Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa

Työelämä on murroksessa yhteiskunnan muuttuessa yhä enemmän tietovetoisemmaksi. Työelämässä vaadittava osaaminen vaatii työsidonnaisen osaamisen lisäksi enenevissä määrin henkisiä sekä siirrettäviä taitoja. Jatkuva oppiminen pyrkii vastaamaan tähän muutostarpeeseen. Jotta muutosta voi tapahtua, täyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Linnea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76439
_version_ 1826225708363415552
author Saari, Linnea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saari, Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saari, Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saari, Linnea
datasource_str_mv jyx
description Työelämä on murroksessa yhteiskunnan muuttuessa yhä enemmän tietovetoisemmaksi. Työelämässä vaadittava osaaminen vaatii työsidonnaisen osaamisen lisäksi enenevissä määrin henkisiä sekä siirrettäviä taitoja. Jatkuva oppiminen pyrkii vastaamaan tähän muutostarpeeseen. Jotta muutosta voi tapahtua, täytyy jatkuva oppimisen eetos olla hyväksytty. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa poliisin asenteita jatku-vaa oppimista kohtaan. Jatkuvaa oppimista tarkastellaan kolmen ulottuvuuden (ekonominen, henkilökohtainen ja demokraattinen) kautta ja asenteita hyväksynnän rakentumisen kautta TAM-mallin mukaisesti, jossa koettu helppokäyttöisyys ja hyödyllisyys vaikuttavat koettuun hyväksyntään. Tarkoituksena on selvittää, kuinka helppokäyttöisiä ja hyödyllisiä jatkuvan oppimisen ulottuvuudet ovat poliisin työn kontekstissa. Laadullinen aineisto (n=7) kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla poliisiorganisaation eräässä toiminnossa. Aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston JoKo- hanketta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan ekonominen ja henkilökohtainen ulottuvuus koettiin sekä helppokäyttöisiksi että hyödyllisiksi, mutta demokraattinen demokraattisen ulottuvuuteen liittyen erityisen haasteellisena poliisit kokivat hierarkian. Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että poliisit suh-tautuvat jatkuvaan oppimiseen hyväksyvästi ja tulevat hyödyntämään sitä omassa työssään. Jatkossa on tarpeen kartoittaa asenteita poliisissa laajemmin ja pohtia työn murroksen vaikutusta poliisiorganisaation hierarkia- ja johtamistyyleihin.
first_indexed 2021-06-11T20:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Linnea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-11T09:11:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-11T09:11:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76439", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 on murroksessa yhteiskunnan muuttuessa yh\u00e4 enemm\u00e4n tietovetoisemmaksi. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 vaadittava osaaminen vaatii ty\u00f6sidonnaisen osaamisen lis\u00e4ksi eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin henkisi\u00e4 sek\u00e4 siirrett\u00e4vi\u00e4 taitoja. Jatkuva oppiminen pyrkii vastaamaan t\u00e4h\u00e4n muutostarpeeseen. Jotta muutosta voi tapahtua, t\u00e4ytyy jatkuva oppimisen eetos olla hyv\u00e4ksytty. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa poliisin asenteita jatku-vaa oppimista kohtaan. Jatkuvaa oppimista tarkastellaan kolmen ulottuvuuden (ekonominen, henkil\u00f6kohtainen ja demokraattinen) kautta ja asenteita hyv\u00e4ksynn\u00e4n rakentumisen kautta TAM-mallin mukaisesti, jossa koettu helppok\u00e4ytt\u00f6isyys ja hy\u00f6dyllisyys vaikuttavat koettuun hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4n. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 ja hy\u00f6dyllisi\u00e4 jatkuvan oppimisen ulottuvuudet ovat poliisin ty\u00f6n kontekstissa.\n Laadullinen aineisto (n=7) ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla poliisiorganisaation er\u00e4\u00e4ss\u00e4 toiminnossa. Aineisto on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston JoKo- hanketta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tulosten mukaan ekonominen ja henkil\u00f6kohtainen ulottuvuus koettiin sek\u00e4 helppok\u00e4ytt\u00f6isiksi ett\u00e4 hy\u00f6dyllisiksi, mutta demokraattinen demokraattisen ulottuvuuteen liittyen erityisen haasteellisena poliisit kokivat hierarkian. Tulosten pohjalta voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 poliisit suh-tautuvat jatkuvaan oppimiseen hyv\u00e4ksyv\u00e4sti ja tulevat hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4 omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Jatkossa on tarpeen kartoittaa asenteita poliisissa laajemmin ja pohtia ty\u00f6n murroksen vaikutusta poliisiorganisaation hierarkia- ja johtamistyyleihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-11T09:11:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-11T09:11:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyv\u00e4ksynt\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "helppok\u00e4ytt\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan ty\u00f6n kontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106113646", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poliisit (ammatit)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poliisi (organisaatiot)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hy\u00f6dyllisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76439
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d055f89a-c53b-45e3-b6fa-eda43a394aef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106113646.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Linnea Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa hyväksyntä helppokäyttöisyys Aikuiskasvatus Adult Education 102 poliisit (ammatit) elinikäinen oppiminen poliisi (organisaatiot) hyödyllisyys asenteet
title Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa
title_full Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa
title_fullStr Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa
title_full_unstemmed Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa
title_short Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa
title_sort poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa
title_txtP Poliisien asenteet jatkuvaa oppimista kohtaan työn kontekstissa
topic hyväksyntä helppokäyttöisyys Aikuiskasvatus Adult Education 102 poliisit (ammatit) elinikäinen oppiminen poliisi (organisaatiot) hyödyllisyys asenteet
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus asenteet elinikäinen oppiminen helppokäyttöisyys hyväksyntä hyödyllisyys poliisi (organisaatiot) poliisit (ammatit)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76439 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106113646
work_keys_str_mv AT saarilinnea poliisienasenteetjatkuvaaoppimistakohtaantyönkontekstissa