Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa

Tässä tutkimuksessa tarkastelimme suomalaisten kasvatusalan asiantuntijoiden näkemyksiä oman alan kansainvälisestä vapaaehtoistyöstä Afrikassa. Tarkastelimme ilmiötä maailmankansalaisuuden, globaalikasvatuksen sekä vapaaehtoisuuden ja siihen liitettävien motiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hannula, Karoliina, Vehmer, Artturi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76478
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastelimme suomalaisten kasvatusalan asiantuntijoiden näkemyksiä oman alan kansainvälisestä vapaaehtoistyöstä Afrikassa. Tarkastelimme ilmiötä maailmankansalaisuuden, globaalikasvatuksen sekä vapaaehtoisuuden ja siihen liitettävien motiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa kansainvälisellä kentällä tapahtuneesta opetustoiminnasta globaalikasvatuksen näkökulmasta ja tarjota käytännön ratkaisuja kasvatusalan globaalikasvatuksen koulutuksen sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen. Tutkimuksemme edustaa metodisesti laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin seitsemällä avoimella haastattelulla vuonna 2019. Haastateltavat olivat suomalaisia joko kasvatusalan opiskelijoita tai valmistuneita asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen keskeiset tulokset voitiin jakaa vapaaehtoistyön haasteisiin ja motiiveihin. Haasteiden suuri määrä ja saturaatio viittasivat Afrikassa tapahtuvan kasvatusalan kansainvälisen vapaaehtoistyön olevan paikallista kouluyhteisöä heikosti kehittävää toimintaa. Kokonaisuudessaan vapaaehtoisten motiivit olivat luonteeltaan vastavuoroisen altruismin mukaisia. Vapaaehtoisten motiivit muuttuivat jakson aikana kohdattujen haasteiden johdosta alun altruistisista motiiveista vapaaehtoisia itseään hyödyttäviin motiiveihin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että globaaleihin tietoverkkoihin tottuneelle sukupolvelle voisi olla hedelmällistä sisällyttää kriittisen globaalikasvatuksen käsittely osaksi opettajan opintoja, sillä tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta vapaaehtoisilla kasvatusalan asiantuntijoilla ilmenneen luontaista taipumusta kriittisen globaalikasvatuksen mukaiseen ajatteluun.