Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? luokanopettajien kokemuksia työelämästä

Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en tiedä tai mitä minun pitäisi tietää? Kysymyksiä herää varmasti aina aloittaessa u...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parkkonen, Susanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76412
_version_ 1826225684118241280
author Parkkonen, Susanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parkkonen, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parkkonen, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parkkonen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en tiedä tai mitä minun pitäisi tietää? Kysymyksiä herää varmasti aina aloittaessa uutta, mutta vastuun määrä luokanopettajan työssä usein jännittää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä Jyväskylän yliopistosta valmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet haasteeksi siirtyessä työelämään ja olisiko opettajankoulutuksessa voitu valmistaa paremmin työelämään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin talvella 2020-2021 haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa. Luokanopettajat ovat valmistuneet Jyväskylän yliopistosta ja työskennelleet peruskouluissa 0,5-4 vuotta. Tutkimukseen osallistujat työskentelivät Keski- ja Itä-Suomessa sekä pääkaupunkiseudulla. Arki luokanopettajan työssä näyttäytyy moninaisena. Erityispedagoginen osaaminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä monikulttuurisuuden huomioiminen näyttäytyi haasteena aloittelevan luokanopettajan työssä. Haasteiksi koettiin myös pedagogiset asiakirjat ja HOJKS. Tutkimus osoitti, että opettajankoulutusta tulee kehittää edellä mainittujen osa-alueiden kohdalta. Luokanopettajan arkityössä teoreettista tietämystä tarvitaan, jotta voidaan perustella toimintaa. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siitä, että opettajankoulutuksen teoriapainotteinen opetus ei kuitenkaan aina kohtaa käytännön luokanopettajan työssä. Miksi edelleen luokanopettajankoulutuksen ja työelämän välillä on kuilu ja miten sitä voitaisiin jatkossa kaventaa?
first_indexed 2024-09-11T08:53:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parkkonen, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-10T07:36:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-10T07:36:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76412", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat \u201dher\u00e4\u00e4v\u00e4t\u201d siihen, ett\u00e4 heid\u00e4n tulisi n\u00e4ill\u00e4 tiedoilla ja taidoilla l\u00e4hte\u00e4 kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mit\u00e4 en tied\u00e4 tai mit\u00e4 minun pit\u00e4isi tiet\u00e4\u00e4? Kysymyksi\u00e4 her\u00e4\u00e4 varmasti aina aloittaessa uutta, mutta vastuun m\u00e4\u00e4r\u00e4 luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 usein j\u00e4nnitt\u00e4\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta valmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet haasteeksi siirtyess\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja olisiko opettajankoulutuksessa voitu valmistaa paremmin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto ker\u00e4ttiin talvella 2020-2021 haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa. Luokanopettajat ovat valmistuneet Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta ja ty\u00f6skennelleet peruskouluissa 0,5-4 vuotta. Tutkimukseen osallistujat ty\u00f6skenteliv\u00e4t Keski- ja It\u00e4-Suomessa sek\u00e4 p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulla.\nArki luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy moninaisena. Erityispedagoginen osaaminen, kodin ja koulun yhteisty\u00f6 sek\u00e4 monikulttuurisuuden huomioiminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi haasteena aloittelevan luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4. Haasteiksi koettiin my\u00f6s pedagogiset asiakirjat ja HOJKS. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajankoulutusta tulee kehitt\u00e4\u00e4 edell\u00e4 mainittujen osa-alueiden kohdalta. Luokanopettajan arkity\u00f6ss\u00e4 teoreettista tiet\u00e4myst\u00e4 tarvitaan, jotta voidaan perustella toimintaa. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siit\u00e4, ett\u00e4 opettajankoulutuksen teoriapainotteinen opetus ei kuitenkaan aina kohtaa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4. Miksi edelleen luokanopettajankoulutuksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 on kuilu ja miten sit\u00e4 voitaisiin jatkossa kaventaa?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-10T07:36:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-10T07:36:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mit\u00e4 luokanopettaja ei opi Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106103621", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutuslaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76412
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/449c5157-f5ed-4256-97c6-73bb7e2b9101\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106103621.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parkkonen, Susanna Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat luokanopettajat opettajankoulutus opiskelijat opetus työ opettajat työelämä opettajankoulutuslaitokset
title Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
title_full Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
title_fullStr Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
title_full_unstemmed Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
title_short Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa?
title_sort mitä luokanopettaja ei opi jyväskylän yliopistossa luokanopettajien kokemuksia työelämästä
title_sub luokanopettajien kokemuksia työelämästä
title_txtP Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
topic Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat luokanopettajat opettajankoulutus opiskelijat opetus työ opettajat työelämä opettajankoulutuslaitokset
topic_facet 103 Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajankoulutus opettajankoulutuslaitokset opettajat opetus opetussuunnitelmat opiskelijat työ työelämä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76412 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106103621
work_keys_str_mv AT parkkonensusanna mitäluokanopettajaeiopijyväskylänyliopistossaluokanopettajienkokemuksiatyöelämä