Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta

Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen tuoreessa lainsäädännössä. Tämä laadullinen tutkimus koostui kolmesta foku...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rauhala, Marikki
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76490
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen tuoreessa lainsäädännössä. Tämä laadullinen tutkimus koostui kolmesta fokusryhmäkeskustelusta, joihin osallistui kevään 2017 aikana yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa kahdesta kaupungista. Keskustelut analysoitiin diskurssianalyysillä, käyttäen apuna odotusanalyysin keinoja. Tutkielman tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien puheesta löytyvän neljänlaista diskurssia jäsentämään vanhempien osallistumista: vastuuttamisdiskurssi, tietämättömyyden diskurssi, toimintakulttuuridiskurssi sekä asiantuntijuusdiskurssi. Vanhempia tahdottiin konkreettisesti mukaan osallistumaan itse tekemiseen, eikä niin, että vanhemmat esittävät toiveita, joiden toteutus jää työntekijöiden vastuulle. Työntekijät esittivät, etteivät vanhemmat tunne riittävästi varhaiskasvatuksen arkea, jonka vuoksi heillä voi olla epärealistisia toiveita. Vanhempien osallistumisen uskottiinkin lisääntyvän, mikäli vanhemmat olisivat enemmän läsnä varhaiskasvatuksen arjessa. Kuitenkin varhaiskasvatuksen luonne näyttäytyy osin jännitteisenä sen suhteen, onko varhaiskasvatus suljettu vai avoin tila. Vanhempien osallistumista näyttäisi rajaavan se, kuinka tulkitaan vanhempien ja työntekijöiden kasvatusosaamisen asiantuntijuuden alueita. Vanhempien asiantuntijuus tulkittiin olevan etenkin oman lapsensa tuntemuksessa, kun taas työntekijät kuvattiin pedagogisiksi asiantuntijoiksi. Tutkielman tuloksista on pääteltävissä, että varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihin kaivattaisiin konkreettisempaa ohjeistusta vanhempien osallistumiselle.