“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa

Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja puhututtaa myös kaupallisen alan julkises...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pesonen, Reetta, Carpén, Helmi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76489
_version_ 1826225712491659264
author Pesonen, Reetta Carpén, Helmi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pesonen, Reetta Carpén, Helmi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pesonen, Reetta Carpén, Helmi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pesonen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja puhututtaa myös kaupallisen alan julkisessa keskustelussa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä eri tavoin podcastien kaupallisia yhteistöitä voidaan toteuttaa ja voidaanko niiden nähdä kytkeytyvän podcastin tai jakson teemaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia ominaispiirteitä kaupallisilla yhteistöillä on. Tutkimus taustoittaa suomalaista podcast-kenttää ja toteutustapoja peilataan markkinointiviestinnän keskeisiin käsitteisiin, kuten natiivimainonta, vaikuttajamarkkinointi ja sponsoroitu sisältö. Tunnistetut ominaispiirteet kytketään viestinnästä tuttuihin tehokeinoihin tarinankerronnasta suositteluun. Suomalaisista podcasteista syksyllä 2020 kerätty aineisto koostuu 30 podcast-jaksosta, joiden kaupalliset yhteistyöosiot käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Aineistosta tunnistettiin ja luokiteltiin neljä erilaista kaupallisen yhteistyön toteutustapaa ja viisi ominaispiirrettä. Tulokset osoittavat, että podcast on monipuolinen media-alusta, joka tarjoaa erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia sekä podcastin tekijöille että niiden mainostilaa hyödyntäville organisaatioille. Tutkimus antaa hyvän läpileikkauksen suomalaisen podcast-kentän kaupallisuudesta ja tarjoaa työkaluja podcastien hyödyntämiseen viestinnän ammattilaisille.
first_indexed 2021-06-14T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lievonen, Matias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pesonen, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Carp\u00e9n, Helmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-14T10:04:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-14T10:04:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti. Niiss\u00e4 on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole viel\u00e4 keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. Aihe on eritt\u00e4in ajankohtainen ja puhututtaa my\u00f6s kaupallisen alan julkisessa keskustelussa. \n\nTutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 eri tavoin podcastien kaupallisia yhteist\u00f6it\u00e4 voidaan toteuttaa ja voidaanko niiden n\u00e4hd\u00e4 kytkeytyv\u00e4n podcastin tai jakson teemaan. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaisia ominaispiirteit\u00e4 kaupallisilla yhteist\u00f6ill\u00e4 on. Tutkimus taustoittaa suomalaista podcast-kentt\u00e4\u00e4 ja toteutustapoja peilataan markkinointiviestinn\u00e4n keskeisiin k\u00e4sitteisiin, kuten natiivimainonta, vaikuttajamarkkinointi ja sponsoroitu sis\u00e4lt\u00f6. Tunnistetut ominaispiirteet kytket\u00e4\u00e4n viestinn\u00e4st\u00e4 tuttuihin tehokeinoihin tarinankerronnasta suositteluun.\n\nSuomalaisista podcasteista syksyll\u00e4 2020 ker\u00e4tty aineisto koostuu 30 podcast-jaksosta, joiden kaupalliset yhteisty\u00f6osiot k\u00e4siteltiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4. Aineistosta tunnistettiin ja luokiteltiin nelj\u00e4 erilaista kaupallisen yhteisty\u00f6n toteutustapaa ja viisi ominaispiirrett\u00e4. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 podcast on monipuolinen media-alusta, joka tarjoaa erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia sek\u00e4 podcastin tekij\u00f6ille ett\u00e4 niiden mainostilaa hy\u00f6dynt\u00e4ville organisaatioille. Tutkimus antaa hyv\u00e4n l\u00e4pileikkauksen suomalaisen podcast-kent\u00e4n kaupallisuudesta ja tarjoaa ty\u00f6kaluja podcastien hy\u00f6dynt\u00e4miseen viestinn\u00e4n ammattilaisille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-14T10:04:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-14T10:04:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaupallinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sponsoroitu sis\u00e4lt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cT\u00e4h\u00e4n v\u00e4liin asiaa meid\u00e4n sponsorilta\u201d : kaupalliset yhteisty\u00f6t suomalaisissa podcasteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106143692", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "podcastit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "natiivimainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuotesijoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76489
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/278c7276-6d62-4901-b1f9-fb9ecdf628dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106143692.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pesonen, Reetta Carpén, Helmi “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa viestinnän johtaminen kaupallinen yhteistyö sponsoroitu sisältö vaikuttajat Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 vaikuttajamarkkinointi viestintä markkinointi podcastit markkinointiviestintä yhteistyö natiivimainonta sosiaalinen media tuotesijoittelu mainonta yritykset
title “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
title_full “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
title_fullStr “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
title_full_unstemmed “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
title_short “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta”
title_sort tähän väliin asiaa meidän sponsorilta kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
title_sub kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
title_txtP “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
topic viestinnän johtaminen kaupallinen yhteistyö sponsoroitu sisältö vaikuttajat Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 vaikuttajamarkkinointi viestintä markkinointi podcastit markkinointiviestintä yhteistyö natiivimainonta sosiaalinen media tuotesijoittelu mainonta yritykset
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen kaupallinen yhteistyö mainonta markkinointi markkinointiviestintä natiivimainonta podcastit sosiaalinen media sponsoroitu sisältö tuotesijoittelu vaikuttajamarkkinointi vaikuttajat viestinnän johtaminen viestintä yhteistyö yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76489 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106143692
work_keys_str_mv AT pesonenreetta tähänväliinasiaameidänsponsoriltakaupallisetyhteistyötsuomalaisissapodcasteissa