“You, who can resend life or raise the dead” a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising

Mainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys vakuuttavien mainosten luomisessa sekä vuorovaikutuksessa yleisön ja markkinoij...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laulainen, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76466
_version_ 1826225811356647424
author Laulainen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laulainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laulainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laulainen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Mainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys vakuuttavien mainosten luomisessa sekä vuorovaikutuksessa yleisön ja markkinoijien välillä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon ja millä tavoin kolme suurinta videopelikonsolivalmistajaa, Playstation, Xbox, ja Nintendo, hyödyntävät televisiomainonnassaan erilaisia retorisia keinoja, sekä vertailla kyseistä kolmea valmistajaa keskenään määrällisen- ja laadullisen sisällönanalyysin sekä retorisen analyysin keinoin. Lisäksi aineistona tutkimuksessa käytettiin online-kyselyä, jolla kartoitettiin erilaisten retoristen keinojen ja mainosten erilaista merkitystä niiden vakuuttavuudelle. Aineisto koostui 14 mainosvideosta, sekä 215 kyselyvastauksesta. Tutkimuksessa selvisi, että TV-mainonnassa hyödynnetään monipuolisesti retorisia keinoja. Tavallisimpia keinoja olivat rakenteeltaan monimutkaisemmat keinot, kuten metaforat sekä kärjistys, joista valtaosa esiintyi visuaalisessa muodossa. Suurimmat eroavaisuudet retoristen keinojen käytössä identifioitiin Nintendon mainonnassa, joka hyödynsi epäsuoria vetoomuksia yleisön tunteisiin sekä julkisuuden henkilöihin. Kohdeyleisöllä oli hyvin poikkeavia mielipiteitä erilaisten retoristen keinojen käytöstä. Esimerkiksi vaikka kompleksisten retoristen keinojen on todettu lisäävän mainosten vakuuttavuutta, tutkimustuloksista selvisi, että rakenteeltaan liian monimutkaiset keinot vähentävät huomattavasti niiden pidettävyyttä. Lisäksi todettiin, että yleisön tunteisiin vetoaminen koettiin positiivisesti esimerkiksi samaistumisen ansiosta, kun taas julkisuuden henkilöitä hyödyntävät mainokset koettiin sävyltään lavastetuiksi ja epäluonnollisiksi. Jatkotutkimuksissa voitaisiin esimerkiksi käyttää havainnointia kyselytutkimuksen sijaan laajempien tulosten saamiseksi, sekä tutkia, käyttävätkö nämä yritykset samanlaisia keinoja muiden tuotteidensa mainonnassa.
first_indexed 2021-06-11T20:01:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sayers, Dave", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laulainen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-11T12:08:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-11T12:08:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76466", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mainonnan, sek\u00e4 mainonnassa hy\u00f6dynnettyjen retoristen strategioiden n\u00e4kyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut p\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4sti l\u00e4hivuosina, eik\u00e4 suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yh\u00e4 suurempi merkitys vakuuttavien mainosten luomisessa sek\u00e4 vuorovaikutuksessa yleis\u00f6n ja markkinoijien v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon ja mill\u00e4 tavoin kolme suurinta videopelikonsolivalmistajaa, Playstation, Xbox, ja Nintendo, hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t televisiomainonnassaan erilaisia retorisia keinoja, sek\u00e4 vertailla kyseist\u00e4 kolmea valmistajaa kesken\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen- ja laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 retorisen analyysin keinoin. Lis\u00e4ksi aineistona tutkimuksessa k\u00e4ytettiin online-kysely\u00e4, jolla kartoitettiin erilaisten retoristen keinojen ja mainosten erilaista merkityst\u00e4 niiden vakuuttavuudelle. Aineisto koostui 14 mainosvideosta, sek\u00e4 215 kyselyvastauksesta.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 TV-mainonnassa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n monipuolisesti retorisia keinoja. Tavallisimpia keinoja olivat rakenteeltaan monimutkaisemmat keinot, kuten metaforat sek\u00e4 k\u00e4rjistys, joista valtaosa esiintyi visuaalisessa muodossa. Suurimmat eroavaisuudet retoristen keinojen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 identifioitiin Nintendon mainonnassa, joka hy\u00f6dynsi ep\u00e4suoria vetoomuksia yleis\u00f6n tunteisiin sek\u00e4 julkisuuden henkil\u00f6ihin. Kohdeyleis\u00f6ll\u00e4 oli hyvin poikkeavia mielipiteit\u00e4 erilaisten retoristen keinojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Esimerkiksi vaikka kompleksisten retoristen keinojen on todettu lis\u00e4\u00e4v\u00e4n mainosten vakuuttavuutta, tutkimustuloksista selvisi, ett\u00e4 rakenteeltaan liian monimutkaiset keinot v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t huomattavasti niiden pidett\u00e4vyytt\u00e4. Lis\u00e4ksi todettiin, ett\u00e4 yleis\u00f6n tunteisiin vetoaminen koettiin positiivisesti esimerkiksi samaistumisen ansiosta, kun taas julkisuuden henkil\u00f6it\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t mainokset koettiin s\u00e4vylt\u00e4\u00e4n lavastetuiksi ja ep\u00e4luonnollisiksi. Jatkotutkimuksissa voitaisiin esimerkiksi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 havainnointia kyselytutkimuksen sijaan laajempien tulosten saamiseksi, sek\u00e4 tutkia, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 n\u00e4m\u00e4 yritykset samanlaisia keinoja muiden tuotteidensa mainonnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-11T12:08:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-11T12:08:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cYou, who can resend life or raise the dead\u201d : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106113672", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suostuttelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelikonsolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rhetoric", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persuasion", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "game consoles", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76466
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/69d5a75f-dd83-425a-8cb4-bedd71c331eb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106113672.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laulainen, Emilia “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising Englannin kieli English 301 retoriikka suostuttelu englannin kieli mainonta pelit pelikonsolit rhetoric persuasion English language advertising games game consoles
title “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
title_full “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
title_fullStr “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
title_full_unstemmed “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
title_short “You, who can resend life or raise the dead”
title_sort you who can resend life or raise the dead a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console tv advertising
title_sub a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
title_txtP “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
topic Englannin kieli English 301 retoriikka suostuttelu englannin kieli mainonta pelit pelikonsolit rhetoric persuasion English language advertising games game consoles
topic_facet 301 Englannin kieli English English language advertising englannin kieli game consoles games mainonta pelikonsolit pelit persuasion retoriikka rhetoric suostuttelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76466 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106113672
work_keys_str_mv AT laulainenemilia youwhocanresendlifeorraisethedeadastudyonrhetoricaldevicesandpersuasivenessofgam