Summary: | Tutkimuksen aiheena on taloudellinen suunnittelu ja ennustaminen, joihin keskitytään kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimusongelmana on tunnistaa case-yrityksen taloudelliseen ennustamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehittää kohdeyrityksen taloudellista ennustamista. Ennustamiseen vaikuttavia tekijöitä on lukuisia ja muuttuva toimintaympäristö asettaa ennustamiseen jatkuvasti omat haasteensa. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa pyritään kehittämään case-yrityksen ennustamisprosesseja konstruktiivisen tutkimusotteen piirteiden mukaisesti. Tutkimuksen aineistona käytetään kohdeyrityksen johdon haastatteluja sekä määrällistä kyselytutkimusta liittyen suomalaisten nuorten elokuvamieltymyksiin.
Tutkimuksen kohteena oleva case-yritys on suomalainen elokuvayhtiö. Kohdeyrityksen liiketoimintaan sisältyvät elokuvien tuottaminen, elokuvateatteritoiminta sekä elokuvien levitys ja kansainvälinen myynti.
Haastattelujen ja kyselytutkimuksen tuloksia analysoidaan laadullisin ja määrällisin menetelmin. Johdon haastattelut tarjoavat ammattimaisen ja monipuolisen kuvan elokuva-alasta ja tulevaisuuden näkymistä. Haastatteluaineistosta nostetaan esille olennaisimmat ja kiinnostavimmat asiat sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi nuorille suunnattu kyselytutkimus voidaan nähdä taloudellisen ennustamisen esimerkkityökaluna, jonka tuloksia kohdeyritys voi hyödyntää päätöksenteossa ja strategisessa suunnittelussa. Erilaisten kyselyiden tuloksia voidaan käyttää laskentatoimen päätöksenteon tukena esimerkiksi osana taloudellisen ennustamisen prosesseja. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoidaan ristiintaulukoinnin, varianssianalyysin ja korrelaatioanalyysin avulla.
Kyselytutkimustulosten sekä teorian perusteella analysoidaan case-yrityksen taloudellista ennustamista ja pohditaan mahdollisia kehitysehdotuksia. Nämä kehitysehdotukset liittyvät muun muassa vastuiden jakamiseen taloudellisessa ennustamisessa, budjetointi- ja suunnitteluprosessien kriittiseen tarkasteluun sekä uusien ennustamistyökalujen testaamiseen.
|