Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana

Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia diskursseja varhaiskasvatuksen työntekijät rakentavat työhyvinvoinnistaan koronapandemian aikana. Varhaiskasvattajien työhyvinvointia on tutkittu diskurssianalyyttisesti toistaiseksi vähän Suomessa ja kansainvälisesti. Tavoitteena oli tuottaa uutta ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76436
_version_ 1826225712489562112
author Laitinen, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitinen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitinen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitinen, Katri
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia diskursseja varhaiskasvatuksen työntekijät rakentavat työhyvinvoinnistaan koronapandemian aikana. Varhaiskasvattajien työhyvinvointia on tutkittu diskurssianalyyttisesti toistaiseksi vähän Suomessa ja kansainvälisesti. Tavoitteena oli tuottaa uutta ja ajankohtaista tietoa sekä lisätä ymmärrystä työhyvinvoinnista tuomalla varhaiskasvattajien oma ääni kuuluviin. Tutkimuksen aineisto koostui kahdeksan koronapandemian aikana päiväkodissa työskentelevän varhaiskasvattajan teemahaastattelusta. Laadullinen haastatteluaineisto analysoitiin diskurssianalyysillä, joka nojautuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimuksen aineistosta tunnistettiin neljä diskurssia: sopeutumis-, muutos-, yhteisöllisyys- ja lapsidiskurssi. Diskursseissa muodostui viisi puhujapositiota: hyväksyjä, tasapainoilija, ohjeita noudattava, yhteisöllisyyttä kaipaava ja huolehtija. Tulokset osoittivat, että koronapandemian merkitys näyttäytyi eri tavalla eri diskursseista tarkasteltuna. Sopeutumisdiskurssi kuvasti sopeutumista koronatilanteeseen, mutta samalla oli tulkittavissa pelkoa ja riskiä. Näiden ei koettu merkittävästi heikentävän työhyvinvointia, koska omalla toiminnalla pystyi vaikuttamaan turvallisuuteen. Muutosdiskurssissa koettiin kuormituksen lisääntyneen verrattuna aikaan ennen koronaa, koska toimintaan tehtävät muutokset aiheuttivat lisätyötä ja ohjeita oli noudatettava tarkasti. Yhteisöllisyysdiskurssissa koko talon yhteisöllisyyden koettiin heikentyneen, mutta oman tiimin vahvistuneen. Vaikka tilanne koettiin harmilliseksi, ei sen koettu heikentävän työhyvinvointia. Lapsidiskurssissa tilannetta lähestyttiin lapsen parhaalla, jolla omaa toimintaa perusteltiin. Lisäksi omaa työhyvinvointia lähestyttiin lasten turvallisuuden ja hyvinvoinnin kautta. Tuloksia tarkastellessa on huomioitava, että haastattelut kerättiin tammi-helmikuussa 2021, jolloin tartunnat olivat suhteellisen alhaisia.
first_indexed 2024-09-11T08:50:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-11T09:01:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-11T09:01:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76436", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia diskursseja varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4t rakentavat ty\u00f6hyvinvoinnistaan koronapandemian aikana. Varhaiskasvattajien ty\u00f6hyvinvointia on tutkittu diskurssianalyyttisesti toistaiseksi v\u00e4h\u00e4n Suomessa ja kansainv\u00e4lisesti. Tavoitteena oli tuottaa uutta ja ajankohtaista tietoa sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnista tuomalla varhaiskasvattajien oma \u00e4\u00e4ni kuuluviin. Tutkimuksen aineisto koostui kahdeksan koronapandemian aikana p\u00e4iv\u00e4kodissa ty\u00f6skentelev\u00e4n varhaiskasvattajan teemahaastattelusta. Laadullinen haastatteluaineisto analysoitiin diskurssianalyysill\u00e4, joka nojautuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimuksen aineistosta tunnistettiin nelj\u00e4 diskurssia: sopeutumis-, muutos-, yhteis\u00f6llisyys- ja lapsidiskurssi. Diskursseissa muodostui viisi puhujapositiota: hyv\u00e4ksyj\u00e4, tasapainoilija, ohjeita noudattava, yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 kaipaava ja huolehtija. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 koronapandemian merkitys n\u00e4ytt\u00e4ytyi eri tavalla eri diskursseista tarkasteltuna. Sopeutumisdiskurssi kuvasti sopeutumista koronatilanteeseen, mutta samalla oli tulkittavissa pelkoa ja riski\u00e4. N\u00e4iden ei koettu merkitt\u00e4v\u00e4sti heikent\u00e4v\u00e4n ty\u00f6hyvinvointia, koska omalla toiminnalla pystyi vaikuttamaan turvallisuuteen. Muutosdiskurssissa koettiin kuormituksen lis\u00e4\u00e4ntyneen verrattuna aikaan ennen koronaa, koska toimintaan teht\u00e4v\u00e4t muutokset aiheuttivat lis\u00e4ty\u00f6t\u00e4 ja ohjeita oli noudatettava tarkasti. Yhteis\u00f6llisyysdiskurssissa koko talon yhteis\u00f6llisyyden koettiin heikentyneen, mutta oman tiimin vahvistuneen. Vaikka tilanne koettiin harmilliseksi, ei sen koettu heikent\u00e4v\u00e4n ty\u00f6hyvinvointia. Lapsidiskurssissa tilannetta l\u00e4hestyttiin lapsen parhaalla, jolla omaa toimintaa perusteltiin. Lis\u00e4ksi omaa ty\u00f6hyvinvointia l\u00e4hestyttiin lasten turvallisuuden ja hyvinvoinnin kautta. Tuloksia tarkastellessa on huomioitava, ett\u00e4 haastattelut ker\u00e4ttiin tammi-helmikuussa 2021, jolloin tartunnat olivat suhteellisen alhaisia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-11T09:01:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-11T09:01:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden diskursseja ty\u00f6hyvinvoinnista koronapandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106113643", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76436
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/63c51bdb-ff5b-49bf-a5c9-2d402f762b1e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106113643.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Katri Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana diskurssianalyysi Kasvatustiede Education 102 työhyvinvointi varhaiskasvatus COVID-19
title Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
title_full Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
title_fullStr Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
title_short Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
title_sort varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
title_txtP Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
topic diskurssianalyysi Kasvatustiede Education 102 työhyvinvointi varhaiskasvatus COVID-19
topic_facet 102 COVID-19 Education Kasvatustiede diskurssianalyysi työhyvinvointi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76436 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106113643
work_keys_str_mv AT laitinenkatri varhaiskasvatuksentyöntekijöidendiskurssejatyöhyvinvoinnistakoronapandemianaikana