The state of our software

Ihmisen kyky symboliseen kommunikaatioon (kieli) ja konseptuaaliseen ajatteluun (mieli) erottaa meidät muista eläimistä. Kun kieltä ja mieltä käytetään sosiaalisesti ja lisätään yhteisön kokemuksista tiivistynyt viisaus, syntyy kulttuuri. Kulttuuri voidaan nähdä mekanismina, joka edistää yhteisön yh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahdenpää, Reima
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76415
_version_ 1828193061282250752
author Lahdenpää, Reima
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahdenpää, Reima Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahdenpää, Reima Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahdenpää, Reima
datasource_str_mv jyx
description Ihmisen kyky symboliseen kommunikaatioon (kieli) ja konseptuaaliseen ajatteluun (mieli) erottaa meidät muista eläimistä. Kun kieltä ja mieltä käytetään sosiaalisesti ja lisätään yhteisön kokemuksista tiivistynyt viisaus, syntyy kulttuuri. Kulttuuri voidaan nähdä mekanismina, joka edistää yhteisön yhteenkuuluvuutta ydinperheen ulkopuolella. Sen lisäksi kulttuurin voidaan nähdä nostavan yksilön selviämismahdollisuuksia maailmassa tekemällä hänestä sosiaalisesti hyödyllisen, hyväksytyn ja halutun. Kulttuuri voidaan nähdä eräänlaisena lisäohjelmana (software), jota biologisiin ominaisuuksiin perustuva koneemme (hardware) pyörittää. Osa kulttuurisesta ohjelmoinnista tapahtuu kouluissa oppiaineiden parissa sekä piilo-opetussuunnitelman kautta. Piilo-opetussuunnitelma tarkoittaa sitä mitä kouluissa opetetaan, mutta mitä ei näkyvästi julisteta opetettavan, esimerkiksi asenteita ja käyttäytymistä. Kielenopetuksella ja kulttuurisen tiedon siirrolla on tunnettu yhteys. Opetusmateriaalit antavat jonkinlaisen kuvan kohdekielen kulttuurista, välittävät arvoja, asenteita, ja niin edelleen. Tässä tutkimuksessa tutkin suomalaista englannin tekstikirjaa lukiotasolta. Tavoitteenani oli löytää millaista kulttuurista tietoa / ohjelmointia kirja sisältää a) kulttuurisen tiedon muodossa ja b) piilo-opetussuunnitelman muodossa. Keräsin tekstimuotoista dataa kirjan pääluvuista (Key Texts) ja analysoin dataa aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Muodostin datasta 7 temaattista kategoriaa järjestääkseni ja kuvatakseni löydoksiäni: 1. Individualismi (Individualism) 2. Kulttuurinen itsetietoisuus (Cultural self-consciousness) 3. Psykologisaatio (Psychologisation) 4. Globaali yhtenäisyys (Global unity) 5. Konservatiivinen ääni (Conservative voice) 6. Mikä on suosittua on hyvää (What is popular is good) 7. Tulevaisuus (The future)
first_indexed 2021-06-10T20:01:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahdenp\u00e4\u00e4, Reima", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-10T07:45:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-10T07:45:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76415", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmisen kyky symboliseen kommunikaatioon (kieli) ja konseptuaaliseen ajatteluun (mieli) erottaa meid\u00e4t muista el\u00e4imist\u00e4. Kun kielt\u00e4 ja mielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sosiaalisesti ja lis\u00e4t\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6n kokemuksista tiivistynyt viisaus, syntyy kulttuuri. Kulttuuri voidaan n\u00e4hd\u00e4 mekanismina, joka edist\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6n yhteenkuuluvuutta ydinperheen ulkopuolella. Sen lis\u00e4ksi kulttuurin voidaan n\u00e4hd\u00e4 nostavan yksil\u00f6n selvi\u00e4mismahdollisuuksia maailmassa tekem\u00e4ll\u00e4 h\u00e4nest\u00e4 sosiaalisesti hy\u00f6dyllisen, hyv\u00e4ksytyn ja halutun. Kulttuuri voidaan n\u00e4hd\u00e4 er\u00e4\u00e4nlaisena lis\u00e4ohjelmana (software), jota biologisiin ominaisuuksiin perustuva koneemme (hardware) py\u00f6ritt\u00e4\u00e4.\n\nOsa kulttuurisesta ohjelmoinnista tapahtuu kouluissa oppiaineiden parissa sek\u00e4 piilo-opetussuunnitelman kautta. Piilo-opetussuunnitelma tarkoittaa sit\u00e4 mit\u00e4 kouluissa opetetaan, mutta mit\u00e4 ei n\u00e4kyv\u00e4sti julisteta opetettavan, esimerkiksi asenteita ja k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4.\n\nKielenopetuksella ja kulttuurisen tiedon siirrolla on tunnettu yhteys. Opetusmateriaalit antavat jonkinlaisen kuvan kohdekielen kulttuurista, v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t arvoja, asenteita, ja niin edelleen.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkin suomalaista englannin tekstikirjaa lukiotasolta. Tavoitteenani oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 millaista kulttuurista tietoa / ohjelmointia kirja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 a) kulttuurisen tiedon muodossa ja b) piilo-opetussuunnitelman muodossa.\n\nKer\u00e4sin tekstimuotoista dataa kirjan p\u00e4\u00e4luvuista (Key Texts) ja analysoin dataa aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Muodostin datasta 7 temaattista kategoriaa j\u00e4rjest\u00e4\u00e4kseni ja kuvatakseni l\u00f6ydoksi\u00e4ni:\n1. Individualismi (Individualism)\n2. Kulttuurinen itsetietoisuus (Cultural self-consciousness)\n3. Psykologisaatio (Psychologisation)\n4. Globaali yhten\u00e4isyys (Global unity)\n5. Konservatiivinen \u00e4\u00e4ni (Conservative voice)\n6. Mik\u00e4 on suosittua on hyv\u00e4\u00e4 (What is popular is good)\n7. Tulevaisuus (The future)", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-10T07:45:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-10T07:45:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mind", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The state of our software", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106103624", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evoluutio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piilo-opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evolution", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hidden curriculums", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76415
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/22b3bfbb-7b9f-4492-8abc-99a1b9260e3f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106103624.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahdenpää, Reima The state of our software mind Englannin kieli English 301 oppikirjat evoluutio kulttuuri kieli ja kielet piilo-opetussuunnitelmat textbooks evolution culture languages hidden curriculums
title The state of our software
title_full The state of our software
title_fullStr The state of our software The state of our software
title_full_unstemmed The state of our software The state of our software
title_short The state of our software
title_sort state of our software
title_txtP The state of our software
topic mind Englannin kieli English 301 oppikirjat evoluutio kulttuuri kieli ja kielet piilo-opetussuunnitelmat textbooks evolution culture languages hidden curriculums
topic_facet 301 Englannin kieli English culture evolution evoluutio hidden curriculums kieli ja kielet kulttuuri languages mind oppikirjat piilo-opetussuunnitelmat textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76415 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106103624
work_keys_str_mv AT lahdenpääreima stateofoursoftware AT lahdenpääreima thestateofoursoftware