15T07:22:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-15T07:22:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaativa erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106153733", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76532
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f5e48672-3929-488f-8844-ce270ba3f6a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106153733.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Moona Turpeinen, Viivi Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa vaativa erityinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajuus opettajat ammattitaito
title Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_full Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_fullStr Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_full_unstemmed Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_short Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_sort opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
title_txtP Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
topic vaativa erityinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajuus opettajat ammattitaito
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammattitaito opettajat opettajuus vaativa erityinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76532 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153733
work_keys_str_mv AT mäkelämoona opettajuusvaativanerityisentuenkontekstissa