Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile

Syksyllä 2021 käyttöön otettava lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 tuo mukanaan uuden lisän lukion kieltenopetukseen, kieliprofiilin. Kieliprofiilin tavoitteena on kasvattaa lukiolaisen kielitietoisuutta, tehdä näkyväksi monikielisyyttä, sekä edistää kieltenopiskelutaitoja ja itsearviointia. S...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uotila, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76469
_version_ 1828193062361235456
author Uotila, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Uotila, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Uotila, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Uotila, Noora
datasource_str_mv jyx
description Syksyllä 2021 käyttöön otettava lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 tuo mukanaan uuden lisän lukion kieltenopetukseen, kieliprofiilin. Kieliprofiilin tavoitteena on kasvattaa lukiolaisen kielitietoisuutta, tehdä näkyväksi monikielisyyttä, sekä edistää kieltenopiskelutaitoja ja itsearviointia. Saadaksemme tietoa kieliprofiilista jo ennen sen virallista käyttöönottoa voidaan tutkia opettajien käsityksiä kieliprofiilista. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä kieliprofiilista, kieliprofiilin mahdolliset hyödyt ja haitat, sekä kieliprofiilin mahdolliset vaikutukset lukiolaisten kielitietoisuuteen ja kielivalintoihin. Tulokset perustuvat neljän lukion kieltenopettajan haastatteluihin ja ne on analysoitu sisällönanalyysin keinoin, keskittyen opettajien käsityksiin aiheesta. Tutkielman teoreettisena taustana toimivat kielitietoisuus, opettajien uskomukset, kieliprofiili ja lukion opetussuunnitelman perusteet 2019. Tutkimus tarjosi uutta tietoa kieliprofiiliin liittyvistä hyödyistä ja haasteista jo aiemmin tutkittujen tekijöiden korostamisen lisäksi. Kieliprofiilin tuomista hyödyistä opettajat korostivat etenkin kieltenopiskelun motivaation kasvamista ja monikielisten lukiolaisten aseman parantamista. Kieliprofiilin suurimpina haasteina nähtiin lukiolaisten ja opettajien väsymykseen liittyvät tekijät sekä käytännön haasteet, kuten epävarmuus profiilin toteutustavasta. Haastateltavien mukaan kieliprofiili tulee edistämään lukiolaisten kielitietoisuutta, millä voi olla positiivisia vaikutuksia kieltenopiskelulle. Tutkimuksessa selvisi myös, että osa lukiolaisista saattaa jatkaa valinnaisen kielen opiskelua pidempään kieliprofiilin tuoman motivaation avulla, mutta valinnaisia kieliä opiskelevien lukiolaisten määrään ei todennäköisesti saada suurta muutosta kieliprofiililla. Haastatteluiden pohjalta todettiin, että kieliprofiili tulee hyödyttämään ja motivoimaan niitä lukiolaisia, joilla on valmiuksia ottaa vastuuta omasta oppimisestaan, mutta saattaa esiintyä haasteena niille opiskelijoille, joille lukio-opiskelu on haastavaa. Jotta kieliprofiilista saadaan esille sen täydet hyödyt, tulee opettajille tarjota selkeät ohjeet ja valmiita materiaaleja kieliprofiilin toteutukseen. On myös varmistettava, että resursseja tarjotaan myös tulevina vuosina, jotta kieliprofiilia voidaan kehittää eteenpäin sen alkuperäisen toteutustavan jälkeen. Onnistuessaan kieliprofiili voi muuttaa työnhakuprosesseja ja korkeakouluissa opiskelua, sekä tehdä lukioista ja muista yhteiskunnan instituutioista hyväksyvämpiä yhteisöjä lisääntyneen kielitietoisuuden avulla.
first_indexed 2021-06-11T20:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uotila, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-11T12:21:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-11T12:21:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76469", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Syksyll\u00e4 2021 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otettava lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 tuo mukanaan uuden lis\u00e4n lukion kieltenopetukseen, kieliprofiilin. Kieliprofiilin tavoitteena on kasvattaa lukiolaisen kielitietoisuutta, tehd\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4ksi monikielisyytt\u00e4, sek\u00e4 edist\u00e4\u00e4 kieltenopiskelutaitoja ja itsearviointia. Saadaksemme tietoa kieliprofiilista jo ennen sen virallista k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa voidaan tutkia opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kieliprofiilista. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kieliprofiilista, kieliprofiilin mahdolliset hy\u00f6dyt ja haitat, sek\u00e4 kieliprofiilin mahdolliset vaikutukset lukiolaisten kielitietoisuuteen ja kielivalintoihin. Tulokset perustuvat nelj\u00e4n lukion kieltenopettajan haastatteluihin ja ne on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin, keskittyen opettajien k\u00e4sityksiin aiheesta. Tutkielman teoreettisena taustana toimivat kielitietoisuus, opettajien uskomukset, kieliprofiili ja lukion opetussuunnitelman perusteet 2019.\n\nTutkimus tarjosi uutta tietoa kieliprofiiliin liittyvist\u00e4 hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista jo aiemmin tutkittujen tekij\u00f6iden korostamisen lis\u00e4ksi. Kieliprofiilin tuomista hy\u00f6dyist\u00e4 opettajat korostivat etenkin kieltenopiskelun motivaation kasvamista ja monikielisten lukiolaisten aseman parantamista. Kieliprofiilin suurimpina haasteina n\u00e4htiin lukiolaisten ja opettajien v\u00e4symykseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n haasteet, kuten ep\u00e4varmuus profiilin toteutustavasta. Haastateltavien mukaan kieliprofiili tulee edist\u00e4m\u00e4\u00e4n lukiolaisten kielitietoisuutta, mill\u00e4 voi olla positiivisia vaikutuksia kieltenopiskelulle. Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 osa lukiolaisista saattaa jatkaa valinnaisen kielen opiskelua pidemp\u00e4\u00e4n kieliprofiilin tuoman motivaation avulla, mutta valinnaisia kieli\u00e4 opiskelevien lukiolaisten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ei todenn\u00e4k\u00f6isesti saada suurta muutosta kieliprofiililla. Haastatteluiden pohjalta todettiin, ett\u00e4 kieliprofiili tulee hy\u00f6dytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja motivoimaan niit\u00e4 lukiolaisia, joilla on valmiuksia ottaa vastuuta omasta oppimisestaan, mutta saattaa esiinty\u00e4 haasteena niille opiskelijoille, joille lukio-opiskelu on haastavaa.\n\nJotta kieliprofiilista saadaan esille sen t\u00e4ydet hy\u00f6dyt, tulee opettajille tarjota selke\u00e4t ohjeet ja valmiita materiaaleja kieliprofiilin toteutukseen. On my\u00f6s varmistettava, ett\u00e4 resursseja tarjotaan my\u00f6s tulevina vuosina, jotta kieliprofiilia voidaan kehitt\u00e4\u00e4 eteenp\u00e4in sen alkuper\u00e4isen toteutustavan j\u00e4lkeen. Onnistuessaan kieliprofiili voi muuttaa ty\u00f6nhakuprosesseja ja korkeakouluissa opiskelua, sek\u00e4 tehd\u00e4 lukioista ja muista yhteiskunnan instituutioista hyv\u00e4ksyv\u00e4mpi\u00e4 yhteis\u00f6j\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneen kielitietoisuuden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-11T12:21:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-11T12:21:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language awareness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieliprofiili", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher beliefs", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106113675", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "conceptions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "curricula", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76469
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:36Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6be04e33-4f8e-46ba-8831-5c40adc63e49\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106113675.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uotila, Noora Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile EFL language awareness kielitietoisuus kieliprofiili teacher beliefs opettajien käsitykset Englannin kieli English 301 käsitykset kieltenopetus englannin kieli kieltenopettajat lukio kielen oppiminen opetussuunnitelmat conceptions language teaching English language language teachers general upper secondary school language learning curricula
title Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile
title_full Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile
title_fullStr Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile
title_full_unstemmed Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile
title_short Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile
title_sort upper secondary language teachers beliefs about the language profile
title_txtP Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile
topic EFL language awareness kielitietoisuus kieliprofiili teacher beliefs opettajien käsitykset Englannin kieli English 301 käsitykset kieltenopetus englannin kieli kieltenopettajat lukio kielen oppiminen opetussuunnitelmat conceptions language teaching English language language teachers general upper secondary school language learning curricula
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language conceptions curricula englannin kieli general upper secondary school kielen oppiminen kieliprofiili kielitietoisuus kieltenopettajat kieltenopetus käsitykset language awareness language learning language teachers language teaching lukio opettajien käsitykset opetussuunnitelmat teacher beliefs
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76469 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106113675
work_keys_str_mv AT uotilanoora uppersecondarylanguageteachersbeliefsaboutthelanguageprofile