Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa

Tässä tutkimuksessa tarkastelimme suomalaisten kasvatusalan asiantuntijoiden näkemyksiä oman alan kansainvälisestä vapaaehtoistyöstä Afrikassa. Tarkastelimme ilmiötä maailmankansalaisuuden, globaalikasvatuksen sekä vapaaehtoisuuden ja siihen liitettävien motiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hannula, Karoliina, Vehmer, Artturi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76478
_version_ 1826225702402260992
author Hannula, Karoliina Vehmer, Artturi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hannula, Karoliina Vehmer, Artturi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hannula, Karoliina Vehmer, Artturi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hannula, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastelimme suomalaisten kasvatusalan asiantuntijoiden näkemyksiä oman alan kansainvälisestä vapaaehtoistyöstä Afrikassa. Tarkastelimme ilmiötä maailmankansalaisuuden, globaalikasvatuksen sekä vapaaehtoisuuden ja siihen liitettävien motiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa kansainvälisellä kentällä tapahtuneesta opetustoiminnasta globaalikasvatuksen näkökulmasta ja tarjota käytännön ratkaisuja kasvatusalan globaalikasvatuksen koulutuksen sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen. Tutkimuksemme edustaa metodisesti laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin seitsemällä avoimella haastattelulla vuonna 2019. Haastateltavat olivat suomalaisia joko kasvatusalan opiskelijoita tai valmistuneita asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen keskeiset tulokset voitiin jakaa vapaaehtoistyön haasteisiin ja motiiveihin. Haasteiden suuri määrä ja saturaatio viittasivat Afrikassa tapahtuvan kasvatusalan kansainvälisen vapaaehtoistyön olevan paikallista kouluyhteisöä heikosti kehittävää toimintaa. Kokonaisuudessaan vapaaehtoisten motiivit olivat luonteeltaan vastavuoroisen altruismin mukaisia. Vapaaehtoisten motiivit muuttuivat jakson aikana kohdattujen haasteiden johdosta alun altruistisista motiiveista vapaaehtoisia itseään hyödyttäviin motiiveihin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että globaaleihin tietoverkkoihin tottuneelle sukupolvelle voisi olla hedelmällistä sisällyttää kriittisen globaalikasvatuksen käsittely osaksi opettajan opintoja, sillä tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta vapaaehtoisilla kasvatusalan asiantuntijoilla ilmenneen luontaista taipumusta kriittisen globaalikasvatuksen mukaiseen ajatteluun.
first_indexed 2024-09-11T08:51:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Muhonen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hannula, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vehmer, Artturi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-14T05:27:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-14T05:27:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76478", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelimme suomalaisten kasvatusalan asiantuntijoiden \nn\u00e4kemyksi\u00e4 oman alan kansainv\u00e4lisest\u00e4 vapaaehtoisty\u00f6st\u00e4 Afrikassa. Tarkastelimme ilmi\u00f6t\u00e4 maailmankansalaisuuden, globaalikasvatuksen sek\u00e4 vapaaehtoisuuden ja siihen liitett\u00e4vien motiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on \ntuoda tietoa kansainv\u00e4lisell\u00e4 kent\u00e4ll\u00e4 tapahtuneesta opetustoiminnasta globaalikasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja tarjota k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ratkaisuja kasvatusalan globaalikasvatuksen koulutuksen sek\u00e4 opettajankoulutuksen kehitt\u00e4miseen.\nTutkimuksemme edustaa metodisesti laadullista l\u00e4hestymistapaa. Aineisto \nker\u00e4ttiin seitsem\u00e4ll\u00e4 avoimella haastattelulla vuonna 2019. Haastateltavat olivat \nsuomalaisia joko kasvatusalan opiskelijoita tai valmistuneita asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin ongelmal\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimuksen keskeiset tulokset voitiin jakaa vapaaehtoisty\u00f6n haasteisiin ja \nmotiiveihin. Haasteiden suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja saturaatio viittasivat Afrikassa tapahtuvan kasvatusalan kansainv\u00e4lisen vapaaehtoisty\u00f6n olevan paikallista kouluyhteis\u00f6\u00e4 heikosti kehitt\u00e4v\u00e4\u00e4 toimintaa. Kokonaisuudessaan vapaaehtoisten motiivit \nolivat luonteeltaan vastavuoroisen altruismin mukaisia. Vapaaehtoisten motiivit \nmuuttuivat jakson aikana kohdattujen haasteiden johdosta alun altruistisista motiiveista vapaaehtoisia itse\u00e4\u00e4n hy\u00f6dytt\u00e4viin motiiveihin.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 globaaleihin tietoverkkoihin tottuneelle sukupolvelle voisi olla hedelm\u00e4llist\u00e4 sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 kriittisen globaalikasvatuksen k\u00e4sittely osaksi opettajan opintoja, sill\u00e4 tutkimuksen tulosten perusteella \nvoitiin todeta vapaaehtoisilla kasvatusalan asiantuntijoilla ilmenneen luontaista\ntaipumusta kriittisen globaalikasvatuksen mukaiseen ajatteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-14T05:27:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-14T05:27:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvatusalan asiantuntijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 oman alan vapaaehtoisty\u00f6st\u00e4 Afrikassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106143683", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit (vaikuttimet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaaehtoisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "globaalikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maailmankansalaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76478
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7acec522-2c97-43e2-8b4a-59f16c06696f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106143683.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hannula, Karoliina Vehmer, Artturi Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motiivit (vaikuttimet) vapaaehtoistyö opettajankoulutus globaalikasvatus maailmankansalaisuus
title Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa
title_full Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa
title_fullStr Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa
title_full_unstemmed Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa
title_short Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa
title_sort kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä afrikassa
title_txtP Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motiivit (vaikuttimet) vapaaehtoistyö opettajankoulutus globaalikasvatus maailmankansalaisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education globaalikasvatus maailmankansalaisuus motiivit (vaikuttimet) opettajankoulutus vapaaehtoistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76478 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106143683
work_keys_str_mv AT hannulakaroliina kasvatusalanasiantuntijoidenkäsityksiäomanalanvapaaehtoistyöstäafrikassa