Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta

Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen tuoreessa lainsäädännössä. Tämä laadullinen tutkimus koostui kolmesta foku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rauhala, Marikki
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76490
_version_ 1828193062389547008
author Rauhala, Marikki
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rauhala, Marikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rauhala, Marikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rauhala, Marikki
datasource_str_mv jyx
description Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen tuoreessa lainsäädännössä. Tämä laadullinen tutkimus koostui kolmesta fokusryhmäkeskustelusta, joihin osallistui kevään 2017 aikana yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa kahdesta kaupungista. Keskustelut analysoitiin diskurssianalyysillä, käyttäen apuna odotusanalyysin keinoja. Tutkielman tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien puheesta löytyvän neljänlaista diskurssia jäsentämään vanhempien osallistumista: vastuuttamisdiskurssi, tietämättömyyden diskurssi, toimintakulttuuridiskurssi sekä asiantuntijuusdiskurssi. Vanhempia tahdottiin konkreettisesti mukaan osallistumaan itse tekemiseen, eikä niin, että vanhemmat esittävät toiveita, joiden toteutus jää työntekijöiden vastuulle. Työntekijät esittivät, etteivät vanhemmat tunne riittävästi varhaiskasvatuksen arkea, jonka vuoksi heillä voi olla epärealistisia toiveita. Vanhempien osallistumisen uskottiinkin lisääntyvän, mikäli vanhemmat olisivat enemmän läsnä varhaiskasvatuksen arjessa. Kuitenkin varhaiskasvatuksen luonne näyttäytyy osin jännitteisenä sen suhteen, onko varhaiskasvatus suljettu vai avoin tila. Vanhempien osallistumista näyttäisi rajaavan se, kuinka tulkitaan vanhempien ja työntekijöiden kasvatusosaamisen asiantuntijuuden alueita. Vanhempien asiantuntijuus tulkittiin olevan etenkin oman lapsensa tuntemuksessa, kun taas työntekijät kuvattiin pedagogisiksi asiantuntijoiksi. Tutkielman tuloksista on pääteltävissä, että varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihin kaivattaisiin konkreettisempaa ohjeistusta vanhempien osallistumiselle.
first_indexed 2021-06-14T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ter\u00e4v\u00e4, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rauhala, Marikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-14T10:06:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-14T10:06:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76490", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksi\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 vanhempien osallisuudesta s\u00e4\u00e4det\u00e4\u00e4n suhteellisen tuoreessa lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6ss\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus koostui kolmesta fokusryhm\u00e4keskustelusta, joihin osallistui kev\u00e4\u00e4n 2017 aikana yhteens\u00e4 kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa kahdesta kaupungista. Keskustelut analysoitiin diskurssianalyysill\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4en apuna odotusanalyysin keinoja. Tutkielman tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien puheesta l\u00f6ytyv\u00e4n nelj\u00e4nlaista diskurssia j\u00e4sent\u00e4m\u00e4\u00e4n vanhempien osallistumista: vastuuttamisdiskurssi, tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden diskurssi, toimintakulttuuridiskurssi sek\u00e4 asiantuntijuusdiskurssi. \nVanhempia tahdottiin konkreettisesti mukaan osallistumaan itse tekemiseen, eik\u00e4 niin, ett\u00e4 vanhemmat esitt\u00e4v\u00e4t toiveita, joiden toteutus j\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden vastuulle. Ty\u00f6ntekij\u00e4t esittiv\u00e4t, etteiv\u00e4t vanhemmat tunne riitt\u00e4v\u00e4sti varhaiskasvatuksen arkea, jonka vuoksi heill\u00e4 voi olla ep\u00e4realistisia toiveita. Vanhempien osallistumisen uskottiinkin lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n, mik\u00e4li vanhemmat olisivat enemm\u00e4n l\u00e4sn\u00e4 varhaiskasvatuksen arjessa. Kuitenkin varhaiskasvatuksen luonne n\u00e4ytt\u00e4ytyy osin j\u00e4nnitteisen\u00e4 sen suhteen, onko varhaiskasvatus suljettu vai avoin tila. Vanhempien osallistumista n\u00e4ytt\u00e4isi rajaavan se, kuinka tulkitaan vanhempien ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden kasvatusosaamisen asiantuntijuuden alueita. Vanhempien asiantuntijuus tulkittiin olevan etenkin oman lapsensa tuntemuksessa, kun taas ty\u00f6ntekij\u00e4t kuvattiin pedagogisiksi asiantuntijoiksi. Tutkielman tuloksista on p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4 varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihin kaivattaisiin konkreettisempaa ohjeistusta vanhempien osallistumiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-14T10:06:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-14T10:06:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106143693", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76490
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:24Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c11d0a95-8520-4a7b-a767-1948fce85779\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106143693.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rauhala, Marikki Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus osallisuus vanhemmat osallistuminen kasvatusyhteistyö päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat
title Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
title_full Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
title_fullStr Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
title_short Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
title_sort vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
title_txtP Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus osallisuus vanhemmat osallistuminen kasvatusyhteistyö päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kasvatusyhteistyö osallistuminen osallisuus päiväkodit vanhemmat varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76490 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106143693
work_keys_str_mv AT rauhalamarikki vanhempienosallistuminenvarhaiskasvatuksessatyöntekijöidennäkökulmasta