Meluisa musiikinluokka

Tutkielmassani tarkastelen musiikin luokan työrauhaa aiempaan tutkimukseen perustaen keskeisimpinä näkökulmina melu, sekä opettajan rooli työrauhan ylläpidossa. Musiikinluokassa, jossa ääntä lähtee soittimista ja oppilaista, melu voi kasvaa helposti häiriötekijäksi. Se voi haitata oppilaiden keskitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkilä, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76530
Description
Summary:Tutkielmassani tarkastelen musiikin luokan työrauhaa aiempaan tutkimukseen perustaen keskeisimpinä näkökulmina melu, sekä opettajan rooli työrauhan ylläpidossa. Musiikinluokassa, jossa ääntä lähtee soittimista ja oppilaista, melu voi kasvaa helposti häiriötekijäksi. Se voi haitata oppilaiden keskittymistä ja vaikuttaa luokan hallintaan ja viihtyvyyteen. Pahimmillaan melu voi olla kuuloa vaurioittavaa. Tutkielmassani perehdyn työrauhaan. Selvitän, millaisia vaatimuksia opetussuunnitelma ja laki ovat asettaneet luokan työrauhalle. Perehdyn opettajan rooliin työrauhan rakentajana, sekä taitoihin, joita opettajan on hyvä omata. Pohdinnassa kokoan tutkielmasta nousseet keskeiset havainnot, joista on apua opettajalle työrauhan ylläpitoon ja melun hallintaan. Tutustun aiempiin tutkimuksiin meluun liittyvistä riskeistä ja opettajien kokemuksista melusta. Aiemmat tutkimukset osoittavat kuulovaurioiden yleisyyden musiikinopettajien keskuudessa ja toisen osion tavoitteena on lisätä lukijan tietoisuutta melun riskeistä, sekä työturvallisuuslain määräyksistä työpaikan turvallisuutta koskien. Lopuksi pohdin hiljaisuustyökaluja, joita sovelletaan aiemmissa luvuissa esiteltyjen luokanhallintataitojen pohjalta. Pohdin myös musiikinluokkaa tulevaisuudessa. Keskeinen tutkimuskysymys on, miten musiikinluokasta voisi tehdä turvallisemman jokaiselle?