Replikaatiotutkimus ohjelmointikielten syntaksin intuitiivisuudesta

Tässä tutkielmassa tutkittiin ohjelmointikielten sana- ja merkkivalintojen intuitiivisuutta toistamalla Stefikin ja Gellenbeckin (2011) tutkimusasetelma. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa lisää empiiristä todisteaineistoa aiheesta ja selvittää voidaanko alkuperäisen tutkimuksen tulokset toistaa to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lappi, Vilma
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76455
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tutkittiin ohjelmointikielten sana- ja merkkivalintojen intuitiivisuutta toistamalla Stefikin ja Gellenbeckin (2011) tutkimusasetelma. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa lisää empiiristä todisteaineistoa aiheesta ja selvittää voidaanko alkuperäisen tutkimuksen tulokset toistaa toisessa ympäristössä. Tutkimuksen tulokset tukevat Stefikin ja Gellenbeckin johtopäätöksiä siitä, että monet ohjelmointikielten sanavalinnoista ovat epäintuitiivisia aloitteleville ohjelmoijille. Tuloksia voidaan hyödyntää niin ohjelmointikielten suunnittelussa kuin niiden opetuksessa, kun pyritään tunnistamaan aloittelevien ohjelmoijien kohtaamia haasteita. In this thesis we studied the intuitiveness of words and symbols used in programming languages by replicating the study design of Stefik and Gellenbeck (2011). The purpose of the study was to provide more empirical evidence on the subject and find out whether the results of the original study can be replicated in a different environment. The results of this study support the findings of Stefik and Gellenbeck suggesting that many word and symbol choices in programming languages are unintuitive for novice programmers. The results may support programming language designers and teachers of introductory programming courses in identifying the barriers novice programmers face.