Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla

Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työssäoppimisen merkitys on kasvanut. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvaa, ja merkittävä osa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista opiskelee lähihoitajaksi. Ammattitaidon hankkimisen lisäksi työelämän kielitaidon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suhonen, Rosariina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76395
_version_ 1828193061263376384
author Suhonen, Rosariina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suhonen, Rosariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suhonen, Rosariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suhonen, Rosariina
datasource_str_mv jyx
description Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työssäoppimisen merkitys on kasvanut. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvaa, ja merkittävä osa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista opiskelee lähihoitajaksi. Ammattitaidon hankkimisen lisäksi työelämän kielitaidon oppiminen on keskeinen tavoite ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimukseni sijoittuu toisen kielen oppimisen tutkimuksen kentälle ja on osa Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen Akatemia 2019–2023). Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisena kielen käyttämisen sekä kehittämisen mahdollisuutena työssäoppimisjakso näyttäytyy maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia kokemuksia lähihoitajaopiskelijoilla on suomen kielen käytöstä työssäoppimisjaksolla? 2. Millaisia diskursseja liittyy suomen kielen käyttöön ja oppimiseen työssäoppimisjaksoilla? Tutkimukseni on monimenetelmäinen etnografinen tutkimus. Tutkimukseni keskeisin viitekehys on neksusanalyysi (Scollon & Scollon 2004), mutta hyödynnän myös etnografiaa ja diskurssintutkimusta. Tutkimukseni aineisto on kerätty tiimietnografisesti eräässä ammatillisessa oppilaitoksessa. Aineistoni koostuu havainnoinnin kenttämuistiinpanoista, äänitetystä luokkahuonevuorovaikutuksesta sekä teemahaastatteluista. Opiskelijoita on haastateltu työssäoppimisjakson alkupuolella sekä sen loputtua. Lisäksi on haastateltu viittä ammatillista opettajaa ja kahta työpaikkaohjaajaa. Opiskelijoiden kokemuksia suomen kielen käytöstä ja oppimisesta tarkastelen narratiivisen small stories -näkökulman (Bamberg & Georgakopoulou 2008) avulla. Small stories -analyysissä tarkastelen esimerkiksi kertomusten sisältöä, toistoa sekä vastakkainasetteluja. Suomen kielen käyttöön ja oppimiseen liittyviä diskursseja tarkastelen diskurssien analyysin avulla. Diskurssien sisällön lisäksi tarkastelen niiden kielellistä rakentumista. Lopuksi kokoan näitä analyysinäkökulmia yhteen neksusanalyysin avulla. Analyysini perusteella opiskelijoiden kokemukset suomen kielen käytöstä ja oppimisesta työssäoppimisjaksolla ovat monipuolisia. Opiskelijoiden kokemukset kietoutuvat työssäoppimisympäristön, päiväkodin, kielenkäytöllisten erityispiirteiden ympärille. Kielenkäyttöön liittyy myös vahvoja tunteita erityisesti arvioiduksi tulemisen ja oman osaamisen näyttämisen osalta. Aineistosta muodostuu kuusi diskurssia, jotka muodostavat verkoston. Dominoivin diskursseista on oppimisen mahdollisuudet -diskurssi. Tutkimukseni tulokset tarjoavat arvokasta tietoa työssäoppimisjaksojen suomen kielen oppimisen mahdollisuuksista. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää työpaikoilla tapahtuvan kielenoppimisen kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mmer, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suhonen, Rosariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-09T10:33:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-09T10:33:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76395", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ammatillisen koulutuksen reformin my\u00f6t\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4oppimisen merkitys on kasvanut. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ammatillisessa koulutuksessa kasvaa, ja merkitt\u00e4v\u00e4 osa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista opiskelee l\u00e4hihoitajaksi. Ammattitaidon hankkimisen lis\u00e4ksi ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kielitaidon oppiminen on keskeinen tavoite ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimukseni sijoittuu toisen kielen oppimisen tutkimuksen kent\u00e4lle ja on osa Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen Akatemia 2019\u20132023). \nTutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisena kielen k\u00e4ytt\u00e4misen sek\u00e4 kehitt\u00e4misen mahdollisuutena ty\u00f6ss\u00e4oppimisjakso n\u00e4ytt\u00e4ytyy maahanmuuttotaustaisille l\u00e4hihoitajaopiskelijoille. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia kokemuksia l\u00e4hihoitajaopiskelijoilla on suomen kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksolla? 2. Millaisia diskursseja liittyy suomen kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja oppimiseen ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksoilla?\nTutkimukseni on monimenetelm\u00e4inen etnografinen tutkimus. Tutkimukseni keskeisin viitekehys on neksusanalyysi (Scollon & Scollon 2004), mutta hy\u00f6dynn\u00e4n my\u00f6s etnografiaa ja diskurssintutkimusta. Tutkimukseni aineisto on ker\u00e4tty tiimietnografisesti er\u00e4\u00e4ss\u00e4 ammatillisessa oppilaitoksessa. Aineistoni koostuu havainnoinnin kentt\u00e4muistiinpanoista, \u00e4\u00e4nitetyst\u00e4 luokkahuonevuorovaikutuksesta sek\u00e4 teemahaastatteluista. Opiskelijoita on haastateltu ty\u00f6ss\u00e4oppimisjakson alkupuolella sek\u00e4 sen loputtua. Lis\u00e4ksi on haastateltu viitt\u00e4 ammatillista opettajaa ja kahta ty\u00f6paikkaohjaajaa. \nOpiskelijoiden kokemuksia suomen kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja oppimisesta tarkastelen narratiivisen small stories -n\u00e4k\u00f6kulman (Bamberg & Georgakopoulou 2008) avulla. Small stories -analyysiss\u00e4 tarkastelen esimerkiksi kertomusten sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, toistoa sek\u00e4 vastakkainasetteluja. Suomen kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja oppimiseen liittyvi\u00e4 diskursseja tarkastelen diskurssien analyysin avulla. Diskurssien sis\u00e4ll\u00f6n lis\u00e4ksi tarkastelen niiden kielellist\u00e4 rakentumista. Lopuksi kokoan n\u00e4it\u00e4 analyysin\u00e4k\u00f6kulmia yhteen neksusanalyysin avulla.\nAnalyysini perusteella opiskelijoiden kokemukset suomen kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja oppimisesta ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksolla ovat monipuolisia. Opiskelijoiden kokemukset kietoutuvat ty\u00f6ss\u00e4oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, p\u00e4iv\u00e4kodin, kielenk\u00e4yt\u00f6llisten erityispiirteiden ymp\u00e4rille. Kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy my\u00f6s vahvoja tunteita erityisesti arvioiduksi tulemisen ja oman osaamisen n\u00e4ytt\u00e4misen osalta. Aineistosta muodostuu kuusi diskurssia, jotka muodostavat verkoston. Dominoivin diskursseista on oppimisen mahdollisuudet -diskurssi. Tutkimukseni tulokset tarjoavat arvokasta tietoa ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksojen suomen kielen oppimisen mahdollisuuksista. Tutkimukseni tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ty\u00f6paikoilla tapahtuvan kielenoppimisen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-09T10:33:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-09T10:33:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4hihoitajaopiskelijoiden suomen kielen k\u00e4yt\u00f6n ja oppimisen mahdollisuuksia ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksolla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106093606", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6paikkaohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neksusanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76395
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:01Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4728f73f-cad1-46a2-a288-81a53ef6f6ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106093606.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suhonen, Rosariina Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla Suomen kieli Finnish 309 ammatillinen koulutus työssäoppiminen kielen oppiminen maahanmuuttajat suomi toisena kielenä työpaikkaohjaajat neksusanalyysi
title Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
title_full Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
title_fullStr Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
title_full_unstemmed Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
title_short Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
title_sort lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
title_txtP Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
topic Suomen kieli Finnish 309 ammatillinen koulutus työssäoppiminen kielen oppiminen maahanmuuttajat suomi toisena kielenä työpaikkaohjaajat neksusanalyysi
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen koulutus kielen oppiminen maahanmuuttajat neksusanalyysi suomi toisena kielenä työpaikkaohjaajat työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76395 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106093606
work_keys_str_mv AT suhonenrosariina lähihoitajaopiskelijoidensuomenkielenkäytönjaoppimisenmahdollisuuksiatyössäoppi