Summary: | Tutkielmassani tarkastelen musiikin luokan työrauhaa aiempaan tutkimukseen perustaen
keskeisimpinä näkökulmina melu, sekä opettajan rooli työrauhan ylläpidossa. Musiikinluokassa,
jossa ääntä lähtee soittimista ja oppilaista, melu voi kasvaa helposti häiriötekijäksi. Se voi haitata
oppilaiden keskittymistä ja vaikuttaa luokan hallintaan ja viihtyvyyteen. Pahimmillaan melu voi
olla kuuloa vaurioittavaa.
Tutkielmassani perehdyn työrauhaan. Selvitän, millaisia vaatimuksia opetussuunnitelma ja laki
ovat asettaneet luokan työrauhalle. Perehdyn opettajan rooliin työrauhan rakentajana, sekä
taitoihin, joita opettajan on hyvä omata. Pohdinnassa kokoan tutkielmasta nousseet keskeiset
havainnot, joista on apua opettajalle työrauhan ylläpitoon ja melun hallintaan.
Tutustun aiempiin tutkimuksiin meluun liittyvistä riskeistä ja opettajien kokemuksista melusta.
Aiemmat tutkimukset osoittavat kuulovaurioiden yleisyyden musiikinopettajien keskuudessa ja
toisen osion tavoitteena on lisätä lukijan tietoisuutta melun riskeistä, sekä työturvallisuuslain
määräyksistä työpaikan turvallisuutta koskien.
Lopuksi pohdin hiljaisuustyökaluja, joita sovelletaan aiemmissa luvuissa esiteltyjen
luokanhallintataitojen pohjalta. Pohdin myös musiikinluokkaa tulevaisuudessa. Keskeinen
tutkimuskysymys on, miten musiikinluokasta voisi tehdä turvallisemman jokaiselle?
|