Yhteenveto: | Tässä työnäytetyyppisessä opinnäytetyössä, jonka tavoitteena on tarkastella työelämän vuorovaikutusosaamisen kehittymisen ja kehittämisen teoreettisia lähtökohtia keskijohdon sekä kriisiviestinnän kontekstissa, suunniteltiin keskijohdolle tarkoitettu itseopiskelumateriaali kriisiviestintään liittyvän vuorovaikutusosaamisen kehittämiseksi.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta essseetyyppisestä kirjoitelmasta, suunnitellusta itseopiskelumateriaalista ja opinnäytetyön arvioinnista. Esseetyyppisistä kirjoitelmista toisessa tarkastellaan keskijohdon vuorovaikutusosaamisen ominaispiirteitä, haasteita ja merkitystä organisaatiossa sekä keskijohdon vuorovaikutusosaamisen kehittämistä ja toisessa tarkastellaan keskijohdon vuorovaikutustehtäviä ja vuorovaikutusosaamisen merkitystä organisaation kriisitilanteessa. Nämä esseetyyppiset kirjoitelmat taustoittavat itseopiskelumateriaalia.
Itseopiskelumateriaalin tavoitteena on, että materiaalin luettuaan keskijohdossa työskentelevä osaa tunnistaa vuorovaikutusosaamisen merkityksen kriisiviestinnässä ja hän on syventänyt ymmärrystään omasta kriisiviestintään liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä. Suunniteltu itseopiskelumateriaali aktivoi ja herättelee keskijohdossa toimivia pohtimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan kriisiviestinnässä ja kehittää keskijohdon osaamista kriisiviestintään liittyvän vuorovaikutuksen toteuttamisessa ja suunnittelussa.
Keskijohdon kriisiviestintään liittyvällä vuorovaikutusosaamisella on suuri merkitys koko organisaation viestintä- ja vuorovaikutuskulttuurin kehittymiseen, mutta ilmiö on myös yhteiskunnallisesti merkittävä. Tämä opinnäytetyö tarjoaa ymmärrystä keskijohdon vuorovaikutusosaamisen tarpeista ja vaatimuksista kriisiviestinnässä ja tarjoaa tietoa keskijohdon viestintä- ja vuorovaikutustehtävistä kriisitilanteessa. Tämän opinnäytetyön työnäytteenä suunniteltu itseopiskelumateriaali tarjoaa organisaatioille konkreettisen mahdollisuuden kehittää keskijohdon kriisiviestintään liittyvää vuorovaikutusosaamista ja näin edistää koko organisaation viestintä- ja vuorovaikutuskäytänteitä toimivampaan ja tehokkaampaan suuntaan.
|