Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa

Vallan mielletään kuuluvan luontevaksi osaksi kasvatusta, aikuisen ominaisuutena. Valtaa on tutkittu lasten näkökulmasta vain aikuisten valtaan reagoimisena, ei lasten itsenäisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää millaisia vallan ilmenemisen muotoja ja niissä käytettäviä viestinnä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76486
_version_ 1826225700827299840
author Turunen, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Anne
datasource_str_mv jyx
description Vallan mielletään kuuluvan luontevaksi osaksi kasvatusta, aikuisen ominaisuutena. Valtaa on tutkittu lasten näkökulmasta vain aikuisten valtaan reagoimisena, ei lasten itsenäisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää millaisia vallan ilmenemisen muotoja ja niissä käytettäviä viestinnän keinoja alle kolmivuotiaat käyttävät vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa. Aineistonkeruu toteutettiin pidennetyn aukioloajan varhaiskasvatusyksikön kahdessa alle kolmivuotiaiden ryhmässä. Tutkimusaineisto koostui kevät-talvella 2021 kahdeksana päivänä kerätyistä, suurempaan VALTAKO-hankkeen havainnointiaineistoon kuuluvista, vertaissuhteisiin liittyvistä katkelmista. Tutkimus toteutettiin laadullisin, fokusoidun etnografian menetelmin. Taustana aineistolähtöiselle analyysille käytettiin valtateoreettisen kirjallisuuden luokitteluja, huomioiden etteivät ne suoraan sovellu pienten lasten tutkimiseen. Saatuja vallan ilmenemien luokkia tarkasteltiin vielä viestinnän keinojen osalta vuorovaikutusteoriaa lainaten. Tutkimustulosten mukaan alle kolmivuotiaiden vallan ilmentäminen oli runsasta ja monipuolista, yhdessä tekemisen ollen muodoista yleisin. Nonverbaalinen viestintä hallitsi keinoja ja verbaaliset keinot kohdistuvat lähes yksinomaan aikuisille. Aikuiset osallistuivat tilanteisiin aktiivisesti ohjaten ja ristiriitoja ennaltaehkäisten. Lapset nähtiin tutkimisen arvoisina, taitavasti ja moninaisesti valtaa ilmentävinä toimijoina, jotka käyttivät viestinnällisiä vahvuuksiaan päämääriensä saavuttamiseksi.
first_indexed 2021-06-14T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-14T06:04:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-14T06:04:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76486", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vallan miellet\u00e4\u00e4n kuuluvan luontevaksi osaksi kasvatusta, aikuisen ominaisuutena. Valtaa on tutkittu lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta vain aikuisten valtaan reagoimisena, ei lasten itsen\u00e4isen\u00e4 toimintana. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 millaisia vallan ilmenemisen muotoja ja niiss\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 viestinn\u00e4n keinoja alle kolmivuotiaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t vertaissuhteisiin liittyv\u00e4ss\u00e4 vuorovaikutuksessa. \nAineistonkeruu toteutettiin pidennetyn aukioloajan varhaiskasvatusyksik\u00f6n kahdessa alle kolmivuotiaiden ryhm\u00e4ss\u00e4. Tutkimusaineisto koostui kev\u00e4t-talvella 2021 kahdeksana p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ker\u00e4tyist\u00e4, suurempaan VALTAKO-hankkeen havainnointiaineistoon kuuluvista, vertaissuhteisiin liittyvist\u00e4 katkelmista. Tutkimus toteutettiin laadullisin, fokusoidun etnografian menetelmin. Taustana aineistol\u00e4ht\u00f6iselle analyysille k\u00e4ytettiin valtateoreettisen kirjallisuuden luokitteluja, huomioiden etteiv\u00e4t ne suoraan sovellu pienten lasten tutkimiseen. Saatuja vallan ilmenemien luokkia tarkasteltiin viel\u00e4 viestinn\u00e4n keinojen osalta vuorovaikutusteoriaa lainaten.\nTutkimustulosten mukaan alle kolmivuotiaiden vallan ilment\u00e4minen oli runsasta ja monipuolista, yhdess\u00e4 tekemisen ollen muodoista yleisin. Nonverbaalinen viestint\u00e4 hallitsi keinoja ja verbaaliset keinot kohdistuvat l\u00e4hes yksinomaan aikuisille. Aikuiset osallistuivat tilanteisiin aktiivisesti ohjaten ja ristiriitoja ennaltaehk\u00e4isten. Lapset n\u00e4htiin tutkimisen arvoisina, taitavasti ja moninaisesti valtaa ilment\u00e4vin\u00e4 toimijoina, jotka k\u00e4yttiv\u00e4t viestinn\u00e4llisi\u00e4 vahvuuksiaan p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4riens\u00e4 saavuttamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-14T06:04:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-14T06:04:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vallan ilmenem\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentym\u00e4t ja niit\u00e4 v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t viestinn\u00e4n keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyv\u00e4ss\u00e4 vuorovaikutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106143691", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76486
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9ec4181-b721-49ae-8939-a6925bf42f75\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106143691.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Anne Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa vallan ilmenemät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vuorovaikutus valta vertaissuhteet
title Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
title_full Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
title_fullStr Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
title_full_unstemmed Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
title_short Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
title_sort alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
title_txtP Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
topic vallan ilmenemät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vuorovaikutus valta vertaissuhteet
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus vallan ilmenemät valta varhaiskasvatus vertaissuhteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76486 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106143691
work_keys_str_mv AT turunenanne allekolmivuotiaidenvallanilmentymätjaniitävälittävätviestinnänkeinotvarhaiskasvatuks