Exoticizing nature in marketing green marketing practices of Lumene and Innisfree

Luonnolla on merkittävä rooli ihmisten elämässä, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan välttämään, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja kehittää toimintaansa kestävämpään suuntaan. Tämä on johtanut siihen, että yritykset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niskakangas, Sanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76471
_version_ 1826225719824351232
author Niskakangas, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niskakangas, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niskakangas, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niskakangas, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Luonnolla on merkittävä rooli ihmisten elämässä, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan välttämään, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja kehittää toimintaansa kestävämpään suuntaan. Tämä on johtanut siihen, että yritykset markkinoivat itseään ympäristöystävällisinä, minkä lisäksi luontoa käytetään yhä enemmän markkinointikeinona. Tämä herättää kysymyksiä toiminnan eettisyydestä ja luonnon roolista markkinoinnissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka luontoa hyödynnetään kosmetiikkayritysten mainonnassa ja yritysten julkisuuskuvien rakentamisessa. Vertailin tutkimuksessani kahta kosmetiikkayritystä, joiden brändit rakentuvat luonnon ympärille. Näistä toinen on suomalainen Lumene ja toinen eteläkorealainen Innisfree, ja aineistoni koostui kyseisten yritysten verkkosivuista. Analyysimetodeina hyödynsin kriittistä diskurssianalyysiä ekolingvistisestä näkökulmasta sekä multimodaalista analyysiä verkkosivujen kuvien ja tekstien analysoimiseksi. Tutkimuksen myötä selvisi, että kosmetiikkabrändit hyödyntävät luontoa luodakseen ympäristöystävällisen, luonnollisen ja terveyttä edistävän kuvan tuotteistaan ja toiminnastaan. Markkinoinnissa korostetaan luonnon puhtautta ja autenttisuutta, ja vihreän markkinoinnin keskeisiä käsitteitä hyödynnetään eettisen ja vastuullisen kuvan luomisessa. Huolimatta siitä, että sekä Lumene että Innisfree esittävät itsensä valta-asemassa luontoon nähden, kuvataan yritysten ja luonnon välinen suhde läheisenä. Yritykset myös rakentavat identiteettiään ja brändiään paikallisen luonnon kautta muun muassa korostamalla sen mystisyyttä ja ainutlaatuisuutta. Tulosten pohjalta on mahdollista tutkia lisää muun muassa vihreää markkinointia ja luontodiskurssin hyödyntämistä eri aloilla ja eri medioissa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pietik\u00e4inen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niskakangas, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-11T12:30:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-11T12:30:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76471", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luonnolla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli ihmisten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n, ja yritykset etsiv\u00e4t jatkuvasti uusia keinoja kehitt\u00e4\u00e4 toimintaansa kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4n suuntaan. T\u00e4m\u00e4 on johtanut siihen, ett\u00e4 yritykset markkinoivat itse\u00e4\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisin\u00e4, mink\u00e4 lis\u00e4ksi luontoa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 enemm\u00e4n markkinointikeinona. T\u00e4m\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 toiminnan eettisyydest\u00e4 ja luonnon roolista markkinoinnissa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka luontoa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n kosmetiikkayritysten mainonnassa ja yritysten julkisuuskuvien rakentamisessa. Vertailin tutkimuksessani kahta kosmetiikkayrityst\u00e4, joiden br\u00e4ndit rakentuvat luonnon ymp\u00e4rille. N\u00e4ist\u00e4 toinen on suomalainen Lumene ja toinen etel\u00e4korealainen Innisfree, ja aineistoni koostui kyseisten yritysten verkkosivuista. Analyysimetodeina hy\u00f6dynsin kriittist\u00e4 diskurssianalyysi\u00e4 ekolingvistisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 multimodaalista analyysi\u00e4 verkkosivujen kuvien ja tekstien analysoimiseksi.\n\nTutkimuksen my\u00f6t\u00e4 selvisi, ett\u00e4 kosmetiikkabr\u00e4ndit hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t luontoa luodakseen ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisen, luonnollisen ja terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n kuvan tuotteistaan ja toiminnastaan. Markkinoinnissa korostetaan luonnon puhtautta ja autenttisuutta, ja vihre\u00e4n markkinoinnin keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n eettisen ja vastuullisen kuvan luomisessa. Huolimatta siit\u00e4, ett\u00e4 sek\u00e4 Lumene ett\u00e4 Innisfree esitt\u00e4v\u00e4t itsens\u00e4 valta-asemassa luontoon n\u00e4hden, kuvataan yritysten ja luonnon v\u00e4linen suhde l\u00e4heisen\u00e4. Yritykset my\u00f6s rakentavat identiteetti\u00e4\u00e4n ja br\u00e4ndi\u00e4\u00e4n paikallisen luonnon kautta muun muassa korostamalla sen mystisyytt\u00e4 ja ainutlaatuisuutta. Tulosten pohjalta on mahdollista tutkia lis\u00e4\u00e4 muun muassa vihre\u00e4\u00e4 markkinointia ja luontodiskurssin hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 eri aloilla ja eri medioissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-11T12:30:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-11T12:30:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cosmetics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "green marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ecolinguistics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodal analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106113677", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kosmetiikkateollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "marketing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cosmetics industry", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76471
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/33d5ec94-77c7-4892-850b-5c2a5564ec9f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106113677.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niskakangas, Sanna Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree cosmetics green marketing ecolinguistics critical discourse analysis multimodal analysis Englannin kieli English 301 luonto markkinointi kosmetiikkateollisuus nature marketing cosmetics industry
title Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
title_full Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
title_fullStr Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
title_full_unstemmed Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
title_short Exoticizing nature in marketing
title_sort exoticizing nature in marketing green marketing practices of lumene and innisfree
title_sub green marketing practices of Lumene and Innisfree
title_txtP Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
topic cosmetics green marketing ecolinguistics critical discourse analysis multimodal analysis Englannin kieli English 301 luonto markkinointi kosmetiikkateollisuus nature marketing cosmetics industry
topic_facet 301 Englannin kieli English cosmetics cosmetics industry critical discourse analysis ecolinguistics green marketing kosmetiikkateollisuus luonto marketing markkinointi multimodal analysis nature
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76471 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106113677
work_keys_str_mv AT niskakangassanna exoticizingnatureinmarketinggreenmarketingpracticesoflumeneandinnisfree